ko ensilage..???

zazza girl

Trådstartare
ha funderat lite på ensilage som man ger ko...

kan man ge sånt till hästar ???
men inte i så stor mängder???
:confused: :confused:
 
Sv: ko ensilage..???

Till kor brukar man vilja ha en proteinhalt som är betydligt högre än den som hästar optimalt ska ha. Å andra sidan verkar man numer anse att det inte gör något om det är för högt protein i grovfodret.
Ta reda på analysvärderna.
 
Sv: ko ensilage..???

Ofta är det också betydligt blötare än det ensilage man ger till hästar. Det kan bli svårt att ge som enda grovfoder, hästen orkar helt enkelt inte äta tillräckligt mycket torrsubstans. Och så luktar det ju inte hallon precis...
 
Sv: ko ensilage..???

oftast slår bonden vallen ganska lågt, när det är ensilage till kossor.
min leverantör slår hösilage "till häst" först, det slår han högre upp för att minska risken att det kommer tex. jord i balarna(fast priset blir ju högre, men jag tycker att det är värt det). andra gången han slår blir det till kossor, då slår han nära backen.

sen är det ju som "trissa" skriver, dom måste äta mkt. ensilage för att få tillräcklig ts. om det är "blött"
 
Sv: ko ensilage..???

Eftersom koensilage oftast är starkare än vad hästarna behöver så glöm inte halmen. Hästarna är väldigt duktiga på att balansera upp magen själva genom att äta lite av varje. Så fri tillgång till halm är att rekomendera!
 
Sv: ko ensilage..???

Trissa skrev:
Ofta är det också betydligt blötare än det ensilage man ger till hästar. Det kan bli svårt att ge som enda grovfoder, hästen orkar helt enkelt inte äta tillräckligt mycket torrsubstans. Och så luktar det ju inte hallon precis...

Med risk för att verka besvärlig: Har du någon källa när det gäller att hästarna inte kan äta lika mycket av det? Jag vet att det finns en studie, men den innehåller vissa tveksamheter när det gäller upplägget, då det inte ens var samma vall som användes, och det var exakthackat e t c. Med det ensilaget åt hästarna inte mer än av det hö som användes i studien. Den naturliga följden av en låg ts-halt är att hästen behöver dricka mindre. Det är ju inte blötare än betesgräs!

När det gäller lukten tycker jag att det är ett synnerligen fånigt argument. Hästarna tycks föredra ett blötare ensilage...

Jag förutsätter att ensilaget har en god hygienisk kvalitet!

David
 
Sv: ko ensilage..???

Nej, jag har ingen källa, mer än praktisk erfarenhet. För ett par år sedan hade vi ensilage med låg ts-halt, rent koensilage. Mitt normalt lättfödda halvblod föll ur något kopiöst, trots bra värden. Vi bytte till ett torrare silage, med i princip samma värden, och hon gick upp i vikt igen. (Fri tillgång) De andra hästarna i stallet tappade också i vikt med det blöta silaget, om inte än så mycket som min.

Hon hann helt enkelt inte äta tillräckligt antal kg under dagen för att få i sig tillräckligt antal kg ts/kroppsvikt.

Och jag skrev väl aldrig att hästarna inte gillade lukten? Tvärtom tycks de föredra det blötare silaget framför det med högre ts-halt och hö.
 
Sv: ko ensilage..???

den bonden som jag ska köpa av i så fall ..
han ta inte ko ensilaget av kort gräs .. utan det e långt ...
första skörden han tog gick det upp till knäna på en ...

men en öppen bal håller ju bara 15 dagar ..
eftersom jag bara ha en häst så vill jag inte köpa balar .. utan få ta utav bonden som jag ha hästen av .. därför vill jag veta om man kan ge hästarna sånt..!!!
 
Sv: ko ensilage..???

Tja, min häst funkade det ju inte på, som sagt. Vet du ts-halt och näringsinnehåll?
 
Sv: ko ensilage..???

Jag har gett sådant till mina hästar sedan jag skaffade första hästen, inge som helst problem med det.
Har inte ens analyserat det.
ock är vårt torrare en vanligt kossa ensilage.

Sedan får man vänja hästen försiktigt, annars blir dom vääldigt lösa i magen.
 
Sv: ko ensilage..???

Jag använder samma foder till alla mina djur kor, får och hästar. Det fungerar alldeles utmärkt både hos mig och hos mina grannar här omkring som även har blandade djurslag på gårdarna. Ett bra foder är ett bra foder och man brukar inte torka det annorlunda beroende på djurslag utan på väder om det ska plastas in. Den enda gången som det blir mycket stor skillnad är när man inte plastar in det utan gör "riktigt" enlilage med ensileringsvätska tillsatt i stora hårdpackade högar där man sedan får skära loss block att fodra med. Detta foder äter nästan inga hästar heller.

Sedan är det inte längden på själva gräset som räknas om man ska kalla det "kort eller långt" det är höjden över marken där man klipper av det som. Om det är i markhöjd eller om det blir 15 till 20 cm stubb kvar efter att det har slagits. Ju kortare, närmare marken, ju större risk för att det kommer jord med i ensilaget och om det finns bakerier i jorden ökar risken för botulism.
Sedan håller inte en öppen ensilagebal i femtondagar. SLU rekommenderar hästägare att inte använda en bal som varit öppen i mer än tre dagar och femton dagar är alldeles för länge för att det ska vara bra att fodra med.
 
Sv: ko ensilage..???

ok.. för han plasta inte in det i balar utan lägger det i stora betång hållare ...
vet inte hur det se ut då redigt ...
eftersom jag inte ha haft ensilage innan ...

och hö är ingen ide eftersom det inte finns någon plats att förvara det ....
 
Sv: ko ensilage..???

Då är det "riktigt" ensilage som din bonde fodrar med och det är inget hästfoder. Så då är det kanske istället lättare för dig att leta efter mindre ensligarebalar även om de kostar lite mer. Brukar finnas från ca 25 kg och uppåt. Hittar du ingen i din närhet som har så små balar finns alternativet med t ex horsehage. Går att köpa pallvis och kan lagars ute.
http://home.swipnet.se/horsehage/HorseHageSweden.htm
 
Sv: ko ensilage..???

Om du köper små ensilagebalar, kolla dem noga innan bara. De är svåra att få bra hygienisk kvalité på, tyvärr.
 
Sv: ko ensilage..???

ok.. jag ska kolla runt lite .. fall det finns någon bonde som ta in små balar...
 
Sv: ko ensilage..???

tyvärr hade jag inget val än att ge min häst "ko" ensilage för några år sen pga höbrist o kanske okunskap... har en stak misstanke att det bidrog till fång som pållen min fick efter bara en månad... :cry: :crazy:
 
Sv: ko ensilage..???

DavidS skrev:
Med risk för att verka besvärlig: Har du någon källa när det gäller att hästarna inte kan äta lika mycket av det? Jag vet att det finns en studie, men den innehåller vissa tveksamheter när det gäller upplägget, då det inte ens var samma vall som användes, och det var exakthackat e t c. Med det ensilaget åt hästarna inte mer än av det hö som användes i studien. Den naturliga följden av en låg ts-halt är att hästen behöver dricka mindre. Det är ju inte blötare än betesgräs!

När det gäller lukten tycker jag att det är ett synnerligen fånigt argument. Hästarna tycks föredra ett blötare ensilage...

Jag förutsätter att ensilaget har en god hygienisk kvalitet!

David

Jag måste hålla med.

Om hästen inte hinner äta tillräckligt av ensilage för att det har lägre ts halt än hö, då hade alla hästar som nu går på bete dött av svält. För det är ännu blötare.

Min petiga häst som ratar både det ena och det andra, äter ko ensilage så det är nog inga problem med lukten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
950
Senast: Amk
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
436
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp