Bukefalos 28 år!

ASKAPLASKA

Trådstartare
Hur mycket äter en ko på ett dygn? Och så kanske jag ska fråga vad den BÖR äta. Det kan ju skilja sig lite, åtminstone hos hästar..:angel:
 
Sv: Ko-fråga

Det kan ju variera ganska mycket:D.

En holstein mjölko på jobbet får ca 7kg kross och 7kg koncentrat/pellets och fri tillgång på ensilage vet inte hur mycket dom sätter i sig 20-30kg kanske.

Mina rödkullor ej mjölkande klarar sig bra på 10kg hö.
 
Sv: Ko-fråga

som "Aldente" skrev skilljer det sig väldigt mycket på olika raser.... så vad är det du har tänkt att skaffa för kor?? kött/betes djur , mjölkdjur eller en hushålls ko?
 
Sv: Ko-fråga

Hehe, jag ska inte skaffa ko. Däremot går jag sen en längre tid tillbaka och lurar på kameler.:D
Kameluppfödaren berättade att kamelerna åt ungefär hälften så mycket som en ko. Han har tidigare haft "mjölkkor" vad nu det kan vara men håller sig nu med Herfordkor (stavning?).
 
Sv: Ko-fråga

Som tidigare skrivits så beror det ju lite på ras/storlek. Men även ts-halt på grovfodret. Så då blir det lättare per kilo ts, och våra mjölkkor av rasen SRB och SLB tuggar i sig c:a 18-20 kg/ts per dygn.

Kicki :laugh:
 
Sv: Ko-fråga

Kameldjur kan knappast trolla med sin matsmältning! Men om man jämför en mjölkko med en icke mjölkande kamel blir skillnaden naturligtvis stor.
PL
 
Sv: Ko-fråga

Ja, givetvis, har teflonminne! :D Produktionen en väldigt viktig faktor.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
405
Senast: Pilot
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 859
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 120
Senast: Sasse
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp