Knepigt rörelsemönster - vad är fel???

hejzan

Trådstartare
Jag är orolig! Behöver hjälp! Pållan har gått konstigt de senaste dagarna och jag har kännt att något är märkligt, men inte kunnat sätta fingret på vad det har varit. När jag hoppat av för att se henne från marken har det inte synts något, uppe¨på känns det helskumt. Bad kompisen kika på det igår. Hästen gör något konstigt när hon för fram vä bakben, det är som att hon inte lyfter det ordentligt och dessutom sätter ner det konstigt. Hon har också en tendens att "släppa" i det benet - det känns som att hon halkar till, men det gör hon inte, det är något annat. Hon kändes också väldigt framtung och ovillig, vilket hon aldrig är annars. Jag hoppade av och longerade henne lite för att kunna se om vi såg något då. Då märks det i bakbenet inte lika mycket, men hon blir framtung och går på bogarna, efter en liten stund börjar hon smålinka i höger varv, ej vänster. har hon ont i bak och försöker avlasta genom att lägga tyngden fram? Är det bara knepigheter i samband med pälssättningen (tror jag inte). Hon ville heller inte trava, fattade spontant galopp istället både uppsuttet och i longering, det är inte normalt för henne. Hon har även kännts lite ovillig till arbete, spjärnat emot vid tygeltag etc. Hon är alltid arbetsvillig annars och gillar att arbeta.
För 5 veckor sen var hon plötsligt blockhalt på vä fram i hagen - hade förmodligen vrickat sig, det försvann snabbt med vila. Jag har väntat med att sätta igång henne för att vara säker på att det gått över. Kan det ha samband med detta - men det är ju fel ben?
Någon som har en susning om vad som kan vara fel? Det syns inget på henne i hagen, endast på böjt spår. Med ryttare även på rakt spår igår.
Tänker låta henne vila tills hovslagaren kommer på måndag. Han är bra på att se var problem sitter - om han känner för att kika på henne vill säga... Annars är funderingen att i första hand ta ut massören för att känna igenom henne, hittar hon inget får veterinären komma ut sedan. Vad tror ni om det?

Orolig!!!
 
Ring vet och hör vad h*n säger. Annars tycker jag gott du kan ta dit en massör, eller kiropraktor.

Min häst börjdae oxå gå konstigt, hon fick inte fram en frambenet riktigt, och doppade tån förtidigt. Jag ringde vet och han sa att vi kunde testa med en kiropraktor först. Det visade sig att hon hade en inflammation i biceps ungefär, högst upp på framsidan av benet. Så nu ska jag massera och stretcha henne, och hon gick mycket bättre redan efter en dag!
 
Ingen som har någon idé om vad det kan vara? En annan kompis började prata om Erlichia - hjälp, hur yttrar det sig? Vad gör man åt det?
 
Hästen kan bli dåsig, hastiga febertoppar förekommer men går över ganska snabbt. Verka ömma i kroppen, ofta varm och ömmar i framben. Diarre kan förekomma, och även uppvisad tendens till klåda kan också förekomma.

Kort sagt hästen ser ut att känna sig olustig, och allmänt ofräch.
 
Jamen det verkar ju inte stämma alls. Pållan är pigg och kry förutom dessa märkliga rörelser. Äter vilt (tjock som en köttbulle), springer runt i hagen utan att det syns något. Ingen feber, normala pluttar. Knepigt!
 
Min vilda gissning är en låsning i ryggen, men det är ju svårt att vet så här på rak arm. Är du osäker och inte vill göra bedömningen själv, ta kontakt med vet och sen därefter med en kiropraktor eller liknande.
 
Min häst har precis blivit behandlad för erlichios.Har ej sett hela resultatet av beh. än,men hon är piggare,fräschare än på länge, och ej längre halt! Så jag hoppas hoppas hoppas behandlingen gjorde susen!Nu tror inte riktigt veterinärerna att det är erlichiosen som orsakat problemen med min häst, men eftersom hon är så mycket fräschare nu så kan jag mycket väl tänka mig att det är det som ställt till allt sista året.
Min häst har inte haft feber eller varit hängig, utan det började med en kotledsinflammation i hf.Sen i resterande 3 ben.Sen blev hon ryggöm till och från.Varannan vecka bra,varannan sämre.... Det där med att släpa benet efter sig känner jag igen, en period fick min häst inte med sig bakdelen alls, och ibland liksom "tappade" hon vänster bak. Nu slutligen har hon haft en konstig hälta vb, hältan har vandrat runt i benet,men knät har varit det största problemet.Halt ena dagen,ohalt dagen efter osv. osv. Svullnader som flyttar sig från dag till dag.... Oftast HELT ohalt på rakt spår,2 gradig hälta på böjt spår,men bara periodvis.
Fick tjata till mig ett blodprov, och hon hade en titer på 1:160!! Fick även tjata in hästen för behandling.
Men som sagt - vet inte helt säkert om det hjälpt eller ej till 100%,fick hem henne förra veckan.

Lycka till med din häst!
 
Febern kommer oftast innan symtomerna dyker upp, dessutom är febertoppen så väldigt kort att man inte upptäcker den i de flesta fall.
 
Jaha, har idag provat att longera henne lite för att se ev. förbättring/försämring. Syns inget i skritt. Smålinkar lite i båda varven i trav, sämst i vänster. Är inte lika ovillig att trava. Springer dock utåtställd i höger varv (det gjorde hon nog sist också). Det konstiga med bakbenen märks alls inget av. Provar då att hoppa upp barbacka för att se vad som händer. Går runt på volt i skritt, ser ut och känns bara bra. Provar lite trav, fungerar bra i båda varven. Ser helt ok ut enl åskådare. Varför?? Kan det vara sadeln som klämmer henne någonstans? (Men då borde hon ju inte linka vid longering)?
?????? :confused: :confused: :confused:????
 
Jag skulle absolut låta en veterinär titta på hästen, hellre än att låta hovslagare eller massör ställa diagnos. Att hästen visar mer hälta på böjt spår är helt normalt, då tvingas de ju belasta det "onda" benet mer och haltar därför mer. Angående vad det kan vara så är det ju svårt att ställa diagnos såhär, men det skulle kunna vara en muskelsträckning. Vi har en ponny på ridskolan som också började röra ena bakbenet på ett skumt sätt, och ordinerades vila i liten hage och finadyn, vilket tycks hjälpa. Men: veterinär! Att vänta och se istället för att sätta igång adekvat behandling brukar inte påskynda läkningen.
 
Självklart ska veterinären komma ut och titta på henne om problemet kvarstår. Jag tycker bara inte att det är akut att kalla ut någon. Veterinären brukar ju oftast ordinera vila och det är ju just vad hon gör, tror inte det blir värre av att bara gå i hagen.
Men, varför går hon bättre då jag rider barbacka? Det var ju också på volt. Vid barbackaridningen syntes ingen hälta alls :confused:
 
OM problemet sitter i ländrygg/bäcken så kan ju sadeln påverka det.

Hon har inte bockat eller så?

Har du hört att det 'knäppt' något i lederna bak? Inne i höften eller längre ner på benet? Kan ju vara svårt att höra, men om du på volt går vid höften och lyssnar noga kanske du hör en knäppning på ena sidan, men inte den andra?
 
Inga bockningar (pållan är inte mycket för det - är tyvärr bra på att inte visa tydligt när hon har ont...). Jag har jobbat henne mycket från marken på volt, har inte hört något knäppande då i alla fall, ska lyssna i eftermiddag!
 
Jaha, nu har hovslagaren varit här. Upptäckte att pållan sparkat sig på ballen vä fram, det har sedan blivit en spricka som det kommit skit i och sedan har hon fått en infektion där. Han skar rent så gott han kunde och jag ska göra rent. Inte konstigt att hon linkat i fram. Jag har ju sett att det varit en spricka där, men inte fattat att det gått ner smuts där... Detta kan förklara den plötsliga konstiga hältan vä fram för någon månad sedan. Den gick fort över, hon ville inte stödja på trakten, ingen svullnad, ingen värme etc.
Men - det förklarar ju ändå inte bakvagnens konstigheter... Ska prova att rida barbacka snart för att se vad som händer då - känner/märker jag inget konstigt då ligger ju sadeln rätt risigt till... Ska även ringa vet och rådfråga, för säkerhets skull. Vi får väl se hur det går. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 129
Senast: Takire
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 529
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp