Knölen bakom örat...

Fibusen

Trådstartare
Är det en lymfkörtel? Den där hårda knölen som sitter alldeles bakom örat (ovanför örsnibben)?
 
Bildgoogla på processus mastoideus eller mastoidutskottet och se om det stämmer med den knöl du upplever.

Ja, det är nog rätt ställe. 🤔

Problemet är att min ”knöl” där har svullnat upp ordentligt. Vet att den även gjorde det så här års förra året också sen försvann den av sig själv och jag tänkte inte mer på det. Men nu är den gigantisk igen och efter lite googlande så stod det något om ”lymfkörteln bakom örat” så jag blev fundersam på om det kunde vara något sånt?

Verkar vara fler som råkat ut för detta, men får inget riktigt svar på vad det beror på och varför, mer än att det kan vara någon akut inflammation i mellanörat? Därför så är jag osäker om det är rätt endå, för jag känner mig då pinnfrisk!

Knölen är nästan stenhård, ömmar inte mer än om jag känner lite hårdare på den. Mest nyfiken på vad det kan vara och varför det händer i år igen?:cautious:
 
Försvinner den emellanåt?
Jag brukar få körtlar bakom öronen innan jag blir sjuk men försvinner därefter.

Fick en förra året ungefär samtidigt som nu, men sen försvann den. Minns inte om jag blev sjuk sen? Upptäckte den nu igen för någon dag sen att den började bli större igen, och nu är den gigantisk igen.

Funderar på om det kan vara nån reaktion på pollen eftersom den kom förra året vid den här tiden. Men jag vet inte?
 
766E02C9-F213-45DE-8F88-127090841BB0.jpeg

Gick ju sådär att ta en bild på den själv...🙈😂🤣 Men den sitter där iaf. Är bara ena sidan, och nej, den brukar verkligen inte vara sådär stor.
 
Fick en förra året ungefär samtidigt som nu, men sen försvann den. Minns inte om jag blev sjuk sen? Upptäckte den nu igen för någon dag sen att den började bli större igen, och nu är den gigantisk igen.

Funderar på om det kan vara nån reaktion på pollen eftersom den kom förra året vid den här tiden. Men jag vet inte?
Kroppen är full av lymfknutor/körtlar. Det sitter mängder på huvudet. De svullnar vid infektioner.

Det kan mycket väl vara något du reagerar på som orsakat detta. Se det som ett tecken på att ditt immunsystem funkar :)
 
Kroppen är full av lymfknutor/körtlar. Det sitter mängder på huvudet. De svullnar vid infektioner.

Det kan mycket väl vara något du reagerar på som orsakat detta. Se det som ett tecken på att ditt immunsystem funkar :)

Ja, tur att nånting gör det!:rofl:
 
Finns även muskelfästen som säkert kan bli svullna och/eller ömma av olika anledningar med. Människors anatomi är inte min starka sida, men vet att minst en halsmuskel fäster in på processus mastoideus iaf :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
360
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
535
Senast: Hellhound
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 126
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 486
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp