Knöl av fästingbett?

Flummflicka

Trådstartare
Upptäckte idag en knöl (som en golfboll) på min pojke, vid ljumsken nästan. Mitt i satt en fästing. Efter några timmar och när jag ridit så böjade det blöda och lossna skinn, så han nästan är skinnflådd.

Brukar det bli så? Han har haft fästingar förut men har aldrig sett en sådan här reaktion...
 
Sv: Knöl av fästingbett?

Kan bli en lokal reaktion som går över, men tvätta rent för ev flugor.
Vår häst fick samma på halsen va hos veterinären av andra orsaker , passade då på att fråga.
 
Sv: Knöl av fästingbett?

Tyvärr så vet jag inte mycket om sådant, men så ska det iaf inte vara!:eek:
Kanske borde ringa och höra med någon veterinär el dylikt vad det kan vara? Verkar ha blivit någon slags infektion..:crazy:
 
Sv: Knöl av fästingbett?

Tack för svaren. Ska strax ner och kolla hur det ser ut.

Men låt mig leka lite med tanken och säg at han blivit smittat av borrelia eller erlichias. Hur lång tid tar det innan han blir sjuk?

Oroar mig faktiskt inte över det så mkt, men kan vara bra att veta.

Förhoppningsvis har det försvunnit idag.
 
Sv: Knöl av fästingbett?

Knölen var idag lite mindre, och det har blivit en hinna på, men håert är ju som borta och så. Han är irriterad av den men är helt som vanligt och så annars. Smörjade in den så inte flugorna äter.

Är det något man bör oroa sig över?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 623
Senast: co-SMAD4
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp