Knölig hud på häst

godmorgonen

Trådstartare
Hejsan!
Jag har nyligen köpt en häst som i somras importeras till Sverige från Irland.
Under de första veckorna som han stod hos oss så behandlade vi honom för ringorm. Jag märkte redan då att pälsen/huden var ojämn. Det är inte ringorm, och det är inte sårskorpor. Han har det över hela kroppen förutom ansiktet och benen. Det är inte stora utan mer små knopprar.
Vet någon vad det skulle kunna vara?
Jag har kunniga runt om mig och har även haft veterinär ute när vi har vaccinerat, men ingen har reagerat på det förutom jag.

igår kväll när jag skrapade med nageln på en ”skorpa” då reagerade han med att sparka upp med ena bakbenet. Sedan viftade han med svansen så fort jag kom nära. Och han är inte en sådan individ som far och sparkar och är sur.

Tar emot alla tips och råd jag kan få, tack på förhand!😊
 
Hejsan!
Jag har nyligen köpt en häst som i somras importeras till Sverige från Irland.
Under de första veckorna som han stod hos oss så behandlade vi honom för ringorm. Jag märkte redan då att pälsen/huden var ojämn. Det är inte ringorm, och det är inte sårskorpor. Han har det över hela kroppen förutom ansiktet och benen. Det är inte stora utan mer små knopprar.
Vet någon vad det skulle kunna vara?
Jag har kunniga runt om mig och har även haft veterinär ute när vi har vaccinerat, men ingen har reagerat på det förutom jag.

igår kväll när jag skrapade med nageln på en ”skorpa” då reagerade han med att sparka upp med ena bakbenet. Sedan viftade han med svansen så fort jag kom nära. Och han är inte en sådan individ som far och sparkar och är sur.

Tar emot alla tips och råd jag kan få, tack på förhand!😊
Låter som något för en veterinär att ta skrapprover på och analyser. Det finns alla möjliga typer av hudåkommor svamp, skabb, exem i olika former.
 
Ta ut veterinär och be dem ta ett prov på det. Det är det enklaste sättet att kunna behandla det korrekt. Har du otur blir det värre av att du pillar på det.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 795
Senast: Luff
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 626
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp