malumbub

Trådstartare
Vad brukar man så på en vall som ska ges till kor...eller får? Kan man ge det till hästarna?
 
I ny sådda vallar tänkta till kor så brukar det vara en stordel inslag av rödklöver, förutom timotej, engelskt rajgräs och ängsvingel... Högmjölkande kor kräver ett proteinrikare grovfoder än hästar. Till får brukar man använda samma blandning/ sammansättning på vallen som till häst.

En nysådd vall tänkt för kor brukar inte passa hästägare på grund av den stora procentsattsen av rödklöver. En stor del av detta rödklöver brukar dessutom vara av sorten Alsikeklöver och den kan i för stora mängder vara giftig för hästar...

Däremot om vallen är ett par tre år gammal så brukar det gå bra att fodra även häst från den vallen. Halten klöver har då sjunkit och det är en procentfördelning på växterna som bättre passar får och hästar. Dvs procenten timotej, rajgräs och svingel är större i förhållande till klövern som är kraftigast de första åren efter sådd..
 
OK! Tack!

Om det finns MYCKET brännässlor i vallen då... Finns det nån mening med det, eller har det bara råkat bli så då marken fått vila några år...?
 
Brännässlor = ogräs, ska inte vara i vallen....
brännässlorna är inte på något vis farliga för hästen, tvärtom, så innehåller de mycket näring, och när man har skördat dom så äter hästen dem gärna.

om du köper foder till hästen så köp gärna hö från tredjeårsvall eller äldre. Om vallen är sådd för mjölkkor alltså.
Om du ska så en vall själv, så fråga på ex Granngården, eller var du köper frö efter en speciell blandning för hästar eller får.
 
Det är ju p g a brännässlorna som jag började tänka på att försöka slå ner det! :D

Men så det kan vara ett tecken på att vallen vilat i ett eller ett par år...?
 
Brännässlor i vallen tyder på att vallen dels är gammal... och dels att den betats... Brännässlor gynnas av bete och kommer gärna på marker som blivit betade. Nässlor kommer inte på vallar som slås regelbundet.
Om du slår vallet till hö.. så är den helt ok att låta nässlorna vara kvar. Nässlor förlorar sin förmåga att "nässla" när man torkar dem. I torrt tillstånd brukar de ätas av de flesta djur med god aptit. Speciellt får är förtjusta i torkade nässlor.
 
Som jag skrev ovan, så är det just p g a alla brännässlor som jag vill slå där...

Förresten! Nån som är duktig, eller åtminstone kunnig, på vilka djur som dras till brännässlorna? Såg en nässla som var helt bombaderad av typ svartqa larver...eller nåt... Vad kan det ha varit? Skadligt? (Hann inte se så mkt...)
 
Bra eller anus för plantorna? Nånting man ska vara ledsen för? gör de nån skada eller ska man bara tänka glatt på alla fjärilar som kommer till?
 
dom äter ju bladen på nässlorna (men inte andra växter), men "mina" nässlor i min hemskt orensade rabatt lever och frodas trots att dom var fulla med fjärilslarver tidigare... fjärilarna pollinerar ju oxå sen - så gläds du åt dom...
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
421
Senast: Sol
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter hästens kval och torsdagens semifinal är det nu äntligen dags för den efterlängtade och populära finalen av Sverigeponnyn. Räkna...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 589
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
891
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp