Knölar på ryggen...?

K

Krabban

Hej allihopa!

Längesen jag var här inne... Iallafall. Min pålle har under vintern fått en knöl på ryggen, ungefär lika stor som en tumnagel. Vad är det för ngt. Han verkar inte ha ont av den.

Han går på fri tillgång på hö och har gjort det i ca ett år nu - han har aldrig varit så fin i hullet, innan har han tappat vikt och varit alldeles för tunn. Höt har en bra kvot, och jag tycker inte han får i sig för mkt protein...

Vad tror ni det kan vara?
 
Sv: Knölar på ryggen...?

en gammal häst jag hade fick en sådan liknande knöl. o det var en proteinknöl, han var väldigt känslig för foderombyten.
 
Sv: Knölar på ryggen...?

Ja men det är det jag inte tycker att det borde vara. Han får bara grovfoder (hö) och jag tycker han får i sig lagom mängd. Han har inte bytt foder på hela året (alltså sedan sommarbetet).
 
Sv: Knölar på ryggen...?

Krabban skrev:
Hej allihopa!

fått en knöl på ryggen, ungefär lika stor som en tumnagel.
Vad tror ni det kan vara?


Min häst har en precis lika dan, på höger sida om ryggraden. Men som sagt tar hon ingen skada av den alls. Men den stör mig lite :p

Hoppas på att den försvinner med tiden, antagligen är hon kännslig för någon fodertyp och reagerade på detta.. Men jag har prvat att ta bort en för en men ingenting fungerar. Så hon får samma foder nu iaf.. Brukar badda med lite asolsprit, brukar fungera ganska bra!
 
Sv: Knölar på ryggen...?

Ja den stör mig lite oxå :-D. Men jag tror verkligen inte det är fodret... kan det vara ngt annat?
 
Sv: Knölar på ryggen...?

Min häst har oxå haft sånna knölar på ryggen nu i vinter. Fick råd utav vet att prova med en padd under sadlen för han trodde att min häst var känslig för friktion (trots att han haft samma sadel i snart 2 år utan att reagera innan). I alla fall så har det blivit MYCKET bättre. Han hade inte heller ont av dem, var mest jag som var orolig.
 
Sv: Knölar på ryggen...?

Vad det beror på kan jag inte svara på men jag kan ge ett tips på hur an får bórt den.
Prova att ge Biofarmabs Åppelcidervinäger, 20 ml om dagen. Har gjort att knölar gått bort på båda mina hästar.
 
Sv: Knölar på ryggen...?

Sök på detta ämne så hittar du nog en del trådar, vill dra mig till minnes att detta har varit uppe på tapeten innan.

Jag har gjort så att jag har sprutat mina ( eller min hästs rättare sagt) knölar med kortison. Det funkar men det tar ett litet tag innan de börjar gå ner.
 
Sv: Knölar på ryggen...?

Litenisa:
Hmm... padd? Ja fast då blir det ju trängre under sadeln och det borde ju inte vara så bra... Men jag tror faktiskt inte det är det heller. Han hade vila rätt länge under vintern (= ingen sadel på ryggen) och det var ingen skillnad.

Minelli:
Tack för tipset, det skadar ju inte att testa. Lite svårt att få i honom bara. Han får ingen kraft eller ngt och har nu när gräset börjat komma, slutat att dricka inne. Kan iofs hälla lite i vattnet ute, men blir då osäker på hur mkt jag ska hälla i... det späs ju ut rätt mkt och de dricker inte hela karet på ett dygn...

Åska:
Jag vet att jag kan söka på andra trådar, men jag gillar att ha diskussionen som handlar om just min hästs problem, lite mer individualiserat. De flesta skriver ju "proteinknölar!" liksom. Jag vill gärna ha en diskussion med er som haft erfarenhet av detta. Hmm... kortison? Låter lite läskigt tycker jag. Men vet du vad det är för ngt då?

Tack för idéerna allihopa!
 
Sv: Knölar på ryggen...?

Jag skrev en likande tråd för ett tag sedan. Min häst är knölig lite varstans och har varit så i många år. Dock finns det några knölar under sadeln som är lite mer framträdande än de övriga. Har försökt badda med diverse, men det funkar inte. Frågade vet när han var ute i ett annat ärende och ha nvar måttligt imponerad. ;) Hon har ju inte ont av dem och han menade på att man väl skulle kunna lägga ett snitt för att öppna den största, för att tömma den. Trodde att det var någon typ av hårsäcksinflammation. Verkar dock onödigt så länge hon inte har ont av den.
 
Sv: Knölar på ryggen...?

Hårsäcksinflammation låter ju rimligt! (Att jag inte själv tänkt på det) Typiskt att det är under sadeln bara... Jättebra svar, det är det ju säkert. Men då är det väl inte så mkt att göra, förutom att vänja sig vid att den finns där.

Tack för svaret!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 291
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp