Knights Bareback

martha

Trådstartare
bomlös sadel?? Idag när jag var på shopen så såg jag en sadel som verkade så himla skön..har sökt här på sidan men ser ingen med det namnet....iallafall så köpte jag den...(jag som knappt rider engång :angel: ) Men är det nån som har erfarenhet av den...??

Sv: Knights Bareback

Jo, men ska jag rida henne vill jag nog ha en riktig sadel :D. Ska prova nån gång, jag lovar...

TAck...Den såg iallafall himla skön ut, och om man har en massa olika hästar...kanske man bara kan byta vojlock då??...typ olika tjocklekar....

Knights-bareback er en kopi av Barefoot Cheyenne, og kan brukes på samme måte. Dvs med en spesialpad under, f.eks Grandeur. ;)

Knights bareback är en kopia på Torsion och bör användas med en specialpad som bildar kanal för ryggraden då sadeln inte har några bossor.

hmm, varför då?? har andra bomlösa kanaler?? om man rider barbacka finns ju inga kanaler....hj'lp mig:D jag är dålig på sadlar o sånt...nu okynnes rider ju jag bara, ett komplement till vanligt träning för travare, bara att vara ute o knalla i skogen å så...

Det finns bomlösa sadlar som har bossor tex Star Trekk, Diddi special och Flexion. Men de flesta bomlösa sadlar har inte bossor och ligger därför över hela ryggen på hästen och ger ingen frihet för ryggraden. Hästens ryggrad är känslig och en sadel som ligger och trycker går inte att jämföras med en rumpa som knappast ligger på samma ställe hela tiden och gnager! ;)

Man behöver inte köpa en pad för flera tusen (Ja, de kostar från 1200 kr tror jag) om man bara rider sällan utan man kan fixa en själv om man är lite händig. Tex så syr man fickor på ett schabrak och stoppar i bitar av vanligt liggunderlag.

Tänk på att det är svårt att hålla balansen i sadeln om man travar med en travare ;) tro mej, jag talar av erfarenhet...

Det GÅR att rida utan padden, men då ska man inte stå i stigbyglarna (skillnaden från att rida barbacka..) och hästen får inte ha dåligt med ryggmuskler eller uppstickande ryggrad. Och så ska man inte göra det för ofta då det kan bli tryck på ryggraden.

Haha, ska du kanske tjuvträna lite med Nutte!?? :p
Jag är inte så insatt i bomlösa sadler men de erfarenheter jag har säger mig att jag skulle råda dig att köpa en pad med riktig kanal för ryggraden. Ska du trava så lär du ju knappast sitta ner och att använda stigbyglarna utan utan kanal är ajabaja! Det är sällan travarna är nog musklade på ryggen för att det ska vara bra utan pad. Om du rider barbacka så har du en mycket naturlig kanal, bossor likaså, varje skinka är ju en "bossa" och vart "kanalen" är kan du nog räkna ut själv... :o :D

Senast ändrad av en moderator:

Näää, jag ska nog mest lulla i skogen..mental träning och "gratis" stretching" :D men vem vet...han kanske blir så i gasen att det bara är att sätta igång...han är verkligen i sitt esse nu...och min gamla sadel fick han skavsår av, av dom där bulorna i bakvalvet....

"av dom där bulorna i bakvalvet...." :rofl:
Menar du bossorna eller är det knölar i stoppningen?

I sitt esse, ja snart är det bara att håva in pengar igen, han har ju gjort en "Gidde" nu, så vad väntar du på? Bara att träna på! ;)

JAja.....pengarna sska bara strömma in...bossor...jaha, är det så det heter.....

Vad är skillnaden mellan Knights och Barefoot?
Knights såg snyggare ut, finare/annat läder?
Priset är väl exakt detsamma?

MVH/

Josefine

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 068
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 066
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 587
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka