Köksmaskin, elvisp, stavmixer?

Jordgubblime

Trådstartare
Behöver uppdatera maskinparken i köket då flera av mina maskiner luktar bränt och är allmänt utslitna :angel:

Men, vad ska jag välja? Hade velat ha en maskin som både kan mixa, knåda, riva, hacka, vispa ja allt! Men verkar svårt.
Jag bakar en del bröd, brukar mixa ihop olika ingredienser till energibars (nötter, dadlar och annat som är lite hårt) men även soppor och smoothies, lagar även en hel del mat.
Ska jag kanske satsa på en rejäl stavmixer och en elvisp, eller finns det andra maskiner som kan täcka dessa behov?
Flesta maskiner verkar vara antingen till bakning eller matlagning.

Vad använder ni?
 
En hushållsassistent med flera olika tillbehör kanske är lämplig :) Jag har en men saknar en hel del tillbehör till den :down:
Jo jag kikar på en del olika men de flesta står bara något i stil med ”denna fantastiska maskin hjälper dig med allt och gör kökssysslorna till en dröm” typ och sedan verkar det ändå bara vara visp och degkrok som finns till dem... Det är väldigt svårt att få reda på vad alla dessa fantastiska funktioner är som den ska klara:angel:
 
Jo jag kikar på en del olika men de flesta står bara något i stil med ”denna fantastiska maskin hjälper dig med allt och gör kökssysslorna till en dröm” typ och sedan verkar det ändå bara vara visp och degkrok som finns till dem... Det är väldigt svårt att få reda på vad alla dessa fantastiska funktioner är som den ska klara:angel:

Den som mina föräldrar har (som jag är uppväxt med) har mixer, visp, köttkvarn, degknådare (vet inte vad den heter egentligen), rivjärn med flera olika storlekar och även skivningsmöjlighet. Det finns säkert ännu mer grejer till den som jag aldrig använt :angel: Skull väldigt gärna vilja få tag på en likadan men den är säkert 30-40 år gammal så det känns som att chansen är minimal :cautious:
 
Den som mina föräldrar har (som jag är uppväxt med) har mixer, visp, köttkvarn, degknådare (vet inte vad den heter egentligen), rivjärn med flera olika storlekar och även skivningsmöjlighet. Det finns säkert ännu mer grejer till den som jag aldrig använt :angel: Skull väldigt gärna vilja få tag på en likadan men den är säkert 30-40 år gammal så det känns som att chansen är minimal :cautious:
Jag hittade just en maskin från Kenwood (typiskt, letar och letar för att sedan, när jag startat denna tråd för att få hjälp hitta något intressant:angel:) som verkar ha alla de funktionerna!
Ska undersöka den lite närmare men verkar lovande :)
 
Elektrolux "assistenten" - de heter visserligen inte Elektorlux längre om jag inte fått det om bakfoten men ändå, för mig är det en elekrolux!
 
Jag hittade just en maskin från Kenwood (typiskt, letar och letar för att sedan, när jag startat denna tråd för att få hjälp hitta något intressant:angel:) som verkar ha alla de funktionerna!
Ska undersöka den lite närmare men verkar lovande :)
Kenwood hette för typ hundra år sedan Hugin.
Jag har en sån. De har hängt med sedan 70-talet och kan allt. Använder den massor fortfarande. Har inte hittat något i närheten så bra

Mixern (blendern) är suverän och förr använde jag köttkvarnen också.

Nu börjar min låta lite misstänksamt mycket när jag använder den, så någon vacker dag måste jag köpa ny likadan. Finns ingen andlening att köpa något annat. :)
 
Kenwood hette för typ hundra år sedan Hugin.
Jag har en sån. De har hängt med sedan 70-talet och kan allt. Använder den massor fortfarande. Har inte hittat något i närheten så bra

Mixern (blendern) är suverän och förr använde jag köttkvarnen också.

Nu börjar min låta lite misstänksamt mycket när jag använder den, så någon vacker dag måste jag köpa ny likadan. Finns ingen andlening att köpa något annat. :)
De där gamla går ibland att renovera, lite rengöring och nytt fett i lagren så går den lika länge till.
 
Elektrolux "assistenten" - de heter visserligen inte Elektorlux längre om jag inte fått det om bakfoten men ändå, för mig är det en elekrolux!

De heter Ankarsrum idag. Det var Ankarsrum som tillverkade Electrolux assistenter och har sedan tagit över och har sitt eget märke på dem. Men om man har en gammal Electrolux så kan man fortfarande köpa delar och tillbehör till dem.:)
 
Jag har en stavmixer som kom med en radda tillbehör (visp, "matberednings-bägare" etc) och en vanlig elvisp för att väga upp för bristen på degkrok i stavmixerpaketet. För mig som har en enmanshushåll och inte världens största kök, så är det en fördel med maskiner som går att plocka isär och knöla ner i lådor och som inte kräver en kvadratmeter bänkyta.
 
Behöver uppdatera maskinparken i köket då flera av mina maskiner luktar bränt och är allmänt utslitna :angel:

Men, vad ska jag välja? Hade velat ha en maskin som både kan mixa, knåda, riva, hacka, vispa ja allt! Men verkar svårt.
Jag bakar en del bröd, brukar mixa ihop olika ingredienser till energibars (nötter, dadlar och annat som är lite hårt) men även soppor och smoothies, lagar även en hel del mat.
Ska jag kanske satsa på en rejäl stavmixer och en elvisp, eller finns det andra maskiner som kan täcka dessa behov?
Flesta maskiner verkar vara antingen till bakning eller matlagning.

Vad använder ni?
Kenwood cooking chef 096 har jag. Helt suverän! Värd varenda krona, går att köpa till alla tänkbara sorters tillbehör men följer även med mycket i grundpaketet. Ett plus med värme i, både till att värma degvätskan, till jäsning samt koka soppor eller ångkoka grönsaker m.m.
 

Liknande trådar

Mat Vad har ni av köksmaskiner? Vad använder ni? Vad kan ni inte vara utan? Min "stavmixer extra allt" faller sakta men säkert sönder och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 036
Senast: warg
·
Övr. Barn Kanske är ni som jag - hatar att laga mat och orkar inte lägga någon större ansträngning på eran matlagning. Eller så är ni upptagna...
Svar
8
· Visningar
2 192
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp