Knott biten

B

Bergmutt

Idag när jag kom ut till min medryttarhäst hade hon sår över hela mulen och fläckar i huvet av knott. Svart stora klumpar som ramlar bort om man skrapar på dom, då försvinner pälsen och kvar blir bara hud.. Pratade med han som jobbar i stallet och han hade inte sett det, endå hade han tidigare på dagen tagit in henne och hållt henne medans veterinären (som inte kommenterat det) vaccinerade henne. Så fort kan det väll inte komma? hon går på bete och jag va där senast i fredags, då hade hon inget. sprutade henne lite med flugsprej då men såklart inte på mulen. i söndags tror jag ägaren va uppe och red men hon sprutade nog inte på nått.

Det jag gjorde va kanske inte så smart när jag tänker efter.. För jag tog en rycktsten och skrapa bort allt tills det bara va hud på fläckarna, då smörde jag med hästsalva och barnolja runt om. Som sakt, kanske inte det smartaste.. Försökte få tag i veterinären som jag känner och som alltid ställer upp med tips och råd men kom aldrig fram :/

Vad hade ni gjort? :confused:
 
Sv: Knott biten

Använder ni Switch Pour On eller liknande. Det är bra mot knott och fästingar. Jag kan även ta myggmedel på en svamp och smörja in ansiktet med, är självklart rädd om ögon, näsborrar och mun.

Lycka till!
 
Sv: Knott biten

har kollat och testat olika myggmedel, switch och den där ultra sheild eller hur de stavas e nog bäst, men när jag frågade närmare så vill jag nog inte använda dem så mkt. det är bekämpningsmedel i dom och switchen går in i blodomloppet, så när de små "jävlarna" sätter sig på hästen så dör de, shield är bekämningsmedel, där dör de också men den går inte in i blodomloppet. jag tog en billiagre variant med mer naturliga saker i och använder lite mer av istället. ser hur de funkar, e lite rädd för de där starka sakerna.
nu fick du inte alls svar på din fråga egentligen men jaja.. alltid kan de roa någon =)
 
Sv: Knott biten

Vårt fullblod hade en dag fullt med knottror under magen, kom så fort, när man kliade på dom så lossnade skorv och en liten pälstuss med varje skorv, trodde det var efter knott/mygg men det var svamp, kom från ena dagen till den andra, tvättade med tvål o vatten sen på med blå spray då försvann det fort.
 
Sv: Knott biten

Det låter väldigt likt det hon har.. Tror du att det gjorde stor skada isf att behandla det som jag gjorde? ska försöka få tag på veterinären som jag känner och prata med honom, han brukar alltid vara hjälpsam och komma med många tips :)
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 556
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp