Kobe Bryant död

Fruktansvärt tragiskt och svårt att ta in. Och så glad för att jag fick se honom spela flera gånger.
 
Jag kände mest till honom för att han gästat i några favoritprogram. Han verkade vara en sådan härlig person och uppenbarligen någon många, många såg upp till. Och så dottern också. Så väldigt sorgligt. :cry:
 
Här hemma blev vi till stora frågetecken, när just det här iofs tragiska dödsfallet genom olycka kablades ut i alla tänkbara medier.
Trots stort allmänt idrottsintresse, i synnerhet hos min man, så var det inte ett namn som fick det att ringa speciellt många klockor.

Visst, fantastisk idrottsperson, visst en stor profil inom sin sport, och med socialt samvete, som vi nu kunnat läsa oss till.

Men, om man ska vara ärlig, rätt irrelevant för oss i Sverige.

Basket är inte en jättesport jämfört med många andra sporter, handboll har kanske 200.000 licensierade spelare, medan basket har 50.000 spelare, då avstår jag från att nämna fotboll, skidåkning, innebandy eller för den ridsport, alla sporter som i vi i Sverige har fler utövare av och ett nära förhållande till, som utövare, eller som fans.

Om nu Kobe Bryant råkar vara legendarisk, och fantastisk i USA, så tycker jag nog att dessa spaltmeter, och långa inslag som producerats de senaste dygnen i svenska medier är överlastade, och alldeles för stora.
Visst, ett omnämnande av olyckan ska naturligtvis ske, men i denna utsträckning?

Det tar fokus från viktiga saker att diskutera i medierna ur Svenska och Europeiska förhållanden, oavsett om frågorna rör sport och idrott, eller något annat.

Det kanske är så, att det är enklare att skriva om någon/något där man kan ta en massa färdigt material från olika nyhetsbyråer, än det är att skriva något eget?
Eller är de svenska nyhetsredaktionerna helt enkelt så underfinansierade i dagsläget, att den här tragiska olyckan, är en bra story, för att få klick/tittare, och därmed pengar, oavsett dess relevans?

Ni som skrivit i den här tråden, vad tycker ni? Och vad visste ni om Kobe Bryant före olyckan?
 
Jag är ingen stor NBA fan men Kobe var en sann legend och en förebild för många inte bara hur han spelade basketboll utan även vad han gjorde efter att han slutat. Så tragiskt att hans 13 åriga dotter dog tillsammans med honom i en helikopterkrasch :cry: Han var bara 41 alldeles för ung.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/awBpP4/kobe-bryant-dod-i-krasch
Jag kände nästan mest för den andra familjen i helikoptern, där bägge föräldrarna och ett barn dog, jag har ingen säker källa men om de hade flera barn (eller så dog en hel familj) ... det känns bara så oändligt sorgligt :cry:
 
Här hemma blev vi till stora frågetecken, när just det här iofs tragiska dödsfallet genom olycka kablades ut i alla tänkbara medier.
Trots stort allmänt idrottsintresse, i synnerhet hos min man, så var det inte ett namn som fick det att ringa speciellt många klockor.

Visst, fantastisk idrottsperson, visst en stor profil inom sin sport, och med socialt samvete, som vi nu kunnat läsa oss till.

Men, om man ska vara ärlig, rätt irrelevant för oss i Sverige.

Basket är inte en jättesport jämfört med många andra sporter, handboll har kanske 200.000 licensierade spelare, medan basket har 50.000 spelare, då avstår jag från att nämna fotboll, skidåkning, innebandy eller för den ridsport, alla sporter som i vi i Sverige har fler utövare av och ett nära förhållande till, som utövare, eller som fans.

Om nu Kobe Bryant råkar vara legendarisk, och fantastisk i USA, så tycker jag nog att dessa spaltmeter, och långa inslag som producerats de senaste dygnen i svenska medier är överlastade, och alldeles för stora.
Visst, ett omnämnande av olyckan ska naturligtvis ske, men i denna utsträckning?

Det tar fokus från viktiga saker att diskutera i medierna ur Svenska och Europeiska förhållanden, oavsett om frågorna rör sport och idrott, eller något annat.

Det kanske är så, att det är enklare att skriva om någon/något där man kan ta en massa färdigt material från olika nyhetsbyråer, än det är att skriva något eget?
Eller är de svenska nyhetsredaktionerna helt enkelt så underfinansierade i dagsläget, att den här tragiska olyckan, är en bra story, för att få klick/tittare, och därmed pengar, oavsett dess relevans?

Ni som skrivit i den här tråden, vad tycker ni? Och vad visste ni om Kobe Bryant före olyckan?

Jag vet jättemycket om Kobe. Såg honom och Lakers spela första gången live i början av 2002. Har följt laget sedan dess och då blev det naturligt att följa hans sista 14 år av karriären och vad han gjort sedan dess.

Även om basket inte är stort i Sverige så var Kobe en av världens största sportstjärnor någonsin. Självklart har det ett stort nyhetsvärde.
 
Jag vet jättemycket om Kobe. Såg honom och Lakers spela första gången live i början av 2002. Har följt laget sedan dess och då blev det naturligt att följa hans sista 14 år av karriären och vad han gjort sedan dess.

Även om basket inte är stort i Sverige så var Kobe en av världens största sportstjärnor någonsin. Självklart har det ett stort nyhetsvärde.
Så stort som det blåses upp?

Nyhetsvärde kan man anta att det har, men att ett flertal av våra tidningar inom gammelmedia har detta som huvudnyhet?
Långa och omfattande inslag på SVT?

Det som är insatta i NBA-basket må se det som en viktig händelse, men resten av oss?

Är det verkligen viktigare än Förintelsedagen?

Är det viktigare än Coronaviruset?

Eller för den delen protesterande vårdpersonal?

Det är en basketspelare från USA, som omkommit på ett tragiskt sätt.
 
Så stort som det blåses upp?

Nyhetsvärde kan man anta att det har, men att ett flertal av våra tidningar inom gammelmedia har detta som huvudnyhet?
Långa och omfattande inslag på SVT?

Det som är insatta i NBA-basket må se det som en viktig händelse, men resten av oss?

Är det verkligen viktigare än Förintelsedagen?

Är det viktigare än Coronaviruset?

Eller för den delen protesterande vårdpersonal?

Det är en basketspelare från USA, som omkommit på ett tragiskt sätt.

Man kan ju tycka vad man vill om det. Men folk vill läsa om kändisar som dött. Jag antar att det berör mer än de som dör i virus och du aldrig hörtalas om.
 
Så stort som det blåses upp?

Nyhetsvärde kan man anta att det har, men att ett flertal av våra tidningar inom gammelmedia har detta som huvudnyhet?
Långa och omfattande inslag på SVT?

Det som är insatta i NBA-basket må se det som en viktig händelse, men resten av oss?

Är det verkligen viktigare än Förintelsedagen?

Är det viktigare än Coronaviruset?

Eller för den delen protesterande vårdpersonal?

Det är en basketspelare från USA, som omkommit på ett tragiskt sätt.
Ser precis nu på rapport. Kobe nämndes inte. Det gjorde både förintelsedagen och coronaviruset.

så jag vet inte vad du är ute efter? 24h efter olyckan är den inte i närheten av att synas mest i någon av de stora svenska etablerade medierna jag kikat på i alla fall. Före ligger bland annat just de saker du nämner.

Så det känns mer som att du försöker få till något som faktiskt inte är sant.
 
Så stort som det blåses upp?

Nyhetsvärde kan man anta att det har, men att ett flertal av våra tidningar inom gammelmedia har detta som huvudnyhet?
Långa och omfattande inslag på SVT?

Det som är insatta i NBA-basket må se det som en viktig händelse, men resten av oss?

Är det verkligen viktigare än Förintelsedagen?

Är det viktigare än Coronaviruset?

Eller för den delen protesterande vårdpersonal?

Det är en basketspelare från USA, som omkommit på ett tragiskt sätt.

Det säger nog mest något om vilka tidningar du läser. Svd gjorde ett minnesreportage på sportsidorna och DN hade ett par artiklar på sin sportsida motsvarande ett halvt uppslag. Det är inget som har överskuggat andra större händelser och det har inte legat bland toppnyheterna på nätsidorna.
 
Väldigt tråkigt det som hände, har ingen koppling till Kobe överhuvudtaget men visste vem han var. Svenskar verkar dock ha missat att Kobe varit åtalad för våldtäkt. Tycker därför att det är lite problematiskt att endast hylla.

”Prosecutors seemed to have a strong case. According to court documents, an examination of the woman at a hospital revealed a bruise on her neck and tears in her vaginal wall. Both her underwear and Bryant’s shirt were bloody.”

https://www.google.se/amp/s/www.nyt...rts/basketball/kobe-bryant-rape-case.amp.html
 
Alltså jag hade till och med missat att han gått bort. Såg det först nu iom denna tråd

Jag har noll basketintresse och följer inte sport allmänt men även jag visste vem han var. Riktigt tragiskt när de går bort så unga :(
 
Det säger nog mest något om vilka tidningar du läser. Svd gjorde ett minnesreportage på sportsidorna och DN hade ett par artiklar på sin sportsida motsvarande ett halvt uppslag. Det är inget som har överskuggat andra större händelser och det har inte legat bland toppnyheterna på nätsidorna.
???

Det kanske beror på vilken tid på dagen/dygnet man tittat på nätsidorna? Och vilken definition man har av "toppat"?
Jag anser att de artiklar som läggs ut på "framsidan", så att man ser rubriken utan att scrolla, är "toppnyheter".


Jag prenumerar på DN och SvD, läser numera digitalt, eftersom portokostnaderna omöjliggjort att läsa papperstidningar på landsbygden.

På hemsidorna, så var i båda fallen Kobe Bryant stort uppslagen. Med ett flertal väl exponerade artiklar.
Hemsidorna är antagligen det första som "folk" tittar på, och i den mån artiklar delas i sociala medier, så hämtar man artiklar den vägen.

Där syns ingen direkt skillnad om det är sportredaktionen eller någon annan redaktion som skapat artiklarna.

Papperstidningarna laddar jag inte ner varje dag, så hur de artiklarna exponerades i papperstidningen har jag inte tagit reda på.

SVT:s nyhetsprogram hade under kvällssändningarna inslag på flera minuter. Jag tittar inte dagligen på Aktuellt/rapport, men råkade göra det just den dagen.

Att tidningar som Aftonbladet och Expressen tar i från tårna, är mindre förvånansvärt.
 
Ser precis nu på rapport. Kobe nämndes inte. Det gjorde både förintelsedagen och coronaviruset.

så jag vet inte vad du är ute efter? 24h efter olyckan är den inte i närheten av att synas mest i någon av de stora svenska etablerade medierna jag kikat på i alla fall. Före ligger bland annat just de saker du nämner.

Så det känns mer som att du försöker få till något som faktiskt inte är sant.
Nu försöker du blanda bort korten.

En händelse som hände "igår" måste vara megastor för att meritera rapportering i flera dagar under kvällssändningarna.

Dock rapporterades det om händelsen både samma nyhetsdygn som olyckan hände, och på morgonen efter.
Det kom också allt fler artiklar under dygnet.

Det intressanta är hur högt denna händelse värderades, jämfört med andra händelser eller frågeställningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp