Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Knöl av fästingbett?

Flummflicka

Trådstartare
Upptäckte idag en knöl (som en golfboll) på min pojke, vid ljumsken nästan. Mitt i satt en fästing. Efter några timmar och när jag ridit så böjade det blöda och lossna skinn, så han nästan är skinnflådd.

Brukar det bli så? Han har haft fästingar förut men har aldrig sett en sådan här reaktion...

Sv: Knöl av fästingbett?

Kan bli en lokal reaktion som går över, men tvätta rent för ev flugor.
Vår häst fick samma på halsen va hos veterinären av andra orsaker , passade då på att fråga.

Tyvärr så vet jag inte mycket om sådant, men så ska det iaf inte vara!:eek:
Kanske borde ringa och höra med någon veterinär el dylikt vad det kan vara? Verkar ha blivit någon slags infektion..:crazy:

Flummflicka

Trådstartare

Tack för svaren. Ska strax ner och kolla hur det ser ut.

Men låt mig leka lite med tanken och säg at han blivit smittat av borrelia eller erlichias. Hur lång tid tar det innan han blir sjuk?

Oroar mig faktiskt inte över det så mkt, men kan vara bra att veta.

Förhoppningsvis har det försvunnit idag.

Flummflicka

Trådstartare

Knölen var idag lite mindre, och det har blivit en hinna på, men håert är ju som borta och så. Han är irriterad av den men är helt som vanligt och så annars. Smörjade in den så inte flugorna äter.

Är det något man bör oroa sig över?

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5538 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
2 042
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
31
· Visningar
4 173
Hästvård Varning gnällinlägg... Alltså jag börjar undra om jag krossat massa speglar eller vad jag gjort för ont!! Kommer ut till stallet idag...
Svar
18
· Visningar
2 847
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tjuvstartade mitt nyårslöfte redan på nyårsafton så jag har nu hunnit göra 3 yogapass i rad. Resultatet har hittills blivit en hel...
Svar
4
· Visningar
655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommarföräldrar 2021
  • Husköps-tråden del 2 :)
  • Vad gör vi? Del CXXXV

Hund, Katt, Andra Djur

• Ledsen hund
  • Hundgårdar