Knepiga sadel/gjord-lägen

Corax

Trådstartare
Vad har ni för dressyrgjordar på era hästar som har skillnad på sadelläge vs gjordläge?
Jag behöver tips! Och gärna bilder samt kort beskrivning av problematiken.
 
Min häst har ett framskjutet sadelgjordsläge, dvs risk att gjorden drar fram sadeln.

Svängda gjordar är det som funkat bäst.
Wintecs svängda var smidigast och enkel att rengöra. Luft i själva gjorden som tryckfördelar en aning.
Passiers satt stadigt.
Såg att Hööks har ett par svängda dressyrgjordar i lager som såg helt ok ut!

ELT var den gjord hästen gillade bäst men även den gled fram.

Wows H-gjord var tänkt att stabilisera en ostadig sadel men gjorde nada skillnad. Däremot Erreplus spider-gjord med resår stabiliserade bra, dessvärre gled även den framåt när hästen blev mer rund om magen.
 
Vad har ni för dressyrgjordar på era hästar som har skillnad på sadelläge vs gjordläge?
Jag behöver tips! Och gärna bilder samt kort beskrivning av problematiken.
Min gamle ponny hade lägsta punkt långt bak och sadelläge bakom gjordläge. På honom funkade Tixerand bra ihop med en måttad Amerigo där man dragit om sadelgjordsstropparna ngt för att få fram den bakre.
 
Min gamle ponny hade lägsta punkt långt bak och sadelläge bakom gjordläge. På honom funkade Tixerand bra ihop med en måttad Amerigo där man dragit om sadelgjordsstropparna ngt för att få fram den bakre.
Ja det har ju fungerat jättebra med ETL-gjorden... Och jag funderar på om man kan klä plattan med typ läder för att undkomma kontaktallergin.
Stropparna på sadeln kan tyvärr inte flyttas, då skulle tyngdpunkten hamna för långt fram.
Men jag har blivit tipsad om Mattes Cresent av min sadelguru så jag ska prova den...
 
Ja det har ju fungerat jättebra med ETL-gjorden... Och jag funderar på om man kan klä plattan med typ läder för att undkomma kontaktallergin.
Stropparna på sadeln kan tyvärr inte flyttas, då skulle tyngdpunkten hamna för långt fram.
Men jag har blivit tipsad om Mattes Cresent av min sadelguru så jag ska prova den...

Jag har inte just en cresent men en mattes athletico för att kompensera sadel och sadelläge på min. Är väldigt nöjd med den och hästen också :)
 
Jag har inte just en cresent men en mattes athletico för att kompensera sadel och sadelläge på min. Är väldigt nöjd med den och hästen också :)
Det låter ju lovande!
Med min ETL hade jag gjordarna i kors men på Cresent:en borde det inte behövas eftersom spännena hamnar annorlunda med tanke på gjordens form.
Vi får väl se. 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst tycker lädergjord blir hemskt varmt och kliigt på sommaren, så jag skulle behöva lite tips på något svalare. Han har rätt...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: yamyam
·
Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
14
· Visningar
823
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
726
Senast: Sorgsen
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 262
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp