Bukefalos 28 år!

Knott, flugor, eksem och bromsar!

D

Duddi

Hej! Har ni nått bra tips till hästar som är väldigt besvärade av knott mm? Funkar vitlökspulver? Tacksam för svar
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

Hej!
Har provat att ge våra hästar vitlökspulver men det hjälpte inte mot knott etc.
I år går halvblodet med Hööks exemtäcke, det är det enda som hjälper mot allt som flyger och biter, han är jättefin, inte mkt "uppäten" och inte besvärad alls! Värt varenda krona!!
Gör eget antikrypmedel på vitlök, mynta, citron, citronmeliss, äppelcidervinäger, vatten och lite olja som jag sprayar på de ställen som inte täcks av täcket, på kvällen.
Flughuvor har vi provat en hel del (har dock inte den huvan som finns till exemtäcket) men han "klär av sig" dessa, så flyviel är det som passar bäst på honom.
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

Hej! Har ni nått bra tips till hästar som är väldigt besvärade av knott mm? Funkar vitlökspulver? Tacksam för svar

Aktar mig noga för långvarig användning av vitlök, då det finns risk för att hästen får brister.

Är inte heller så förtjust i att smeta på allehanda mer eller mindre giftiga medel mot insekterna.

Lägger hellre på ett insektstäcke och ser framför allt till, att hästarna har tillgång till byggnad där de kan gå in och själva ta skydd.
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

Hej! Har ni nått bra tips till hästar som är väldigt besvärade av knott mm? Funkar vitlökspulver? Tacksam för svar

Hos oss har inte vitlökspulver gett någon märkbar effekt. Vi har stallat in de timmar per dygn det varit knott (morgon och kväll) och bromsar (dagar). Vilket inneburit att de vissa sommardagar varit inne mera än vad de är inne på vintern. Till årets anhopningar av broms (de kommer efter midsommar här och stanner ungefär en månad) har jag låtit bygga ett "utestall" så hästarna själva kan välja när de vill gå in och ta skydd och där förhoppningsvis inte alla traktens bromsar tänkt bosätta sig ("ridå" vid öppningarna som hästarna går genom plus att det blir mörkare inne än ute).
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

Jag skulle akta mig för att använda vitlök långvarigt... testa med att ta vatten och blanda i några droppar lavendelolja och ev lite nejlikor men inget måste... har fungerat rätt bra på min häst... men testa först på ett litet område så att din häst inte reagerar negativt på lavendeln..
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

Att fodra "länge" med vitlök har visat sig hos häst ge anemi, blodbrist. Därav varningarna här om det.
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

nyfiken varför akta sig för vitlök?
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

För att det har visat sig hos häst ge upphov till anemi.
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

Vitlökspulver som man ger hästen att äta fungerar super att pudra på. Tyvärr försvinner det relativt fort.

Jag brukar smörja in skap, insidan av bakbenen, alla partier under magen o frambenen, där hästen har tunn hud samt mellan ganasherna - med Fyra Ess Hästsalva. Den är läkande och underlättar för de små sår som bromsarna redan orsakat samtidigt som det håller dem borta ordentligt. Jag ser stor skillnad på bara ett par dgr när jag börjat använda den.

Det brukar faktiskt hålla bromsarna borta från hela hästen, troligen för att det luktar så mkt. Men sen när det är mycket insekter brukar jag använda ngn form av spray som han får över rumpan och halsen så att det hjälper lite ytterligare.

Nu har min häst fått exem - troligen av överkänslighet för ngt han ätit eller pga av solen - så han har täcke på sig sommartid. Det skyddar ju en hel del från knott, bromsar och andra insekter.
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

Precis, därför bör man bara använda det utanpå kusen. ;) Inte i fodret.
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

Man kan ocksaå köpa vitlöksspray ;) Finns i de flesta ridsportbutiker.
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

vitlök är giftigt för hästar de tål inte lökväxter. det ger leverskador

ja men utanpå kan man väl använda det, eller kan det gå in i blodet endÅ?
 
Senast ändrad:
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

Nu har min häst fått exem - troligen av överkänslighet för ngt han ätit eller pga av solen - så han har täcke på sig sommartid. Det skyddar ju en hel del från knott, bromsar och andra insekter.

Och en bra bit över 90% av eksemutbrotten som sker i man och svans, beror på bitande insekter. Soleksem får hästar med ljusa partier på kroppen, och där yttrar sig problemet som bränn blåsor vilket inte ska jämställas eller förväxlas med eksem i man och svans.
 
Sv: Knott, flugor, eksem och bromsar!

jag har en eksemhäst, och har hört att det ska vara bra att ge vitlök i fodret!!
men nu blir jag osäker om jag ska prova, ger det skador??
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 174
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 955
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
748
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp