knölar på ryggen

froggy

Trådstartare
Min häst har haft knölar på ryggen en längre tid nu. Det började med att när jag fick henne så kom det en sadel till som påstods skulle passa. Sadeln satt hyfsat bra men efter några dagar så började hon få knölar på ryggen. Hon ömmade inte och i ridningen märktes inget. Vet. var ute o kollade o påstod att sadeln måste bytas. Sagt o gjort. Hästen fick gå ut på bete i ca 2 månader och sedan fick hon en ny sadel som en sadelutpovare provat ut åt oss. Självklart hade hon inte kvar betesmagen när vi provade ut ny sadel. Den motionerade vi bort med tömkörning i över 1 månads tid.

Nya sadeln sitter som en smäck. Alla som tittat håller med. Så fort jag tog in henne från betet och började rida igen så kom knölarna tillbaka. Knölarna hade nästan helt försvunnit på betet.

Hon får en uträknad foderstat så så kallade "protein knölar" borde det inte vara eller?? Enligt vet. så är det inte det eftersom att knölarna på min häst bara uppstår på ryggen, under sadeln. Sadeln sitter som sagt som den ska och jag har alltid rena schabrak. Nu dessutom har hon börjat på pälsen "avnött" eller vad det nu heter, på ryggen, typ där bakre delen av sadeln ligger ann. Jag har börjat använda en lammull pläd under sadeln nu för att se om det hjälper (helst hade jag velat slippa den pga att sadeln nog blir lite trång eftersom att den sitter perfekt utan). Jag vet att min häst har en tunn hårrem och lätt får skav av tex. träns, hackamore, sidepull osv...men under sadeln känns jobbigt. :cry:

Nåå någon som har varit med om något liknande? Tips o råd??:confused:
 
Sv: knölar på ryggen

Det första jag kommer att tänka på är om du använder tvättmedel som hästen reagerar på? Sedan själva schabraket: passar det till sadeln? Sitter det fast ordentligt i sadeln? Du kan testa att rida utan schabrak ett par dagar och se om det blir någon förändring.

Ligger sadeln som en smäck även under arbete? Kolla i lina och låt någon titta hur det ser ut när du suttit upp.

Vissa hästar är otroligt känsliga och då kan man behöva fundera på vilken typ av schabrak man ska använda. Det finns en hel del bra att välja mellan.

;) Krocket
 
Sv: knölar på ryggen

Jag vet en häst som fick knölar under sadeln och bara under sadeln när hon åt hösilage. Spelade ingen större roll vad det var för värden på hösilaget hon fick knölar i alla fall. Så fort hon fick hö i stället försvann knölarna. Ingenting annat ändrades utan hon tålde helt enkelt inte hösilage.

En annan häst fick knölar på ryggen av korn. Samma sak här det försvann när kornet togs bort ur foderstaten.
 
Sv: knölar på ryggen

Min häst har också små knölar på ryggen som kommer och går under vintern. På vintern när hon är klippt är hon alltid lite känsligare i hårremmen så jag gissar att det är lite friktion som gör dessa knölar av sadel/schabrak, även om det passar och ligger stilla.
Knölarna gör ju inte ont så jag rider som vanligt.
 
Sv: knölar på ryggen

Vi har exakt samma problem med vår ponny!!Sadeln är utprovad av en equiterapeupt och sitter bra,har ullpad direkt på ryggen för att avlasta,även om sadeln sitter bäst utan pad.
Tror inte att det är proteinknölar heller eftersom knölarna bara sitter under bakvalvet på båda sidor.Det ser ut som några jättefinnar ungefär.
Tänkte köpa kortisonsalva och smörja in och se om de försvinner.:confused:
Har prövat med Procell salva,antibiotika salva, tvättat med sprit men inget verkar hjälpa.Har också rena schabrak under.

Froggy,får din häst också hösilage?Läste ett svar du fick av Snowball ......
 
Senast ändrad:
Sv: knölar på ryggen

Jag har varit med om något liknande men då inte på mkin häst utan en tjej som hade sin häst hos oss. Och det visade sig att det var hon som satt för långt bak i sadeln. På så sätt blir det största trycket bak och hästen fick små knölar och även pälsen började lossna.

Så be någon kunnig person kolla när du rider och att den kan påpeka hur du sitter i sadeln, bara för att sadeln passar hästen betyder det inte att den passar dig. Filma gärna oxå så du själv kan se om det är så att du sitter fel i sadeln :)
Vill inte att du tar detta som ett påhopp utan det är bara min tanke. :)
 
Sv: knölar på ryggen

Vi har tre hästar i vårt stall och alla fick knölar i sadelläget samtidigt under en kort period i höstas. Min fick bara en, stallägarens häst fick några stycken och den tredje inackorderingen fick ganska många. Det enda dom har gemensamt är grovfodret/gräset i hagen så i vårt fall är min gissning att det kom därifrån. Att de fick olika många berodde förmodligen på att hästarna är olika känsliga.
 
Sv: knölar på ryggen

Jag har samma bekymmer med min d-ponny. När hon köptes så följde en sadel. Sen upptäcktes att hon hade fått knölar/bulor på ryggen och dessa vägrar att försvinna. Sen inköptes en ny sadel och den har fungerat skapligt ett tag men sen såg jag att pälsen har blivit bortnött på ryggen. I dec hade jag en equiterapeut hemma som behandlade henne och hon sa att det var muskelspänningar. Jag fick order om att massera med arnika och täcka ryggen noga och jag tycker faktiskt att det har hjälpt lite samt att inte använda sadeln nå mer. Hon går på hö och får knappt nå grovfoder så det kommer inte därifrån utan jag tror också att det är muskelspänningar/knutor. Hon ömmar inte märkbart av det heller eller grinar illa när man ska sitta upp eller spänna sadelgjort. När vi gjorde besiktning på henne så sa veterinären inte heller något... Skumt
 
Sv: knölar på ryggen

Vad "skönt" att höra att det inte bara jag som har detta underliga problemet...

Hästen i fråga äter hö, lite havre och betfor i princip. Ibland sojamjöl för att väga upp proteinhalten i höt. Jag vet inte om jag kan ändra något i foderstaten som skulle kunna göra att knölarna försvinner.

Enligt tränare osv så har jag en mycket bra lodrätt sits. Jag filmar nästan alltid när jag rider för tränare så jag ser tydligt om något skulle vara galet med sitsen. Tror inte att problemet ligger där. Dock är jag tacksam för att du tog upp det som ett eventuellt problem.

Sadeln sitter som en smäck även när hästen rids. Har haft världens problem med att hitta sadel pga att de har glidit fram. Denna gör inte det.

Knölarna verkar ju inte påverka hästen. Hon är lika fin i ridning som hon alltid varit. Det är bara jag som stör mig på dom. Vill inte ha dom där. :mad:

Jag har väldigt många schabrak som jag varierar mellan. Vissa är bättre än andra. Har 2 stycken som prompt insisterar på att glida bak, även fast sadeln inte glider. Lite underligt hur de kan glida bak när inte sadeln rör sig... :cool:

Någon i stallet tyckte att jag skulle göra rent knölarna med jodopax efter varje ridtur... tror ni att det kan hjälpa??
 
Sv: knölar på ryggen

Jag har samma bekymmer med min d-ponny. När hon köptes så följde en sadel. Sen upptäcktes att hon hade fått knölar/bulor på ryggen och dessa vägrar att försvinna. Sen inköptes en ny sadel och den har fungerat skapligt ett tag men sen såg jag att pälsen har blivit bortnött på ryggen. I dec hade jag en equiterapeut hemma som behandlade henne och hon sa att det var muskelspänningar. Jag fick order om att massera med arnika och täcka ryggen noga och jag tycker faktiskt att det har hjälpt lite samt att inte använda sadeln nå mer. Hon går på hö och får knappt nå grovfoder så det kommer inte därifrån utan jag tror också att det är muskelspänningar/knutor. Hon ömmar inte märkbart av det heller eller grinar illa när man ska sitta upp eller spänna sadelgjort. När vi gjorde besiktning på henne så sa veterinären inte heller något... Skumt

Använder du inte sadel alls nu? Eller har du köpt en ny?
 
Sv: knölar på ryggen

Jag köpte en häst en gång med såna småknutor. Tillfrågad veterinär trodde det berodde på smutsig vojlock.
I de stallet var hästarna hela tiden täckade och reds en efter en med samma sadel så jag kan tänka mig att hästen var väldigt fuktig i sadelområdet.

Hur som helst, tog hem hästen, lät den gå utan täcke några dagar och knutorna försvann omedelbart. Jag tror själv att hästen blev bra pga mkt luft i pälsen. Nu har jag förvisso täcke men alltid torrt schabrak.

/Gg
 
Sv: knölar på ryggen

Använder du inte sadel alls nu? Eller har du köpt en ny?

Jag använder inte den sadeln nu. Men jag har lånat en bomlös som jag rider i. Det var tänkt att jag skulle till en sadelutprovare förra måndagen men han fick förhinder.

Men jag vet inte om vi har samma problem. På min häst så är dessa bulor ca 10*10 cm på var sida om ryggraden. Inte små "myggbett".
 
Sv: knölar på ryggen

Menar du verkligen 10X10cm stora bulor??Våra små knoppar har kanske en diameter på 0.5cm....
 
Sv: knölar på ryggen

Det är ett skit det där att rida alla hästarna med samma sadel efter varandra.
Vår ena ponny som vi köpte i ett försäljningstall hade stora regnskållor i sadelgjordsläget när vi köpte honom på grund av det.Vi kämpade hårt med dem och nu är de äntligen borta.Vet inte om sadelknutorna han har nu beror på samma sak....
 
Sv: knölar på ryggen

Ja, det stämmer in på en av mina också. När jag lämnade honom på inridning så var hela sadelgjordsläget skorvigt, som eksem när han kom hem.

Hästen jag skrev om nyss hade mer som 0,5 cm stora knutor men många under sadeln. Man får ju ångest över att det ska göra ont.

Lycka till TS.

/Gg
 
Sv: knölar på ryggen

Låter som sadelstadsknutor. Något problem med sadeln är det ju eftersom det uppkommer enbart när hästen rids (på betet försvann de ju) så helt klart sitter sadeln inte som den ska.

alt att hästen är superkänslig så du behöver byta vojlock varje dag och kanske även ta en skum-pad, klippa hål just där knutorna är, så att de tryckavlastas, och sen ha den under sadeln.

Man kan stirra sig blind på sadlar och tycka att de ligger jättebra men det kanske inte alltid är hela sanningen.

Rid utan vojlock, rid hästen riktigt svettig, lyft försiktigt sadeln rakt upp och kolla på ryggen och under sadeln hur svetten fördelats. Kanske den ser ut att ligga bra men inte fördelar trycket som den ska så det blir hårdare belastning just där knutorna uppkommer?
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 633
Senast: Mogge
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 510
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp