Knepigt magproblem?

Alexandra_W

Trådstartare
Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan innan) kan kräkas galla om han går för lång tid på tom mage (t ex om de av någon anledning inte ska ha frukost inför ett vetbesök eller så)

Äter samma foder som "alltid", och brukar normalt bajsa 1, max 2 ggr per dag, och då små, fasta korvar. Det är en stor hund och brukar skämtas om att han skiter som en papillon.

För en knapp månad sedan började han vara stressad (allmänt uppe i varv, inte som han är bekymrad utan bara väldigt pigg och uppvarvad, det är en högenergisk hund normalt), började käka en massa gräs och ligga och "smacka" ffa på nätterna. Gav det en vecka men ingen skillnad. Åt bra, drack bra och som sagt pigg och glad men lite hyper. Tog tyvärr inte tempen eftersom han var så pigg. Veterinärbesök så förutom att han hade strax över 39 graders feber (:S) så svullna tonsiller och skum i halsen. Diagnos tonsillit och antibiotika i 10 dagar.

Febern gick ner och tonsillerna slutade vara svullna. Gräsätandet minskade, men det stressade och smackandet var kvar. Fick känslan det var nåt med magen, men han åt bra (å andra sidan äter han inte är han nog död), drack bra, kissade ua och bajsade utan problem. Dock är bajset mer och mjukare än normalt. Inte diarre men mjukt om nån fattar.

Ny kontakt med veterinären som ville avvakta tills antibiotikakuren var slut. När den var slut så fortfarande smackande, hyper och dessutom sköt han nu rygg när man kände på magen som dessutom var spänd, så han sattes på cytotec för magen. Inledningsvis blev han bättre av det, på bara några dagar blev han markant lugnare, och smackandet nästan försvann. Perfekt.

Sen vände det om igen, och han blev stressad igen och käkar nu gräs rent maniskt. Smackar mer igen. Varken stressen eller smackandet är lika mycket som när det var som värst, men gräsätandet är värre än någonsin. Stress och smackande går i "perioder" under dagen. För stunden ligger han raklång och sover belåtet, om ett par timmar kan han ligga och smacka och se besvärad ut, eller ranta runt.

Bajset är fortfarande mjukt, han verkar inte ha besvär att bajsa men kan ibland gå en dag eller en och en halv när han inte bajsar (inte ens försöker), sen kommer ett stort lass. Är halvspänd när man känner på magen men skjuter inte rygg. Cytotecen borde gett resultat nu (1 v) enligt veterinären som dock vill avvakta ännu en vecka sålänge inget försämras.

Men jag blir liksom inte klok på vad sjutton som felas, och det blev inte bättre av att googla och stöta på exempel på hundar med föremål i magsäcken som tydligen kan ha alla möjliga symptom :0 Han är ingen sakätare men det är å andra sidan inte omöjligt han skulle kunna svalt nåt. Samtidigt så inser jag ju förnuftsmässigt att det knappast borde vara det..

Men är det nån som känner igen det eller har någon teori? Naturligtvis inte för att diagnosticera eller så, utan för jag är fundersam/funderar helt enkelt.

Han har INTE kräkts en enda gång, inte ens försökt. Han får mat tre gånger per dag (8, 14, 20). Provade att ge mat 5 ggr per dygn (8,12,16,20 och innan jag la mig dvs mellan 22-04) utan att det gav någon skillnad.
 
Min första gissning skulle vara mag- och/eller tarmkatarr. Så där höll min dvärgschnauzer på i omgångar (han hade också tonsillit samtidigt och opererades för det).

Fick Zantac utskrivet bl.a
 
Min första gissning skulle vara mag- och/eller tarmkatarr. Så där höll min dvärgschnauzer på i omgångar (han hade också tonsillit samtidigt och opererades för det).

Fick Zantac utskrivet bl.a

Jo det är ju den mest närliggande gissningen utefter symptom och även veterinärens diagnos. Och det jag trodde det var från början (hade en tik som hade ganska mycket problem med magen mellan varven). Men han borde blivit betydligt bättre av cytotecen då. Det som är så knepigt att han inte riktigt tycks svara, och vid det här laget verkligen borde det.
Minns du hur lång tid det tog för din att bli bättre?
 
Kan det bara vara så enkelt att cytotecen inte fungerar för just honom som individ? Har han fått testa nån annan medicin?

Min hund var sjuk till och från i ca 1.5 år innan de/vi riktigt fick bukt på det och helt koll på vad det var som var fel på honom :(. Var flera gånger jag funderade på att ta bort honom, han var bara ca 6 månader när det startade....

Men nu fyller han snart sju och har varit fullt frisk i snart 5 år :)
 
Han har fått andapsin med, men det var innan tonsillitbehandlingen.

Men inte testat något annat än cytotec efter, vet vill som sagt ge det en vecka till och det är ju rimligt. Men även vet är konfunderad - speciellt som det blev väldigt mycket bättre direkt, men sen vände igen.
 
Usch, det är så hemskt när man märker att de har ont men man inte riktigt vet VARFÖR och då inte kan göra något vettigt för att hjälpa....

Hoppas ni pinpointar vad det är snart!
 
Har ni lämnat avföringsprov? Min hund hade jättediffusa magproblem länge, åt gräs maniskt, oregelbunden i bajseriet och ibland oerhört stressad med diarré. Vet misstänkte kronisk tarminflammation eller allergi men det visade sig att han hade hakmask! Nu efter ett antal avmaskningar är han helt återställd. Kan vara värt att kolla upp om ni inte redan gjort det. Hoppas han kryar på sig!
 
Du beskriver min foderallergiska hund när han under en period ätit sånt han inte tål och fått en inflammerad magsäck/tarmslemhinna... Testa kortison? Vi gjorde rtg då vi trodde på föremål i magen, men det var inflammation.
 
@Halfrek Nej inte lämnat avföringsprov. Men kan ju vara en ide. Om inte annat för att utesluta.

@skuggi Han har inte petat i sig något han inte tål så borde inte vara det, men kan ju ändå vara värt att diskutera med veterinären.
 
Allergier kan ju båda växa bort och komma vartefter, det är ju inte omöjligt att han utvecklat en allergi eller att fodertillverkaren börjat med något nytt. För visst är han allergiker?
 
Allergier kan ju båda växa bort och komma vartefter, det är ju inte omöjligt att han utvecklat en allergi eller att fodertillverkaren börjat med något nytt. För visst är han allergiker?

Han är foderallergiker ja. Allergin har dock aldrig visat sig från/via magen kanske ska tilläggas.

Han äter Hills z/d och de har inte ändrat recept. Inga andra tecken på allergireaktion heller (kli, hudinfl eller the tell tale sign - jästlukt i öronen/röda öron).

Öronen brukar avslöja honom om han så mycket sniffat på nåt han inte tål, men de är helt u.a.
 
Vi hade inte heller upplevt att det fanns någon reaktion i magen, men det fanns det. Syntes tydligt på rtg.
Smask var väl typ det som det började med, sedan eskalerade det så att jag började tomkräkas tidigt på morgonen.
Tonsillit var väl eg det första tecknet såhär i efterhand, men vet tänkte inte på det då och efter lite krångel så togs de bort.

Finns säkert andra anledningar till inflammation i magsäck/tarmar, jag tycker ni ska slå en plåt med kontrast och kolla hur slemhinnan ser ut.
 
Låter som gastrit, dvs magkatarr. Vi använder alltid Pepcid på jobbet för detta ändamål ibland med kombination Andapsin. Ibland provar vi med omeprazol. Kan vara magsår också.

Men jag skulle absolut utesluta främmande kropp först! Röntgen och kontraströntgen, skonkost och byte till Pepcid. Om det ej fungerar överväga gastroskopi (gå ner med en kamera och titta samt ta biopsier).

Står han på skonkost nu?

Fortiflora kan du tillsätta också, det är goda mag-tarmbakterier som inte gör någon skada.
 
Han står på z/d nu igen. Han har stått en vecka på ris, köttavkok och grönsaker utan skillnad förutom att han tappar hemskt mycket hull.

Magsår borde väl cytotecen hjälpa?
Andapsin gav ingen direkt skillnad men det var innan tonsilliten upptäcktes.

Men ska diskutera med veterinären att röntga - JAG vill hemskt gärna ha en plåt men vet har hittills inte tyckt det varit nödvändigt.
 
Är tonsillerna kvar ? Jag skulle få dom kollade igen, för det inte långt ifrån säkert att en antibiotikakur hjälper. Har haft en hund som fick ful tonsillit och även efter en rejäl antibiotikakur så blödde tonsillerna ändå vid minsta beröring. Väck med dom och hunden blev bra.
 
Tonsillerna kvar. Inga tecken på tonsillit på ÅB. Men som vet sa att ibland kan de vara fula ändå men det märks inte förrän man tar bort dem.

I övrigt är vi inget klokare alls. Inte svalt något. Vet tog tillslut en sjuk massa blodprov för att hitta ledtråd. Nada förutom ett njurvärde som låg aningens högt och ska tas om. Temp 39 hos vet, ingen hemma. Så endera för han stressat i bilen, eller temp som kommer och går. Annars hittades verkligen inga ledtrådar.

Skönt var att vet den här gången fick se symptomen och själv såg att "det helt klart är något som bekymrar honom, syns på hela hunden".

Men vad - det är frågan.. Nu är cytotec utsatt, och han får istället zoolac för att hjälpa tarmfloran. Hjälper inte det sätts han på smärtstillande för att se om det är smärta i grunden. Och så ska blodprovet tas om efter några veckor för att se om det var en tillfällighet eller ej ena njurvärdet var aningens högt.
 
Tonsillerna kvar. Inga tecken på tonsillit på ÅB. Men som vet sa att ibland kan de vara fula ändå men det märks inte förrän man tar bort dem.

I övrigt är vi inget klokare alls. Inte svalt något. Vet tog tillslut en sjuk massa blodprov för att hitta ledtråd. Nada förutom ett njurvärde som låg aningens högt och ska tas om. Temp 39 hos vet, ingen hemma. Så endera för han stressat i bilen, eller temp som kommer och går. Annars hittades verkligen inga ledtrådar.

Skönt var att vet den här gången fick se symptomen och själv såg att "det helt klart är något som bekymrar honom, syns på hela hunden".

Men vad - det är frågan.. Nu är cytotec utsatt, och han får istället zoolac för att hjälpa tarmfloran. Hjälper inte det sätts han på smärtstillande för att se om det är smärta i grunden. Och så ska blodprovet tas om efter några veckor för att se om det var en tillfällighet eller ej ena njurvärdet var aningens högt.

Hoppas det blir bättre nu! 39 grader är ju helt normal temp på en hund. Är det över 39 så kan det vara sjukdom, eller stress. Men 39,0 helt normalt :)
 
39 är inte normalt för honom, han ligger på 37,7 - 38,1 normalt, så 39 är klart förhöjt för honom. Inte alls stressad hos vet och tempen togs efter ungeför 40 min väntan. Men han är _väldigt_ stressad när han åker bil, och vi hade ju åkt bil till vet. Så det kan mycket väl berott på stress i bilen - eller på att han helt enkelt har feber som kommer och går. Men är det det senare så kommer det ju märkas när jag tempar hemma med (innan har jag bara morgontempat men nu kör jag lite nu och då-tempning. Kommer inför nästa vetbesök tempa honom direkt innan vi åker med, då är det ganska enkelt avgöra om det är bilstress eller ej)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
711
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 143
Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 528
Senast: Tonto
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 475
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp