Knölar i huden på shettis valack

C

Challe99

För två år sedan fick min shetlandsponny, valack, protein knölar detta berodde på att han fick linfrö som är väldigt proteinrikt.

Knölarna kom och enligt vetrinär tar det lång tid för dom att försvinna helt. Han har fortfarande antydan till dom. Men dom är inte i vägen för sele så dom sitter ju bra till på det sättet.

Nu har han fått tre nya knölar, en vid manken, en på mitten av buken och en på halsen. Jag har kollat upp fodret och har minskat 2 kg på hans hösilage och går nu på uträknad foderstat.

Jag har kollat selen och sadeln men knölarna sitter där varken sadel eller sele ligger. Dom har inte växt sedan jag upptäckte dom och han går inte undan för tryck på dom. Dom finns bara där.

Vad kan detta vara, något farligt?

Jag har läst en massa om detta och funderar på om min älskling kanske inte tål hösilage.

Vi har mer eller minde uteslutit att det är sadel och sel knutor då knölarna har päls på sig, det är inga skavsår, dom är hudfärgade och vätskar inte. Samt att knölarna sitter där varken sadel eller sele ligger samt att han har haft mer eller mindre vila sedan före jul pga väderleken.
Förra gången vetrinär var ut så handlade det om proteinknölar.

Han utfodrades med 6 kg hösilage/ dag. Nu när han går på uträknad foderstat äter han 4 kg hösilage/ dag.
Han äter även 3 dl lusern, 2 dl havre och 1 dl betfor, samt b-vitamin. Han har fri tillgång på saltsten/mineralsten och fri tillgång på vatten såklart. Och ska motioneras dagligen.

Jag har hållt koll dagligen på knölarna nu och dom blir inte fler och inte större. Jag anser det själv att det inte är ett akutfall, men tycker ni jag ska ta ut vetrinär ändå?

Jätte tacksam för alla svar.
 
Sv: Knölar i huden på shettis valack

Då är frågan, VAD är en proteinknöl?

Tillförsel av protein i för stora mängder till vuxna hästar kan rent av ha skadlig inverkan. Detta medför ett "klassiskt" utfodringsproblem då man med en traditionell foderstat av havre och hö ska tillgodose hästens energibehov. Man får då en för hög giva av protein och stärkelse "på köpet". Detta kan i vissa fall leda till något som närmast kan jämnföras med en förgiftning. Ett kväveöverskott uppstår i kroppens vävnader.

En vanlig komplikation vid proteinöverskott består i att en viss bakteriestam - s k clostridier - börjar växa i onormal mängd i hästens grovtarm. En vanlig källa till proteinöverskott är andra skörden ensilage som kan förklara varför knölarna på min shettis inte uppkommit förens nu.

Jag hittade ett äldre inlägg här på buke som jag vill citera
"Jag tror "proteinknölar" är ett obsolet uttryck. Det är nog mer riktigt att kalla dem foderknölar. De ska inte bero på just protein utan oftast är det något i hästens foder den inte riktigt tål/är överkänslig mot och färmed får en slags allergisk reaktion. Korn brukar vara en sådan produkt.
Så kolla över foderstaten noggrannt, har ni korn i foderstaten kan det vara läge att först byta ut detta för att sedan försöka prova er fram"

Personen i fråga rekomenderade även 10 gr bakjäst i fodret varje dag kunde hålla magen bra i schack, är detta något, någon har provat?

*citerat från http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?p=11552807
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 414
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
34 001
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 480
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp