Knoppning på frieser?

S

SecretLady

Jag har mitt lilla friesersto som jag senare ska tävla dressyr på.
Men hennes man är väldigt lång, och jag undrar bara om jag ska/måste
knoppa manen som på andra hästar med kortare man?
Eller räcker det med en "inbakad" som går längst halsen och slutar i en liten fläta vid manken?
Är det olika regler vid små klubbtävlingar som de större ex. msv, st. george eller liknande?

Tacksam för en massa svar :)
:bow: :bump:
 
Tror det duger bra med en inbakad. Har själv sett en andalusier på MSV-nivå som haft det. :)

Blir nog snyggast när hästen har lång man..
 
Knoppa blir väl i princip omöjligt skulle jag tro.

Mitt halvblodssto som har lite längre man kommer jag inte knoppa om vi ska ut och tävla utan hon kommer få en "ardennerfläta" istället.

Tror att det är bästa alternativet för er med.
 
Jag såg en Frieser som hade utsläppt man men det vara på en Lokal dressyrtävling.
Jag tror nog också att det är snyggast med en inbakad fläta. Om du knoppar kommer de bli enorma!! :rofl:
 
den frieser jag sett tävla (tror att det var en unghäst klass lb, men är inte särskilt säker) såg ut så här http://w1.874.telia.com/~u87418788/PICT1032.JPG,
hade alltså någon slags fläta. Den såg väldigt nsygg och prydlig ut.
Men har ingen aning om avd som är tillåtet eller ej, men eftersom denna hade det borde det varit tillåtet?
 
Fy fasen vad läckert! :eek: :love: Otroligt snygg fläta och snygg häst. :d
 
Jag måste säga att jag är klart imponerad av flätan!!!
Och jodå - det är tillåtet med inbakad fläta också. Eftersom jag själv har en PRE är jag tacksam för det, för med lång och TJOCK man skulle det inte se klokt ut att knoppa!!! :D
Inte för att vi hunnit börja tävla än, men det kommer kanske så småningom ;). Jag gör för övrigt oftast en inbakad fläta (fast lite slarvigare!) när jag rider till vardags också, för att slippa trassla med manen...
 
Det var en otroligt snygg fläta!
hästen var inte dålig den heller!! Man börjar tvivla lite på om det överhuvudtaget LÖNT
att försöka på att tävla! Man blir juh helt deprimerad när man ser alla
dessa ursnygga hästar och otroligt skickliga ryttare! fast iofs. får man kanske se det som ett mål
att bli lika duktiga som konkurenterna!! :cool:
Tack för bra svar!! :bow:
 
nej men?!?!

Vilken Frieser är det här?? en jag inte vet om!


Jag kan svara generellt på frågeställningen då jag också har tävlings(när vi hinner) Friesers.

Eftersomd et räknas som en av Dödssynderna att klippa manen på dem så är dte uteslutet med knoppning,om du nte skal till OS.

Friesern som deltog i uttagningarna till OS(USA riden) hade avkapad manoch ingen benbehåring..Senare har det även "godkänts " vanliga Friesers med benbehåring och nackfläta...

Det absolut enklaste är att göra en inbakad fläta utmed nacken.komihåg att stoppa in sluttampen så det inet liknar cirkushäst.

vad som är viktigt är tat hålla efter håret under huvudet och på öronen och benen.

Jag rakar alltid av håret uted frambenen,ända ner till kotan då min ena häst har mycket behåring.

Bakbenen är lite mer problematiskt.

rakar man av för mycket så ser de överbyggda ut,och dte vill vi inte..

men för mycket och lockigt är inte heller snyggt...

Hur som helst lär dte inet spela någon roll.Du kommer ändå ha ett hov av tindrande ögon efter dig(ingens re dig,alla tittar p hästen,en tröst om man har prestationsångest) och de vanligaste kommentaren är nog" Inte visste jag att en kallblod kudne gå så bra?!"

Vilket man då kan passa på tillfället att berätta att det råkar vara ett varmblod,och USAs vinstrikaste hästar i MSV och upp till GP råkar vara just-Frieser.

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
titta,en somkan galoppera!;)

Jag har nu en känsla av att jag vant mig lite -för-mycket..jag tittad eigenom några bilder,sen tröttnade jag.och hela tiden" jamen sluta fota hästen,visa ansiktet på ryttaren istället så jag sre vemd et är!"

Det var ungefär som när jag hämtad e unghingsten i HOlland"ja,det här rä Frieserchampion Folkert" "Här har vi godkänd si o så"

Efter 10e godkända Frieserhingsten som man fick gå in ti ll o klappa osv så var jag mer så" ja den var ju söt"
och gick o gullade med Haflingern istället

minegen som all a faller i trans över tyckerjag mest ser ut som en älg,ch jag fnissade hemskt åt att han var så stor att jag bara kund ebortsa halva magen...

Jag undrar om man kan bli -lite för-tillvand på sagohästar?;)

jaja,vi får se,nästa år är det min tur att göra dressyrsverige en otjänst..


Thina(
 
Jo det är nog sant att man vänjer sig vid sin "sagohäst", det har i alla fall jag gjort med min. Det är inte lika exotiskt för mig att se en PRE numera efter att ha ägt en i 4 år. Visserligen väcker de mitt intresse (precis som frieserhästar och isabellfärgade hästar gör), men jag tappar ju inte precis hakan längre om jag får syn på en PRE ute någonstans... Fast jag tycker ändå fortfarande att min ögonsten är finast i världen! ;) :love:

http://www.pepinopre.com/C1256E160046CE73/0/41BB0AF69DF47667C1256EA000461A2F/

http://se.msnusers.com/TraloppsHemsida/lddegnget.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=213
 

Liknande trådar

Gnägg (Nej, inte en lång mansperson, en lång hästmaaan. Vi är på ett hästforum! :D) Jag har en PRE, med lång man. Inte jättetjock, men räcker...
Svar
8
· Visningar
1 357
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 151
Senast: Nevermind
·
Hästvård Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller...
Svar
9
· Visningar
2 485
Senast: orion_x
·
Ekonomi & Juridik Tänkte göra en liten undersökning om vad ni som inte har egen häst söker efter och uppskattar, och vill betala för på en ridskola...
Svar
15
· Visningar
2 310
Senast: Karre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp