Knölar på ryggen efter ridning?

Y

yazzoo

Min häst får några knölar på ryggen bakom manken efter att jag ridit. När jag tar av sadeln syns de tydligt men efter en stund är de borta. Vad beror det på? Ont i ryggen? Fel på sadeln?
HELP! :confused: :confused:
 
Vad har du för schabrak/vojlock? Byter du ofta så de inte är smutsiga om din häst har en känslig rygg? Kan det vara tvättmedlet han/hon är allergisk mot? Ligger sadeln bra?
 
Det måste inte vara en för trång sadel du har, men det är en bra idé att kolla upp den. Var försiktig med vilken sadelmakare du har att göra med bara. Att de är auktoriserade är ingen garanti, det har jag erfarenhet av...
Ett sadeltryck hade förmodligen stannat kvar längre än "en stund", därför tror jag mer på att din häst är av den sorten som känner av smutsiga shabrak/vojlockar. Det är viktigt att inte låta gammal hårrem bakas till en matta, det undviks lättast genom att borsta av filten efter varje ridpass.
Om sadeln glider under ridning kan hästen också få en lokal irritation i form av svullnad, ett förstadium till skav kan man säga och till sist, hästar kan precis som vi människor ha känsliga hårsäckar som blir svullna och ibland infekterade, som acne, vad jag vet är det dock ovanligt att det går så långt.

Hm, ja, det var lite om tänkbara orsaker. Kontrollera filten och om sadeln glider först, sedan sadeln. Är det en Hubertus du har är den troligtvis sned...

Lycka till!
Mvh
 
Har lika på min häst. Har varit iväg med häst och sadel till sadelmakare för koll 2 gg, den ligger inte på där som han kan se. Hästen verkar inte irriterad vid ridning, ej heller om man trycker på knölen, han bryr sig inte. Den försvinner ca 10 min efter att man tagit av sadeln. Har provat med rena vojlockar och div, men det är nog inte det som är problemet. Vad det är kan jag inte svara på, men jag fortsätter att rida, och är väldigt noga med att kolla sadeln varje gång. Om du/ni kommer på ngt så blir jag också glad :D
 
nu har jag inte stenkoll på var lymfknutorna sitter på en häst, men skulle det kunna tänkas att sadeln klämmer till ett utflöde från en lymfknuta? Då skulle de typ fyllas på under ridning, och sen antagligen tömmas ganska snabbt när trycket försvinner...
gissar bara nu...
 
Har samma problem med min travarkille. Lösningen för mig är att rida helt utan vojlock eller schabrak. knutorna uppkommer inte då. Kanske är värt att prova. Fortsätter knutorna att komma så kanske du bör kolla upp om sadeln verkligen passar som den ska...
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 126
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
847
Senast: Anna-KarinO
·
Hästvård Vi har precis fått veta att vår häst har spondylos i ryggen. På 2 ställen är hennes kotor sammanväxta med en "brygga". Någon som har...
Svar
5
· Visningar
773
Senast: Stina2000
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp