Köksrenoveringstips & inspiration

Det som stör mig mest i mitt gamla kök är bristen på eluttag.

Och sedan är bänkarna eg för höga för mig men de är "standard" (inte 60-tal), så en bra och bred pall är nog snarare något för mig, gäller främst om jag ska knåda deg och liknande som man pysslar men en längre stund.
 
Är det vanlig tapet på väggen? (det gröna alltså) tänker att det inte är helt bra med tanke på vatten, matos osv, men fungerar det så vore det ju toppen...
Det är en glasskiva upp till 50 cm. Tapeten ovanför har hållit sig fin, inga problem med matos. Det enda problemet har varit i hörnen där jag varit lite för oförsiktig med maskeringstapen när vi bättrade på målarfärgen :) (resterande väggar är målade)

Om man inte vill ha glas så kan man måla över tapeten med genomskinligt lack, ex båtlack.
 
Det är en glasskiva upp till 50 cm. Tapeten ovanför har hållit sig fin, inga problem med matos. Det enda problemet har varit i hörnen där jag varit lite för oförsiktig med maskeringstapen när vi bättrade på målarfärgen :) (resterande väggar är målade)

Om man inte vill ha glas så kan man måla över tapeten med genomskinligt lack, ex båtlack.

Så planerar jag också att ha det, bara en snygg tapet med ett genomskinligt stänkskydd ist för kakel (så som planen ser ut i mitt huvud just nu iaf :D )!
 
Lådor i stållet för skåp i golvhöjd är guld värt. Gör livet så mycket enklare på alla sätt och vis. I övrigt, om man planerar öppen förvaring i ett kök ska man ha i bakhuvudet att saker snabbt blir dammiga. Vi har typ världens minsta chefs kitchen och de kastruller stekpannor vi inte använder till vardags blir snabbt dammsamlare. Hade vi haft plats hade vi lugnt haft två diskmaskiner 🙂
 
Har lite renoveringsplaner och har kikat på Sentens-kök, du får jättegärna berätta lite om du orkar 😊 pris? Leveranstid?
Tror leveranstiden var på ett par månader. Möjligen att vi kunde fått det lite tidigare, men det var då byggarna hade tid att ta jobbet i alla fall. Prislappen var ca 210 000, för ett ganska stort kök, men alla vitvaror utom diskmaskin. Vi lyxade till det med stora bänkskivor i svart granit och valnöt. Dom hade en kampanj att bänkskivor till ett värde av 30 000 var gratis när vi beställde. Dom har nog typ alltid någon typ av kampanj som ger motsvarande rabatt.

Vi är jättenöjda med köket, men framför allt med byggarna dom rekommenderade. Vi flyttade köket till andra sidan huset, som det var en ganska komplicerad process, men mycket jobb för rörmokare och elektriker. Men dom skötte det perfekt och fick in rätt man på rätt tid hela tiden. Vi var t om så nöjda med byggarna, så vi anlitade som för ett par veckor sedan igen, för lite mer renovering av huset. Då påtalade vi några mindre fel vi hittat i köket under senaste halvåret, och fick allt utbytt utan problem från Elektrolux, t ex någon låda som gick lite trögt, inte stängde sig ordentligt o s v.
 
Vi gjorde om vårt kök för sisådär 1,5 år sen. Det blev fantastiskt bra. Saker som vi är enormt nöjda med:
  • Eluttag överallt. När jag behöver ett uttag så finns det ett där jag står.
  • Granitskivan. Dyr som stryk men helt otroligt bra. Man kan temperera choklad direkt på bänken eller bara dra en het gryta från hällen direkt över till bänken.
  • Dimbar belysning. Från superstarkt ljus till bara mysbelysning.
Vi har luckor som öppnar uppåt vilket är bra. Lättskött stengolv (med värme). Vi la en del tid på att planera köket så att t ex lådor med knivar ska vara där man använder dem. Nu har vi en helt fungerande logistik i köket så att man inte behöver springa efter saker. Det är lättstädat och funktionellt. Och snyggt. Att ha en del av Bohusläns klippor i köket är fantastiskt!
 
Vi gjorde om köket i höstas, från ett gammalt och ganska mörkt furukök från tidigt 90-tal till ett mer avskalat och platsbyggt. För att få det luftigare skippade vi överskåp helt och hållet och vi har inte saknat förvaringen som försvann. Mitt tips är att höra med en lokal finsnickare vad de tar för ett kök när ni utvärderar kökstillverkare, jag trodde det skulle bli betydligt dyrare och det känns som det kommer hålla sig fräschare längre än folierad mdf.

Det är inte det mest praktiska eller rymliga köket, men eftersom vi bara är två vuxna i hushållet ville vi ändå unna oss en känslig kalkstenskiva.

Före
RHr0ycI.jpg

IZLW45Z.jpg


Efter
CANHhpN.jpg

fHvCnk8.jpg

KUBKndX.jpg


Färgen är grå/beige/grön, men ser lite mörk ut på mobilbilderna. Vi är jättenöjda med kulören och den känns smutstålig 😊
 
Vi gjorde om köket i höstas, från ett gammalt och ganska mörkt furukök från tidigt 90-tal till ett mer avskalat och platsbyggt. För att få det luftigare skippade vi överskåp helt och hållet och vi har inte saknat förvaringen som försvann. Mitt tips är att höra med en lokal finsnickare vad de tar för ett kök när ni utvärderar kökstillverkare, jag trodde det skulle bli betydligt dyrare och det känns som det kommer hålla sig fräschare längre än folierad mdf.

Det är inte det mest praktiska eller rymliga köket, men eftersom vi bara är två vuxna i hushållet ville vi ändå unna oss en känslig kalkstenskiva.

Före
RHr0ycI.jpg

IZLW45Z.jpg


Efter
CANHhpN.jpg

fHvCnk8.jpg

KUBKndX.jpg


Färgen är grå/beige/grön, men ser lite mörk ut på mobilbilderna. Vi är jättenöjda med kulören och den känns smutstålig 😊
Verkligen superfint, knoppar å allt 😁
 
Vi gjorde om köket i höstas, från ett gammalt och ganska mörkt furukök från tidigt 90-tal till ett mer avskalat och platsbyggt. För att få det luftigare skippade vi överskåp helt och hållet och vi har inte saknat förvaringen som försvann. Mitt tips är att höra med en lokal finsnickare vad de tar för ett kök när ni utvärderar kökstillverkare, jag trodde det skulle bli betydligt dyrare och det känns som det kommer hålla sig fräschare längre än folierad mdf.

Det är inte det mest praktiska eller rymliga köket, men eftersom vi bara är två vuxna i hushållet ville vi ändå unna oss en känslig kalkstenskiva.

Före
RHr0ycI.jpg

IZLW45Z.jpg


Efter
CANHhpN.jpg

fHvCnk8.jpg

KUBKndX.jpg


Färgen är grå/beige/grön, men ser lite mörk ut på mobilbilderna. Vi är jättenöjda med kulören och den känns smutstålig 😊
Väldigt fint! Ger en harmonisk känsla :) Håller med om överskåp, tog också bort dem i förra huset- ångrade aldrig det!
 
Vi gjorde om köket i höstas, från ett gammalt och ganska mörkt furukök från tidigt 90-tal till ett mer avskalat och platsbyggt. För att få det luftigare skippade vi överskåp helt och hållet och vi har inte saknat förvaringen som försvann. Mitt tips är att höra med en lokal finsnickare vad de tar för ett kök när ni utvärderar kökstillverkare, jag trodde det skulle bli betydligt dyrare och det känns som det kommer hålla sig fräschare längre än folierad mdf.

Det är inte det mest praktiska eller rymliga köket, men eftersom vi bara är två vuxna i hushållet ville vi ändå unna oss en känslig kalkstenskiva.

Före
RHr0ycI.jpg

IZLW45Z.jpg


Efter
CANHhpN.jpg

fHvCnk8.jpg

KUBKndX.jpg


Färgen är grå/beige/grön, men ser lite mörk ut på mobilbilderna. Vi är jättenöjda med kulören och den känns smutstålig 😊
Jag tyckte inte det ni hade innan var så tokigt men det nya är ju rena drömmen!

Överskåpen har jag också funderat över och kommit till samma slutsats som ni att det fungerar dåligt om man vill kunna använda bänken under som riktig arbetsyta och köket känns också rymligare utan.

Även de kilsågade bräderna i taket är väldigt fina, gissar att ni har ett riktigt gammalt hus? Jag kommer att sätta upp ett likadant innertak i mitt kök, funderade länge på att ersätta det gamla uttjänta pärlsponttaket (som var gömt under ett lager masonit) med ett likadant men landade i att kilsågade brädor är mera tidstypiskt från när huset byggdes och när jag har en del extra sådana liggande kör jag på det istället.
 
@vilde Ja det är nog originaltaket från 1850-någonting 😍 det var en riktig bonus även om att tvätta gammal limfärg inte var någon höjdare 😄
Vi var sugna på att behålla det omålat först, jag vet fortfarande inte om vi gjorde fel som målade det
uKDdSZe.jpg
 
@vilde Ja det är nog originaltaket från 1850-någonting 😍 det var en riktig bonus även om att tvätta gammal limfärg inte var någon höjdare 😄
Vi var sugna på att behålla det omålat först, jag vet fortfarande inte om vi gjorde fel som målade det
uKDdSZe.jpg
Vilka kökssnickerier, hade knappt klarat av att täcka sådant arbete med färg även fast det såklart skall göras. Jag tycker ni gjorde rätt med taket, de jag sett har alla varit målade. Som det här i Skanörs rådhus
Skanor_Sweden_the_townhall_2.jpg
 
@vilde Ja det är nog originaltaket från 1850-någonting 😍 det var en riktig bonus även om att tvätta gammal limfärg inte var någon höjdare 😄
Vi var sugna på att behålla det omålat först, jag vet fortfarande inte om vi gjorde fel som målade det
uKDdSZe.jpg
Åh nu blev jag också sugen på ett platsbyggt kök! Så fint det blev! Vårt kök är inte heller så stort och jag vill ha ett hållbart kök som man lagar istället för slänger ut om 10 år.
 
Granitskivan. Dyr som stryk men helt otroligt bra. Man kan temperera choklad direkt på bänken eller bara dra en het gryta från hällen direkt över till bänken.
Det citerade ovan gällande värme, menar du då även ställer en het gryta en längre stund på granitskivan?

Undrar då jag blev rekommenderad att ha underlägg av de kökstillverkare/försäljare av granit som jag var i kontakt med när jag köpte mitt kök (detta var dock drygt 5 år sen). Har granit men använder underlägg pga av den information jag fick.

Denna sida ( https://www.granitset.se/om-natursten/granit-granitskiva-kok-granit-bankskiva/) säger bla:
Man kan ställa varma kastruller och bakplåtar direkt på stenskivan men man bör inte ställa stora grytor (speciellt av gjutjärn) direkt på stenskivan då gjutjärn och andra stora grytor som avger hög värme under lång tid kan detta resultera i en spricka då även graniten värms upp och expanderar.

 
Det citerade ovan gällande värme, menar du då även ställer en het gryta en längre stund på granitskivan?

Undrar då jag blev rekommenderad att ha underlägg av de kökstillverkare/försäljare av granit som jag var i kontakt med när jag köpte mitt kök (detta var dock drygt 5 år sen). Har granit men använder underlägg pga av den information jag fick.

Denna sida ( https://www.granitset.se/om-natursten/granit-granitskiva-kok-granit-bankskiva/) säger bla:
Man kan ställa varma kastruller och bakplåtar direkt på stenskivan men man bör inte ställa stora grytor (speciellt av gjutjärn) direkt på stenskivan då gjutjärn och andra stora grytor som avger hög värme under lång tid kan detta resultera i en spricka då även graniten värms upp och expanderar.

Nej precis, en större panna eller gryta av gjutjärn skulle jag inte ställa på bänken en längre stund.
 
Haft första designmötet för vår köksrenovering, så kul att få första utkastet på planlösningen!

Nu ska vi sätta oss i köket och se om det är några ändringar vi vill göra, mycket enklare att tänka ett varv till tycker jag när man kan se sin första idé i ”3D” på pappret och inte bara i huvudet :up:!
 
Ett sent tips, men nästa gång jag planerar nytt kök så ska jag kolla på möjligheten att använda golvsockeln som pall, dvs att golvsockeln åker ut typ 30 cm vid tryck och då blir en pall. Läste om det för några år sen.
 
Appropå diskbänkar i en annan tråd. Jag köpte en beg restaurangdiskbänk som jag skall sätta in i mitt kök, 2,75 m lång och såg ut så här när jag hämtade den:

Y0EYsuT.jpg
 
Appropå diskbänkar i en annan tråd. Jag köpte en beg restaurangdiskbänk som jag skall sätta in i mitt kök, 2,75 m lång och såg ut så här när jag hämtade den:

Y0EYsuT.jpg
Kul! Har du tänkt sätta på täcksidor och luckor (om det går på ngt sätt) på den eller ha den som den ser ut nu?
 
Kul! Har du tänkt sätta på täcksidor och luckor (om det går på ngt sätt) på den eller ha den som den ser ut nu?
Har inte helt bestämt men troligen kommer den inte kläs in. Det är ett ganska stort kök, 7x5 m ungefär med högt i tak. Fast bänk och skåp (40-50-tals funkis) kommer bara vara cirka 4 m resten blir ett mix av restaurangkök och äldre fristående köksskåp. I mitten av köket är planen att ha ett 3m långt arbetsbord (det ursprungliga från 1850 finns bevarat men behöver renoveras).
 

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 148
Senast: Magnum
·
Hemmet Jag försöker få inspiration till vårt turkos/ljusblå kök och har börjat inreda med lite småprylar i en smått retro känsla. Något som...
Svar
7
· Visningar
5 145
Senast: Cydonia
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 508
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp