Knöl i svansen

slant98

Trådstartare
Upptäckte idag att vår ponny har en knöl vid svansroten. På ovansidan, till vänster, alltså där det finns hår, nästa precis där svansen fäster vid kroppen liksom. Den är hård och hästen verkar inte ha ont av den. Har läst att cancerknölar oftast uppstår vid delar på hästen som främst inte är hårbeklädda (under svansen, vid skapet och i ansiktet). Vi har inte noterat den tidigare, men er ställe det är lätt att missa en knöl på. Tänker hålla koll på storleken och be en veterinär titta nästa gång någon är i stallet (om den inte börjar växa alltså, då ringer jag direkt!) men hur orolig behöver vi vara?
 
Upptäckte idag att vår ponny har en knöl vid svansroten. På ovansidan, till vänster, alltså där det finns hår, nästa precis där svansen fäster vid kroppen liksom. Den är hård och hästen verkar inte ha ont av den. Har läst att cancerknölar oftast uppstår vid delar på hästen som främst inte är hårbeklädda (under svansen, vid skapet och i ansiktet). Vi har inte noterat den tidigare, men er ställe det är lätt att missa en knöl på. Tänker hålla koll på storleken och be en veterinär titta nästa gång någon är i stallet (om den inte börjar växa alltså, då ringer jag direkt!) men hur orolig behöver vi vara?
Är det en skimmel?
Svårt att svara på men om ponnyn inte verkar ha ont så hade jag inte oroat mig i onödan men jag hade dock låtit en veterinär titta på det för att bedöma vad det kan vara. Det är vanligt att skimmlar får knölar när dom börjar bli lite äldre men det är ganska sällan det tex blir en dödsorsak av det.
 
Är det en skimmel?
Svårt att svara på men om ponnyn inte verkar ha ont så hade jag inte oroat mig i onödan men jag hade dock låtit en veterinär titta på det för att bedöma vad det kan vara. Det är vanligt att skimmlar får knölar när dom börjar bli lite äldre men det är ganska sällan det tex blir en dödsorsak av det.
Tack. Det är ju en skimmel, men bara 9 år, så tycker inte det är gammalt direkt =/ . Jag håller koll, men kallar inte ut veterinär akut =)
 
Jag visade upp (skimmel)knölen min häst har på svansroten till veterinären när jag ändå hade annat ärende. Veterinären bekräftade väl bara egentligen att det var en skimmelknöl men ingen åtgärd.I storlek är den nu mittemellan en stor ärta och liten vindruva. Ca 3 år sedan som jag märkte den, trodde först det var ett insektsbett.Hästen verkar ej besväras av den.Är 18 år.
 
Tack. Det är ju en skimmel, men bara 9 år, så tycker inte det är gammalt direkt =/ . Jag håller koll, men kallar inte ut veterinär akut =)
Vanligt att de första knölarna kommer kring 10-års åldern och vid svansroten är vanligaste stället. Kan vara ännu tidigare om den har dubbla skimmelanlag. Man gör generellt inget åt dem om de inte sitter så utrustningen skaver.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: fridaxi
·
Hundhälsa Fin rubrik... Nu har vi iaf äntligen kommit igång med skidträningen och Basse har i år faktiskt kommit på att detta är riktigt roligt...
Svar
12
· Visningar
1 739
Senast: annakg
·
T
Hästvård Min häst har fått en knöl på insidan av vänster bakben, några centimeter över kotan. Första tanken var överben, men detta är något jag...
Svar
1
· Visningar
1 221
Senast: Try
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp