Knölar? Skimmelsjukan? Hjälp!

nyholm

Trådstartare
11B9E2D4-6A51-4DEB-A7C0-AF1984B4B812.jpeg

Köpte ny häst för snart 7 veckor sen & upptäckte detta, är det skimmelsjukan eller vad kan det vara? 😳
 
Hur allvarligt är det? Hon blev 7 år i början av Mars 😰

Väldigt svårt att säga. Det man ska ha i huvudet är att de flesta skimlar dör av andra orsaker än sina melanom förstår jag det som. Dock kan det i vissa fall bli malignt (skimmelsjuka/melanom ska inte förväxlas med människors maligna melanom som ju är en ytterst malign hudtumör). Det otäcka är att har de tumörer på utsidan har de även sannolikt dem på insidan också, och sitter dessa dåligt till kan de orsaka problem på sikt. Får hästarna melanomen kring ögon, mun och urinrör/analen kan det också såklart orsaka problem.
 
Visa bifogad fil 47969
Köpte ny häst för snart 7 veckor sen & upptäckte detta, är det skimmelsjukan eller vad kan det vara? 😳

Skimmelknölar. 7 år är ganska ungt. Har haft en del skimmlar men det är bara en som behövts opereras då den hade invärtes som satt illa till. Tyvärr var det inte modertumören och jag kommer inte att operera min igen. Samma häst har fått typ som din där bak nu men min är 18 år i år. Håll koll på om de växer och om hästen verkar ha besvär när den kissar/bajsar. För övrigt borde veterinären nämnt detta för dig vid besiktningen eller skrivit det i papperna att de fanns? Kollar själv mina ston där bak varje dag så att det tagit 7 veckor att upptäcka för dig känns lite ouppmärksamt.
 
Skimmelknölar. 7 år är ganska ungt. Har haft en del skimmlar men det är bara en som behövts opereras då den hade invärtes som satt illa till. Tyvärr var det inte modertumören och jag kommer inte att operera min igen. Samma häst har fått typ som din där bak nu men min är 18 år i år. Håll koll på om de växer och om hästen verkar ha besvär när den kissar/bajsar. För övrigt borde veterinären nämnt detta för dig vid besiktningen eller skrivit det i papperna att de fanns? Kollar själv mina ston där bak varje dag så att det tagit 7 veckor att upptäcka för dig känns lite ouppmärksamt.
Har inte fått någon information muntligt eller från veterinärbesiktningen på det här, upptäckte det av en slump igår kväll. I övrigt mår hon bra! Äter bra, dricker mycket vatten. En väldigt social & nyfiken häst. Blir ju såklart lite rädd då jag köpte henne för ganska stor summa pengar då vi ska börja tävla nu i år. Hon har riktigt bra stam då hennes pappa är Mylord Carthago.

Trots att jag haft henne så kort period så har det ju varit ögonbekymmer som behandlas nu, första veterinären sa uveit men andra veterinären sa att det är nog inte så farligt i nuläget, kan ha kommit pga att hon gått in i en kvist eller ngt sånt. Men nu har vi en dag till att behandla det ögat, därför känns det tungt nu när man hittade dom där knölarna där bak.

jag tänker ju direkt att måste man ta bort henne? måsta ta bort min ena häst i början på December pga akut tarmvred, har aldrig mått så dåligt som tiden efter det. Jag övertänker allt just nu.
 
Så länge hon inte har problem kan du låta det vara. I vissa fall, om knölarna stör men är lätta att nå kan man ta bort dem också. Det ger inga garantier på att de håller sig borta där och då men det kan bli bra. Slappna av lite och håll koll på om de ändras.
 
Har inte fått någon information muntligt eller från veterinärbesiktningen på det här, upptäckte det av en slump igår kväll. I övrigt mår hon bra! Äter bra, dricker mycket vatten. En väldigt social & nyfiken häst. Blir ju såklart lite rädd då jag köpte henne för ganska stor summa pengar då vi ska börja tävla nu i år. Hon har riktigt bra stam då hennes pappa är Mylord Carthago.

Trots att jag haft henne så kort period så har det ju varit ögonbekymmer som behandlas nu, första veterinären sa uveit men andra veterinären sa att det är nog inte så farligt i nuläget, kan ha kommit pga att hon gått in i en kvist eller ngt sånt. Men nu har vi en dag till att behandla det ögat, därför känns det tungt nu när man hittade dom där knölarna där bak.

jag tänker ju direkt att måste man ta bort henne? måsta ta bort min ena häst i början på December pga akut tarmvred, har aldrig mått så dåligt som tiden efter det. Jag övertänker allt just nu.
Konstigt att det inte nämndes.
Ta det lugnt 🤗 Så länge hästen mår bra och inte har besvär kan ni rida på. Märker du att hästen ändrar beteende så får du kanske kolla upp det men som ngn skrev tidigare är det sällan en häst fkt dör sv skimmelknölar. Oftast av andra saker före så att säga.
 
Jag säger, kolla upp!
Min älskade dog av akut kolik, 21 år gammal. Hela hans insida var en enda stor tumör typ. Det var mycket lite av det som syntes utåt. Han dog eftersom de invändiga skimmelknölarna täppte till tarmarna och han kunde tillslut inte bajsa. Dagen innan han dog hade vi träning där han hoppade 110cm utan problem, pigg och glad. Precis som vanligt. På morgontimmarna dog han.
Han var gammal och dog älskad, men hade jag haft den kunskapen då soM jag har nu, (dvs att skimmelknölar är som isberg, det som syns utåt speglar bara en viss del av det som finns inåt) så hade jag satt in behandling mycket mycket tidigare och stått på mig mot veterinärerna som bara viftade bort knutorna när jag visade dem flera gånger om.
Nu dog han som sagt 21 år gammal, men han dog ovärdigt i smärtor som hade kunnat förhindrats om jag varit mer påläst. Han skulle inte ha behövt dö på det sättet 😢💔
 
Jag säger, kolla upp!
Min älskade dog av akut kolik, 21 år gammal. Hela hans insida var en enda stor tumör typ. Det var mycket lite av det som syntes utåt. Han dog eftersom de invändiga skimmelknölarna täppte till tarmarna och han kunde tillslut inte bajsa. Dagen innan han dog hade vi träning där han hoppade 110cm utan problem, pigg och glad. Precis som vanligt. På morgontimmarna dog han.
Han var gammal och dog älskad, men hade jag haft den kunskapen då soM jag har nu, (dvs att skimmelknölar är som isberg, det som syns utåt speglar bara en viss del av det som finns inåt) så hade jag satt in behandling mycket mycket tidigare och stått på mig mot veterinärerna som bara viftade bort knutorna när jag visade dem flera gånger om.
Nu dog han som sagt 21 år gammal, men han dog ovärdigt i smärtor som hade kunnat förhindrats om jag varit mer påläst. Han skulle inte ha behövt dö på det sättet 😢💔
Fast din häst hade ett långt liv och var antagligen inte smärtpåverkad alls förrän det till slut blev koliken som innebar slutet. Du ska absolut inte gräma dig att du skulle gjort nåt tidigare! Han var lycklig och hoppade fint in i det sista💜.
 
@nyholm Många skimlar har knölar och lever ändå långa liv och har andra problem än knölarna. Men lite skämskudde att du inte sett dom förrän nu. När en köper ny häst bör den tempas varje dag i åtminstone en vecka för att kolla så den inte får feber och har nån sjukdom som bryter ut. Om den dessutom behandlas för nån ögoninflammation är det ytterligare idé att hålla koll på tempen. Lite konstigt att knölarna inte nämndes i besiktningen.
 
Fast din häst hade ett långt liv och var antagligen inte smärtpåverkad alls förrän det till slut blev koliken som innebar slutet. Du ska absolut inte gräma dig att du skulle gjort nåt tidigare! Han var lycklig och hoppade fint in i det sista💜.
Så är det absolut, men om jag hade stått på mig hade jag kunnat ta bort honom planerat och med kärlek, så som han var värd, innan det blev såhär illa. Istället fick jag piska upp honom och piska honom ur stallet och han togs bort så han landade i gödselstacken 😭
Hade jag tvingat vet. att lyssna på mig hade han istället kunnat få somna in med huvudet i en hink havre, på en favoritplats.
TS häst är ung och inte alls där min gammgubbe var, men jag säger ändå Kolla upp! Kolla upp igen! Och fortsätt hålla koll! ❤
 
Så är det absolut, men om jag hade stått på mig hade jag kunnat ta bort honom planerat och med kärlek, så som han var värd, innan det blev såhär illa. Istället fick jag piska upp honom och piska honom ur stallet och han togs bort så han landade i gödselstacken 😭
Hade jag tvingat vet. att lyssna på mig hade han istället kunnat få somna in med huvudet i en hink havre, på en favoritplats.
TS häst är ung och inte alls där min gammgubbe var, men jag säger ändå Kolla upp! Kolla upp igen! Och fortsätt hålla koll! ❤
Jag undrar lite hur du tänker att man ska kolla upp hela hästens insida och med vilka intervaller? För problemen kan ju komma på så många ställen på insidan. Ska man in och scanna den på klinik varje år?
 
Equimed la precis upp detta på sin facebooksida:
”På senare tid har hel del nytt om ”skimmelknutor” framkommit. Enligt internationell expertis ska inte dessa nonchaleras utan tas på största allvar. En del av dem är godartade medan andra förändras och blir elakartade. Det gäller att inte bara rycka på axlarna åt små skimmelknutor och vänta på att de ska bli fler och större. Man bör ta bort dem medan de är hanterbara, och titta skimlarna i luftsäckarna för att se om det finns melanom där. Melanom i luftsäckarna är en markör för generell spridning.”
@Amha
 
Jag undrar lite hur du tänker att man ska kolla upp hela hästens insida och med vilka intervaller? För problemen kan ju komma på så många ställen på insidan. Ska man in och scanna den på klinik varje år?
Man borde ju kunna ultaljuda tänker jag. Då får man ju iaf någon form av bild över det hela tänker jag. Även om det såklart är långt ifrån hela sanningen eftersom man inte kommer jättedjupt med UL.
 
Jag undrar lite hur du tänker att man ska kolla upp hela hästens insida och med vilka intervaller? För problemen kan ju komma på så många ställen på insidan. Ska man in och scanna den på klinik varje år?

Man kan komma åt rätt mkt med ultraljud. Misstänker eller vet man att det finns på ett visst ställe kan man ultraljud där om man vill.
@SiZo Precis, man kommer inte alltid jättedjupt med ultraljudet men det kan ge en del info.
 
Equimed la precis upp detta på sin facebooksida:
”På senare tid har hel del nytt om ”skimmelknutor” framkommit. Enligt internationell expertis ska inte dessa nonchaleras utan tas på största allvar. En del av dem är godartade medan andra förändras och blir elakartade. Det gäller att inte bara rycka på axlarna åt små skimmelknutor och vänta på att de ska bli fler och större. Man bör ta bort dem medan de är hanterbara, och titta skimlarna i luftsäckarna för att se om det finns melanom där. Melanom i luftsäckarna är en markör för generell spridning.”
@Amha

Min blev op på en av de största klinikerna och de rekommenderade inte att operera bort om hästen inte hade besvär för det kan trigga igång mer. Det är däremot bra om modertumören kan tas bort.
 
Har inte fått någon information muntligt eller från veterinärbesiktningen på det här, upptäckte det av en slump igår kväll. I övrigt mår hon bra! Äter bra, dricker mycket vatten. En väldigt social & nyfiken häst. Blir ju såklart lite rädd då jag köpte henne för ganska stor summa pengar då vi ska börja tävla nu i år. Hon har riktigt bra stam då hennes pappa är Mylord Carthago.

Trots att jag haft henne så kort period så har det ju varit ögonbekymmer som behandlas nu, första veterinären sa uveit men andra veterinären sa att det är nog inte så farligt i nuläget, kan ha kommit pga att hon gått in i en kvist eller ngt sånt. Men nu har vi en dag till att behandla det ögat, därför känns det tungt nu när man hittade dom där knölarna där bak.

jag tänker ju direkt att måste man ta bort henne? måsta ta bort min ena häst i början på December pga akut tarmvred, har aldrig mått så dåligt som tiden efter det. Jag övertänker allt just nu.


Varför ska du behöva ta bort henne?

Min häst, köpte jag som 17-åring, det som då stod på veterinärintyghet när förra ägaren när hon köpte henne som 8-åring var, något svullna senskidor bak och skimmelknölar runt anus, När jag fick mitt intyg, stod det något svullna senskidor bak och skimmelknölar runt anus.

Jag avlivade henne 2013, då var hon 29 år gammal. Jag tog bort henne pga att hon föll ur om vintrarna, tänderna började ta slut och hon började lida av sin artros. Jag tog inte bort henne pga skimmelknölarna som då var något större o fler än när jag köpte henne. :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 178
Senast: Cattis_E
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
452
Senast: NOC14
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
923
Senast: Andromedae
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp