Knepiga korpar

B

Bloody F Mary

http://www.gt.se/nyheter/1.1603868/korpar-attackerar-och-dodar-kalvar

Hur stängslar man rovdjur från luften???, som det verkar därfinnas gott om?,men här antar jag skyddsjakten går in och de skjuts.

jag undrar bara lite om hurvissa av er ser på "låta alla korpar leva" på samma sätt som i måstråden "låt alla måsar leva", båda är ju rovdjur men det kannske blir lite annorlunda resonemang nu när det faktiskt kan finnas uppenbar risk att ett hästföl går åt.:devil:Måsar hackar väl än så länge bara ihjäl söta små harbebisar osv om de vill variera menyn.
 
Sv: Knepiga korpar

Jag är inte förvånad, hjärnkapaciteten på korpar är helt otrolig, dom är nästan otäckt intelligenta! Jag skulle haft min hund att vakta i en sån kohage, hon älskar att jaga kråkor och skator :angel:

Vilken fruktansvärd död ändå, måste vara plågsamt.:(
 
Sv: Knepiga korpar

Underligt resonemang du verkar föra. :grin: Som djurägare är det mitt ansvar att hålla mina djur under sådan uppsikt att de inte skadas, av samma anledning som jag inte ylar som en vansinnig för att en räv eller en hök tar en höna utan förbannar mig själv som inte hade ordnat bättre för dem så är det även mitt ansvar att se till att ev föl är skyddade. Tycker du att jag ska lägga mig med en älgstudsare vid närmsta väg och skjuta på första bästa bil som passerar för att vår hund blev överkörd för många år sedan? :crazy:

Bra idé, vi dödar allt som kan utgöra ett hot mot "vårat", skit samma om det är andra människor, djur, natur eller saker. :idea:

Att korpar ger sig på andra djur är faktiskt ingen nyhet, inte ens att de ger sig på kalvar.
 
Sv: Knepiga korpar

Bra idé, vi dödar allt som kan utgöra ett hot mot "vårat", skit samma om det är andra människor, djur, natur eller saker. :idea:

:D undrar hur jorden hade varit befolkad av människor och djur då troligen ganska glest:rofl::rofl:
 
Sv: Knepiga korpar

Verkar vara ett ovanligt beteende, detta med att dom t o m hackar ihjäl en ko. Något verkar ha gått snett, överpopulation kanske? Ko och kalvar är väl inte normala bytesdjur för korpen.
I det här fallet bör man absolut skjuta av en del av fåglarna för att få ner antalet och därmed förhoppningsvis nå en återgång till det normala.

LIA
 
Sv: Knepiga korpar

Det är väldigt vanligt att korpar hackar ut ögonen på vilt som sen går svältdöden till mötes. Har nog inte direkt med överpopulation att göra, snarare som MrsScabtree säger, korpar är läskigt intelligenta.
 
Sv: Knepiga korpar

Intelligenta är dom, men det tror jag knappast är grundorsaken till dom här händelserna. Vore det så, så skulle omgivningarna här vara fulla med blinda djur, och bönderna skulle inte kunna ha sin boskap ute. Eller vi våra hästar för den delen. Häromkring finns nämligen relativt gott om korp, flockar på 15-20 st är inte ovanligt.
Det är känt att korparna ger sig på mindre djur och ungar av större, men inte i den här omfattningen. Dvs, inte vad jag vet.

Jag tror att något speciellt utlöst beteendet.

LIA
 
Sv: Knepiga korpar

Underligt resonemang du verkar föra. :grin: Som djurägare är det mitt ansvar att hålla mina djur under sådan uppsikt att de inte skadas, av samma anledning som jag inte ylar som en vansinnig för att en räv eller en hök tar en höna utan förbannar mig själv som inte hade ordnat bättre för dem så är det även mitt ansvar att se till att ev föl är skyddade.

jo men nu var det inte frågan om räv !:idea: eller nåt annat rovdjur utan vingar som man faktiskt kan stängsla in sina djur från.

Utan korpar som slår sig samman i stora flockar och anfaller från luften.jag gillar oxå korp men har svårt att se hur skyddsjakt i detta fall på de korpar med detta beteende kan undvikas, tycker du bönderna som har kor o kalv i detta fall ska hålla dem inne under kalvningstiden helt?,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp