Köksrenoveringstips & inspiration

Vi planerar också köksrenovering inom 5 år men samlar redan nu på mig inspiration och bra idéer så tack för den här tråden! Vi har ett relativt stort kök som är dåligt planerat idag så kommer göra om layouten helt när vi gör om.

Det jag hittills har på listan är:
  • Djupare bänkar och ev skåp
  • Bred induktionshäll
  • Ö i köket med plats för spis och häll. Ev en extra ho i ön för att slippa bära varmt vatten över golvet. Ska byta golv i samband med renoveringen så borde inte vara omöjligt att dra fram vatten till plasten där ön ska stå
 
Vi har ett litet kök ganska mörkt som är helrenoverat för ett par år sedan. Får lära mig att lägga upp bilder.
Mina måsten: diskbänk hel utan infällda hoar med bakkant som går upp ca 1 dm. vinklad fläkt så man inte slår i huvudet specialbeställd från Fjäråskupan. inga överskåp, lättskötta bänkar, bra golv. bred spishäll men utan dessa hemska knappar att trycka på, blev en NEF. Infällda köksluckor, integrerad kyl, frys och diskmaskin. Inte för mycket lådor. Avskyr att dra ut stora tunga lådor. Träinredning EK i lådor och skafferi. Skafferiet har utdragbara ek lådor innanför dörren.Så det blev ett kritvitt Marbodalskök med infällda skåps luckor, laminatbänk med betonglook, tåligt allocgolv( tog bort ekparketten). Vi tog upp ett fönster till samt bytte till matta svarta granit fönsterbrädor. Ugn där luckan fälls in när man öppnar den. Den är under spisen så att fläkten tar upp matoset. Gillar inte glansiga granitbänkskivor, ville ha marmor eller kalksten men är för ömtåligt. Vitt kakel utom vid spisen där det är grå/svart/silver glasmosaik. Vid matplatsen blev det en rolig tapet på fondväggen. Eftersom jag jobbar med mat så vill jag ha köket funktionellt och lättarbetat. Vårt största problem var belysning då man inte har överskåp. Dimbara led aramaturer
 
Senast ändrad:
Efter att ha läst inlägget av @orientalkatten kom jag på fyra saker till som var viktiga för mig.
  • Jag vill ju att överskåpen ska vara ivägen så lite som möjligt, så fläkten blev en variant som är utdragbar. Det går att ha igång fläkten och ha lampan tänd utan att behöva dra ut den mer än en centimeter, och den är alltså inte så djup och ivägen som vanliga fläktar.
  • En kökskran med utdragbar handdusch. Efter att ha jobbat i storkök för några år sedan förstår jag inte hur man klarar sig utan utdragbar dusch, eftersom det blir så mycket smidigare om man till exempel ska diska stora grytor/plåtar/etc., eller om man till exempel ska fylla upp en hink med vatten eller spola av en konstig vinkel av diskhon. Inte den snyggaste armaturen, men sååå smidig.
  • Inbyggd mikro, så att man inte behöver ha en stående på en bänk.
  • Induktionsspis, så att det går snabbare och enklare att laga mat.

Sedan något annat som kan vara bra att komma ihåg är att det är bra att ha en brandfilt och brandsläckare i köket så att det är smidigt och enkelt att nå dem.
 
Jag älskar våra 95 cm höga och extra djupa bänkskivor, dock har jag upptäckt en nackdel barnen på 140 cm har fortfarande svårt att själva servera sig vatten, de balanserar på tå för att nå kranen.
Hellre en stor ho en en avdelad. I vår ho får vi lätt ned ungsplåtar och jag har på 11 år aldrig saknat ytterligare en ho att ha som slask eller skal i etc.
har heller aldrig saknat överskåp utan gillar att köket inte känns så kökigt.
 
Jag älskar våra 95 cm höga och extra djupa bänkskivor, dock har jag upptäckt en nackdel barnen på 140 cm har fortfarande svårt att själva servera sig vatten, de balanserar på tå för att nå kranen.
Hellre en stor ho en en avdelad. I vår ho får vi lätt ned ungsplåtar och jag har på 11 år aldrig saknat ytterligare en ho att ha som slask eller skal i etc.
har heller aldrig saknat överskåp utan gillar att köket inte känns så kökigt.

så här ser det ut förresten, tänker att det är rätt bra att vara nöjd även 11 år efter renoveringen!
2957AAD9-5342-441A-B8B8-C2E9D19F376E.jpeg
 
Min köksrenovering blev klar i fredags. :D
Det skulle ta tre veckor sa de, det tog 2,5 mån. :grin:

Jag har satt in ett Sentens kök med lite extra specialbeställda saker som hyllor i valnöt och lådor i valnöt.

Har inte hunnit ta bilder på slutresultatet ännu.
 
Jag har nu ett kök där delar är funkisskåp, de där vanliga släta luckorna med utanpåliggande gångjärn och handtag i rostfritt. Men det är bara en del, ungefär knappt hälften av köket och behöver renoveras ganska grundligt. Resten är dels fula åttiotalsskåp samt en stor del som tidigare ägare gjort om till farstu och källarnedgång (tydligen tyckte de köket var för stort) men som jag tänker återställa. Det jag funderar på är att helt skippa fast köksinredning och satsa på lösa skåp, huset byggdes i mitten av artonhundratalet innan fast inredning blev norm så det är i så fall att gå tillbaka till hur köket ursprungligen var planerat vilket jag gillar. Typ något som nedan, mitt kök är stort med högt i tak med stora fönster i två väderstreck så det blir väldigt luftigt och ljust men jag funderar på om det blir för extremt, inga kök ser ju ut så nuförtiden?

krappgallery3.jpg
 
Vi planerar också köksrenovering inom 5 år men samlar redan nu på mig inspiration och bra idéer så tack för den här tråden! Vi har ett relativt stort kök som är dåligt planerat idag så kommer göra om layouten helt när vi gör om.

Det jag hittills har på listan är:
  • Djupare bänkar och ev skåp
  • Bred induktionshäll
  • Ö i köket med plats för spis och häll. Ev en extra ho i ön för att slippa bära varmt vatten över golvet. Ska byta golv i samband med renoveringen så borde inte vara omöjligt att dra fram vatten till plasten där ön ska stå
Min mamma har så ö med häll och extra diskho, suveränt när man lagar mat 👍😊 Hon ville ha de när de byggde nya huset för att förenkla.
 
TACK till alla som bidrar till tråden! Jättekul att se allas olika smak på utseende, planlösning och smarta lösningar :bow: !

Har läst igenom flera gånger och gjort mentala noteringar på vissa saker som vi ska fundera på om det är något för vårt nya kök eller inte :)!
 
Puttar upp den här tråden igen när jag ändå sitter och läser om den :D!

vi har nu bokat tid med en köksdesigner från Electrolux och ska dit om två v för att börja få klart designen. Längtar efter mitt nya kök :love:!


Spännande! Du får dela med dig av bilder före och efter sen ( om du känner dig bekväm med det såklart).
 
Visa bifogad fil 55729 Med väldigt liten budget ville jag ändå ha det på ett visst sätt, så jag letade mig blå tills jag hittade handtagen som JAG ville ha och inte de IKEA rekommenderade. ;)
Tog dock en halv evighet att skruva dit, eftersom de är handsmidda (från JULA!) och det skiljer någon mm hit och dit på hålen, så det gick minsann inte att göra en mall! :D
Bänkskivan är i laminat, men på den tiden det absolut hårdaste de hade på Beijer, det är många som har svårt att förstå att det inte är sten. Jag hade inte råd med 7,5 m stenskiva! :D
Visa bifogad fil 55729
Jättefina handtag, bra jobbat! Jag har typ en allvarlig kökshandtags-störning 🤣🤣🤣 och får typ spel på program som Escape to the Country där ett kök kan vara kanonfint på alla sätt och vis, men.. så har ägarna satt dit världens fulaste och ofta totalt miss-matchade handtag och knoppar. RYS! 🙈
 
När vi byggde hus för tre år sedan så satte vi in ett Sentenskök. Det jag är mest nöjd med är att vi har inga överskåp. Bara ett bänkstående skåp med vitrin till glas mm. All porslin och glas förvaras intill diskmaskinen så det är enkelt att plocka ur maskinen. Vi har en stor köksö som är väldigt trevlig att arbeta vid. Vi valde en ljus bänkskiva i stenkomposit som är väldigt lättskött. Det enda vi ångrar lite är att vi inte satte in två diskmaskiner. Grannen har det och det är ju alltid prydligt och undanplockat.
 
Jag håller med @__sofia__ om att en kran med utdragbar handdusch är oslagbart! Så himla praktiskt och jag kommer aldrig att vilja ha ett kök utan en sådan igen!

En riktigt stor vask är också guld värt, skönt att bara kunna dumpa ner hela lasagneformen och fylla den med vatten utan att det blir trångt eller krångligt.

Annat jag gillar med vårt kök:

- Många fria ytor så att man kan ha flera olika "matlagningsstationer" igång samtidigt
- Många vägguttag, några med USB-portar vilket är förvånansvärt praktiskt för att t.ex. ladda mobilen
- Skåpsluckorna som "viks uppåt" istället för att öppnas utåt
- Flera olika sorters ljussättningar (två olika takbelysningar, ett par vägglampor och en rad spotlights under ena raden köksskåp) så att man kan välja vilken sorts belysning man vill ha - mysigt eller mer "vill kunna se varenda liten fettfläck" (det vill man inte)
 
Ni som önskar att ni hade två diskmaskiner, har ni väldigt stora familjer eller vadan detta? Jag har aldrig ens hört talas om någon som har det så! Vi är i och för sig bara två, men hos oss går diskmaskinen bara varannan eller var tredje dag (då diskar vi allt stort som grytor och stekpannor för hand) och det står nästan aldrig disk på bänken och väntar.
 
Ni som önskar att ni hade två diskmaskiner, har ni väldigt stora familjer eller vadan detta? Jag har aldrig ens hört talas om någon som har det så! Vi är i och för sig bara två, men hos oss går diskmaskinen bara varannan eller var tredje dag (då diskar vi allt stort som grytor och stekpannor för hand) och det står nästan aldrig disk på bänken och väntar.

Första gången jag hörde talas om två diskmaskiner tyckte jag att det lät ganska onödigt. Men ju mer jag har tänkt på det och när vi har pratat med grannarna som har det, så har jag ändrat åsikt. Vi är fyra personer. Maskinen går minst en gång om dagen. Det blir ofta att det står disk på bänken och väntar. Diska för hand är bland det tråkigaste som finns. Vi låter maskinen diska allt förutom stekpannor. Vissa saker som används ofta hade vi kunnat flytta mellan maskinerna i princip.
 
Är det vanlig tapet på väggen? (det gröna alltså) tänker att det inte är helt bra med tanke på vatten, matos osv, men fungerar det så vore det ju toppen...
Ser ut att vara en genomskinlig skiva över längst ner, vet fler som har så för att kunna ha typ Svenskt tenn-tapet där bakom istället för kakel :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 148
Senast: Magnum
·
Hemmet Jag försöker få inspiration till vårt turkos/ljusblå kök och har börjat inreda med lite småprylar i en smått retro känsla. Något som...
Svar
7
· Visningar
5 145
Senast: Cydonia
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 508
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp