Ko eller hund?

Poxz

Trådstartare
Den matglada unghunden (labrador) har upptäckt vårgräs. Hennes andra vår, hon har alltid varit gräsätare men nu har det verkligen nått nya höjder. 😂 Ikväll när jag sa "det räcker nu, ät inte mer" skyndade hon sig att stoppa ner huvudet i en stor och uppenbarligen delikat tuva och tog en tugga som hade fått grannhästen att se ut som en matvägrare. Sen kom hon larvande med gräs stickande åt alla håll och malandes som en kossa.

Hon är alltid bra i magen, har kräkts 5 ggr totalt i hela sitt liv, verkar inte ha ont i halsen och är pigg (herreminje) och glad. Hon har fått små snacks som sallad och kål på dagis och slukar det med god aptit, så hon verkar helt enkelt vara en av de hundar som gillar att äta grönsaker... Hon äter även alla andra sorts grönsaker hon får äta smakbitar av med god aptit.

Har ni också kor förklädda till hundar? Jag tror jag ska döpa om henne till Rosa...
 
Torsten tycker det är smaskens med gräsklipp. Han hittar en del när jag klippt gräset....

Tror att det sönderklippta funkar bättre än när han äter grässtrån? Men å andra sidan tuggar han i sig annat märkligt också. Inga mängder men han är lite oralt fixerad och smakar på en massa kul ute. Jord, grenar, rävbajs - lite vad han hittar.
 
Mina äter alltid gräs på våren, det nya gräset verkar smaka väldigt gott. I år är de kanske värre än någonsin. De slutar äta gräs lagom till typ midsommar.
 
Sambons labbe äter gräs mest hela tiden även om det är mer på våren. Valpen tycker det är kul att leka med kokor av gräsklipp men jag försöker minimera det så han inte ska få i sig för mycket.
 
Mina betar också, men jag är försiktig och säger åt om det blir för mycket. De kräks aldrig av gräset vilket ju betyder att det går vidare ut i tarmen.
Gräs har en förmåga att klumpa ihop sig till bollar och orsaka stopp i tarmen, jag vill inte behöva operera en hund pga lite gräs.
 
Den matglada unghunden (labrador) har upptäckt vårgräs. Hennes andra vår, hon har alltid varit gräsätare men nu har det verkligen nått nya höjder. 😂 Ikväll när jag sa "det räcker nu, ät inte mer" skyndade hon sig att stoppa ner huvudet i en stor och uppenbarligen delikat tuva och tog en tugga som hade fått grannhästen att se ut som en matvägrare. Sen kom hon larvande med gräs stickande åt alla håll och malandes som en kossa.

Hon är alltid bra i magen, har kräkts 5 ggr totalt i hela sitt liv, verkar inte ha ont i halsen och är pigg (herreminje) och glad. Hon har fått små snacks som sallad och kål på dagis och slukar det med god aptit, så hon verkar helt enkelt vara en av de hundar som gillar att äta grönsaker... Hon äter även alla andra sorts grönsaker hon får äta smakbitar av med god aptit.

Har ni också kor förklädda till hundar? Jag tror jag ska döpa om henne till Rosa...
Koägare här!
Igår lyckades kopplet mirakulöst koppla av sig från selen vilket jag upptäckte efter att ha dragit tomt koppel i marken några meter - men när jag vänder mig om i panik står hunden lugnt och betar från en grästuva en bit bort, omedveten om sin frihet 😁
Jag tycker det verkar vara jättevanligt med gräsätare. Tror inte på det här att det skulle signalera brist. Det är nog bara... gött. Sen får man väl akta sig då de inte kan bryta ner det.
 
Mina betar gräs till och från - men mest noga utvalda strån.

Har en kompis vars cavalier käkade gräs på ett sätt som gjort varje ko avundsjuk -men sket även stora höbalar. inga större problem, men ibland fick hussen dra ut enorma mängder gräs som fastnade i röven på hunden - inte bra. Tror det blev lite bättre efter foderbyte, för just den mängden gräs kändes inte sunt. inte när hunden inte ens kan skita normalt själv :crazy:
 
Jag är också en (o)lycklig koägare, fjällkor har jag!
Det är gott det där första vårgräset tydligen :angel:
Stilstudie på fjällkor med borthägnat bete (aka matte vill ha någon blomma kvar!)
Drentsäkrade blommor.jpg

Vad har ni för ras? :D
 
Mina äter gräs som hästar och kossor tillsammans. Det fastnar aldrig, men titt som tätt får jag dra ut ett grässtrå ur röven på tiken.
 
Asni är finsmakare på gräs. Toppen ska smaskas runt i munnen innan hon bestämmer sig för om den är värd att äta eller inte. Men känns som att hon smaskar på ca 2747283 grässtrån på en meter :rofl: Som tur är så tuggar hon bara i sig toppen, och på ganska få grässtrån, så mig gör det inget.

Tinja däremot kan få dille ibland på att käka gräs, typ som att hon plötsligt kommer på att ”åh juste, gräs är gott!” och så tuggar hon i sig en hel tuva. Så henne stoppar jag :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp