Knöl i munnen - styngflugelarver eller annat?

Liten

Trådstartare
Ikväll kikade jag lite i hästens mun och upptäckte en knöl på ena sidan som jag inte kan minnas att jag sett förut. Strax ovanför framtänderna. Nu är det ett litet tag sedan jag fipplade med munnen på henne, men den fanns iaf inte där för några veckor sedan. Definitivt inte vid avmaskning i slutet av maj. Knölen är hård, verkar inte ömma utan jag får klämma en hel del på den. Ingen märkbar irritation. Den har något som ser ut antingen som en ljus skorpa (tänk finne, typ..) eller ryggen på en larv - petade lite men inget hände och jag ville inte klösa alltför våldsamt men "skorpan" kändes iaf ungefär som en tand (vilket det ju inte lär vara iaf! Hästen fyllde 18 år i våras.). Förutom knölen ser jag ingenting konstigt (så mycket jag nu kan se utan munstege, så klart). Hästen har en del knölig ärrvävnad på den lanen en liten bit upp från knölen sett, men det är från en rejäl (stor och djup) sårskada som hon ådrog sig för två år sedan.

Vad säger buke - styngflugelarver eller annat? Idéer?

Hästen rids inte med bett, så den typen av skador är helt uteslutna.


(Jag ska ringa distriktsveterinärerna på deras telefontid imorgon bitti!)

IMG_20190716_183822.jpg
 
33273


Det här med att fota med mobilen när tungan vill ligga ivägen, utan att göra fröken alltför misstänksam... (Häst är väldigt, väldigt rädd om sin mun. Jag får göra det mesta, men hon kan ändå vända sig bort om det blir för snurrigt.) Vete sjutton hur mycket som syns. Här kan en iaf ana "skorpan".
 
Vi har en avblekbar skimmel med ink i munnen, rätt stor. Tandis (+ vet) säger att man ska absolut inte pilla. Växer den inte mer så får den sitta kvar. Risken är att den blir "störd" (infekterad eller liknande) och fortsätter växa.
Plockar man bort den så är risken att den kommer tillbaka, har man otur är den mer aggressiv då.
 
(Ska inte pilla på den mer utan kontakt med veterinär. Gjorde det bara ikväll vid upptäckten för att försöka utröna vad det är och om den orsakar obehag/hur bråttom det verkar vara med veterinär osv. Framgick nog inte i startinlägget :) )
 
(Ska inte pilla på den mer utan kontakt med veterinär. Gjorde det bara ikväll vid upptäckten för att försöka utröna vad det är och om den orsakar obehag/hur bråttom det verkar vara med veterinär osv. Framgick nog inte i startinlägget :) )
Jo jag förstod det. :) Jag tänkte mest lugna dig lite, om du är som jag. Jag gärna utreda på längden och tvären vilken form, storlek, hård/ mjuk o.s.v. Så det var i all välmening att det kan bli fel om man har sablans otur. :)
 
Tack @Pilot, jag tänkte inte ens på ink förrän du nämnde det.

Veterinär kommer förhoppningsvis imorgon eller på fredag.
 
Hästen verkade rätt oberörd idag också. Skönt det iaf.

Funderar lite. Hästen är brun, men hur nojig borde en annan bli för att det är tex en tumör? Googla vågar jag knappt, då blir jag väl halvt galen ;)

(Jag är inte så van vid knölar på häst - förutom en bekants häst med en fettknöl och andra bekantas skimlar med melanom, så har jag inte stött på det själv. Däremot har jag haft tamråttor, som är benägna att få diverse olika knölar. Om "skorpan" på knölen är just en skorpa och inte en larvs rygg tex, så påminner den mig lite om en talgknöl..)
 
(Uppdaterar. Det visade sig att det inte var vare sig tumör eller styngflugelarver. En liten sak som tycks vara antingen en liten liten tand eller ett benfragment som bäddats in och liksom låg löst i knölen. Stenhård var den. Jättekonstigt på en 18 år gammal häst där ingen noterat "extra tänder" förr, men men... Veterinären plockade ut den och knölen har "skrumpnat ihop", såret ska enligt vet vara läkt på en vecka under förutsättning att inga komplikationer uppkommer.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp