Knott-spray

Skye

Trådstartare
Jag har flyttat med mina hästar från skåne till skogen och har nu fått uppleva knott.
Vad har ni för tips på spray som är giftfritt och som funkar?
Det är till sto med föl som angrips, mest framför juvret.
Gärna något som går att köpa i någon av de större hästaffärerna.
 
Torka hästen med ättiksvatten kan lugna det hela lite. Spola av hästen så den luktar mindre häst hjälper med även om det inte är en lösning heltochhållet. Se till att där finn buskar i hagen att stryka av sig mot är något som uppskattas av hästarna.
 
Centaura är dyrt och inte så drygt. Håller bra men håller inte borta dem så länge.
Kan vara värt att prova om det fungerar för dig dock. Går ju att använda till sig själv också.
 
Jag tycker exemtäcken är bra även för hästar utan exem. Då minskar exponeringen och jag tänker att det är miljövänligt.
 
tjärsalva är bäst runt juver. Jag kör på renons flugkräm, den sitter där man sätter den och funkar. Spray upplever jag för flyktigt.
 
Det får ju inte komma medel på själva juvret. Ett mörkt vidskydd med insektgardin är skönast, då kan hon gå undan när knotten är som värst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
945
Senast: Miingla
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 399
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp