Knott+föl=??

M

marien

Det har nog blivit ett riktigt knott år!! I vårat stall kan inte hästarna vara ute. Varför äter dom inte på min fölis, men på hennes mamma och alla andra hästar??? Någon som vet något bra medel?? Har provat nylanders hästkräm, men det blir ingen skillnad. Kan dom bita fölis fast det inte syns? Hon har ju tjockare päls... Har hört att det är farligt med knott för föl, stämmer det??

Mvh Marie
 
Sv: Knott+föl=??

Jag använde switch på mitt föl och sto förra året. Men vill man inte använda ett så pass starkt preparat så tycker jag att equimin sommarspray är kanonbra också! Doften sitter i mycket länge!
 
Sv: Knott+föl=??

Hej!
Mina fölisar har klarat sig bra än så länge. Beror nog på att de har den tjocka fölpälsen kvar än.

Var in till lantmännen o skulle köpa ett skimmelschampo o då hittade jag en lotion som hette Equie lotion.
så här står det på"vegetabilisk tunn hudlotion. Mycket verksam o effektivt mjukgörande vid torr o sprucken hud samt vid klåda. Håller undan flugor o andra insekter.Innehåller korngräs , en ren naturprodukt.Kan med fördel anv på digivande ston med insektsproblem."
Jättebra!!!
Testade själv i nacken en mygg o knottjobbig kväll..jättebra o luktar inte illa.

Annars brukar jag anv ett gammalt hästkarls recept
Ett par pressade vitlöksklyftor, några matskedar citron(finns på flaska) och hett vatten. Lite timjan.
Låt det stå o dra i en burk med lock(luktar apa) något dygn.
Sila sen o ha i sprayflaska. Effektivt.
När du tömt burken i en sprayflaska så ställ ordning nästa omgång.
Vi har många hästar så det går åt.
Blir betydligt billigare än att köpa dyra preparat, med samma effekt.
 
Sv: Knott+föl=??

Kicket !

Kanontips :bow: men jag undrar hur mycket vatten - en liter eller..
Angola
 
Sv: Knott+föl=??

Tänk på att föl faktiskt kan dö av knott bett. Skydda fölet så mycket du bara kan.//bonny.
 
Sv: Knott+föl=??

Brukar ta så mycket vatten som ryms i en stor syltburk.

Bonny!
Jag kan lova dig att detta funkar kanon.
Som sagt en gammal hederlig hästkarls kur.
Dessutom är det samma verksamma ämnen i de dyra flugmedel som man köper på hästaffärer. Fast man betalar skjortan för en massa vatten o lite verksamma ämnen.

Sen är det ju ekologiskt...och inga gifter för de små fölen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 398
Senast: Grazing
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 215
Senast: Cocos
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 517
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 723
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp