Knepig upplevelse med rörmokare

Jag hade kontaktat rörmokaren och ställt frågan, varför blandaren byttes till en av en annan modell. Förklarat att jag trott att det skulle bytas till en likadan som satt uppe och bett om en förklaring. Sen får en ta det därifrån, beroende på svaret, tänker jag.

Att det blir billigare att "bara byta" än att laga en del (i mitt resonemang är blandaren en del <- förtydligande), är inte särskilt ovanligt iom att det kan gå betydligt fortare att byta än att "hålla på och pilla med smågrejer". Den biten ser jag inte som något konstigt.
 
Jag tror varken man behöver vara kontrollfreak eller perfektionist för att man vill ha samma som man hade innan. Problemet här verkar ju främst vara kommunikationen. Om det var så väldigt viktigt med att det skulle vara samma, då säger man väl det? "Ok, du rekommenderar alltså att man byter ut? Då gör vi så, men jag vill att blandaren ska vara samma modell och märke som den gamla".

Hantverkare är ju inte tankeläsare. Eftersom hen inte fick några önskemål från kund tyckte väl hen att det räckte med en från samma märke.
 
Jag tror varken man behöver vara kontrollfreak eller perfektionist för att man vill ha samma som man hade innan. Problemet här verkar ju främst vara kommunikationen. Om det var så väldigt viktigt med att det skulle vara samma, då säger man väl det? "Ok, du rekommenderar alltså att man byter ut? Då gör vi så, men jag vill att blandaren ska vara samma modell och märke som den gamla".

Hantverkare är ju inte tankeläsare. Eftersom hen inte fick några önskemål från kund tyckte väl hen att det räckte med en från samma märke.

Fast det ar nog nagot jag som kund skulle tagit for givet. Om de inte har samma patalar rormockaren det och jag far saga mitt. Jag star definitivt inte och hanger och tittar pa vad hantverkare gor nar de kommer till mig.
 
Fast det ar nog nagot jag som kund skulle tagit for givet. Om de inte har samma patalar rormockaren det och jag far saga mitt. Jag star definitivt inte och hanger och tittar pa vad hantverkare gor nar de kommer till mig.

Det var precis det vi gjorde tyvärr, tog förgivet att det skulle vara samma alltså eftersom inget annat sades.
Det föll dessutom in så att vi inte var hemma när den sattes in.
 
Fast det ar nog nagot jag som kund skulle tagit for givet. Om de inte har samma patalar rormockaren det och jag far saga mitt. Jag star definitivt inte och hanger och tittar pa vad hantverkare gor nar de kommer till mig.

Ok. Om det för min del är så viktigt, så påtalar jag det. Är man "kontrollfreak" (vilket jag också kallar mig själv) så tar man väl snarare ingenting för givet på det sättet. Då behöver man ju inte heller hänga över hantverkaren om man är överens sedan innan om vad som ska sättas upp.
 
Jag tycker också man borde kunna räkna med att få samma blandare insatt om man kommit överens om att byte är rimliga lösningen. Tänker mig att det ändå borde vara betydligt färre som inte bryr sig än de som bryr sig om rörmokaren byter modell utan att fråga. Jag skulle blivit riktigt irriterad om det samma hänt mig.
Och jag tycker absolut inte att man är kontrollfreak för att man önskar samma blandare, jag tror snarare att inte önska särskild blandare är det avvikande.
 
Senast ändrad:
Det var precis det vi gjorde tyvärr, tog förgivet att det skulle vara samma alltså eftersom inget annat sades.
Det föll dessutom in så att vi inte var hemma när den sattes in.
Tycker inte det va konstigt att ni tog det för givet.
Ville han byta modell av någon anledning skulle han givetvis frågat om det va ok.
Särskilt som du skrev att den va nyare modell och finns kvar på marknaden.
 
Ok. Om det för min del är så viktigt, så påtalar jag det. Är man "kontrollfreak" (vilket jag också kallar mig själv) så tar man väl snarare ingenting för givet på det sättet. Då behöver man ju inte heller hänga över hantverkaren om man är överens sedan innan om vad som ska sättas upp.

Håller med. I mitt fall köpte jag blandaren först eftersom modell/design var viktig för mig, därefter ringde jag rörmokaren för att få den installerad. Hade aldrig lämnat över ngt estetiskt till en okänd hantverkare 😅
 
Har nu fått tag på röris, och han kommer i morgon och byter ut blandaren :bump: Denna gång är jag hemma när han kommer så att jag kan övervaka det hela :angel:
Det var inga problem att få den bytt, men det kändes skönt att ha era svar i ryggen och veta att jag inte resonerade helt tokigt :D
 
Har nu fått tag på röris, och han kommer i morgon och byter ut blandaren :bump: Denna gång är jag hemma när han kommer så att jag kan övervaka det hela :angel:
Det var inga problem att få den bytt, men det kändes skönt att ha era svar i ryggen och veta att jag inte resonerade helt tokigt :D
Whoop! Du är inte det minsta tokig! :D
 
Jag tror varken man behöver vara kontrollfreak eller perfektionist för att man vill ha samma som man hade innan. Problemet här verkar ju främst vara kommunikationen. Om det var så väldigt viktigt med att det skulle vara samma, då säger man väl det? "Ok, du rekommenderar alltså att man byter ut? Då gör vi så, men jag vill att blandaren ska vara samma modell och märke som den gamla".

Hantverkare är ju inte tankeläsare. Eftersom hen inte fick några önskemål från kund tyckte väl hen att det räckte med en från samma märke.
Jag håller med dig. För mig låter det också som dålig kommunikation.
TS säger "byt blandaren" och rörmokaren gör det. När så sker tar h*n den standardblandare som finns hemma på hyllan så att bytet går fort och funktionen kommer tillbaka. För många är funktionen det allra viktigaste och troligen det en fackman tänker på i första hand.
Om modellen är viktigare än att få funktionen tillbaka får man nog säga det för som du skrev så är hantverkare inte tankeläsare.
 
Jag är helt enig med ex Shaggy och Fruentimber. Jag skulle absolut inte förvänta mig att det kom dit en identisk. och jag tycker snarare det tyder på lite lassez-faire attityd att inte höra sig för och, eftersom det nu var viktigt, säkerställa att en identisk kom dit.

Vissa övergripande designdrag hade jag förväntat mig att den nya delade med den gamla. Var den svart, förväntar jag mig en svart. Fanns det en takdusch, förväntar jag mig en takdusch. Men jag tycker absolut inte man kan förvänta sig att rörmokaren förstår att det enda rimliga alternativet är att den ersätts av en identisk. Sådana önskemål måste man ju kommunicera.
 
Nu I efterhand har vi kollat upp tillgängliga reservdelar och vad de kostar, och förstår verkligen inte vad det skulle vara för delar som skulle kosta mer än en hel blandare. Så det känns lite som att det kanske helt enkelt var bekvämare för röris att bara byta än att laga, även fast det kanske egentligen blivit billigare så.
Glöm inte bort att en firma lägger på ganska mycket på delarna utöver arbetet så det kan ju vara det som gör skillnaden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 507
Senast: sjoberga
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 970
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp