Bukefalos 28 år!

knoppa manen?

H

hallon

Jaha, då ska dottern ut på sin första dressyrtävling. Jag, som gammal hoppryttare, kan ju inte det här med att knoppa manen...
Hur gör man, rent praktiskt?
Hur många bör man ha, eller beror det på manens tjocklek?
Och när man väl gjort flätorna, hur "rullar man upp dem" och fäster dem?
Räcker det med gummiband? Kan man ha mantejp? Att sy verkar ju fruktansvärt besvärligt.
Andra tips???
 
Sv: knoppa manen?

Börja med att fläta manen (hårt!), alla flätor ska göras utav lika bred manbit, om du förstår vad jag menar...jag brukar ta ca 3-4cm, och det brukar bli ca 14st, men det beror ju på hur lång mankammen är...
När alla flätor är klara så viker du varje fläta två gånger på mitten (en i taget...) och fäster med ett nytt gummiband så har du en knopp.
Jag brukar spraya både flätor o knoppar med hårspry så håller de bättre, fläta manen när den är blöt iaf.

Jag använder bara gummiband och det tror jag dem flesta gör, svarta till svart eller vit man och bruna till fuxar, men färgen är ju en smaksak...

Det viktigaste för att få snygga knoppar är att manen är jämntjock och lagom lång (lite drygt 10cm skulle jag gissa...).
 
Sv: knoppa manen?

Försöker svara på nååågra saker iallafall, så får andra fylla i sen!
Tycker att det är lättast om man blöter manen lite först, så att det inte blir så flygigt. Och sen dela in manen i lagom antal tofsar, beror väl på lite hur tjock manen är...ca 10 kanske? Smart tycker jag är att ha klämmor så att indelningen ligger kvar!

Om manen ligger på vänster sida så är det väl bäst att knoppa från högersidan, så står de upp lite mer och hänger inte ner istället!

Sen är det väl bara att börja fläta, så långt det går, inte för hårt.. Och fäst med gummiband tex.
Och när det är bra är det dags att börja knoppa, rulla/vika in och fästa. Mantejp, gummiband eller sytråd...Slå cirka 2 varv runt, håll kvar med pekfingret och rulla så litet och hårt du kan (utan att vara för hårt, kan störa hästen!) och fäst!

Vissa har hårspray vet jag, he he.

Hehe, ni får öva nu i några dagar helt enkelt :)
 
Sv: knoppa manen?

haha du kan ju läsa vad dom andra skrivit men jag kan berätta hut jag brukar göra :)

1. kamma igenom manen och fukta den vid behov
2. dela upp den i små delar. sätt gummiband runt så dom hålls p åsin plats.
3. ställ dej på en pall så du kommer åt dom små hårstråna vid manen. fläta små flätor, spända. gummiband i ändan.
4. sen börrjar du vika in flätorna till en liten boll, sätt sedan gummiband runt den lillaknoppen. kom ihåg att börjja knoppa från hästens öron.
5. sen e det klart! :) kom ihåg pannluggen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 787
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp