Köksrenoveringstips & inspiration

Har inte helt bestämt men troligen kommer den inte kläs in. Det är ett ganska stort kök, 7x5 m ungefär med högt i tak. Fast bänk och skåp (40-50-tals funkis) kommer bara vara cirka 4 m resten blir ett mix av restaurangkök och äldre fristående köksskåp. I mitten av köket är planen att ha ett 3m långt arbetsbord (det ursprungliga från 1850 finns bevarat men behöver renoveras).
7x5m måste vara helt underbart 🤩
 
😆 fortfarande stort men som sagt var takhöjd gör mycket för volymen 😁
Plus att det är ett rent arbetskök, det har aldrig använts för att äta i :) Det är ett fint kök, eller snarare kommer att bli när det är klart. Nästan det bästa är placeringen i nordöstra hörnet med fruktträden och det stora grönsakslandet precis utanför fönstren.
 
Haft första designmötet för vår köksrenovering, så kul att få första utkastet på planlösningen!

Nu ska vi sätta oss i köket och se om det är några ändringar vi vill göra, mycket enklare att tänka ett varv till tycker jag när man kan se sin första idé i ”3D” på pappret och inte bara i huvudet :up:!

Igår höll vi på att mäta, fundera, tänka och vrida, och har kommit fram till vad som funkade och vad vi behöver ändra av den nya planlösningen :).

Köksön ska få en ny placering och vi tänker få in ett skåp till på en vägg. Ska skicka iväg dessa ändringar till designern så han får lägga in det i designprogrammet så vi får se hur det blir, men i våra huvuden börjar det bli perfekt för det vi vill ha köket till :banana:

Idag har vi funderat på mer detaljer som kranar, inredning i lådor, placering av kyl/frys osv. Det är så sjukt mycket beslut som ska tas så man får ju huvudvärk :D!
 
Nu har demoleringen börjat på riktigt :)!

Före:

1A199BA9-2BCF-499A-90F4-C3D1B1696B78.jpeg
 
@vilde Ja det är nog originaltaket från 1850-någonting 😍 det var en riktig bonus även om att tvätta gammal limfärg inte var någon höjdare 😄
Vi var sugna på att behålla det omålat först, jag vet fortfarande inte om vi gjorde fel som målade det
uKDdSZe.jpg
Jag är på gång med mitt kök och börjat med taket som också kommer att vara kilsågade bräder men har blivit osäker på hur det skall göras lufttätt så att inte varm och fuktig luft läcker upp på vinden och ger problem. En del säger modern plastfolie, andra vindpapp innanför brädorna. Har ni rum på ovanvåningen eller är det kallvind? Vet du hur er takkonstruktion ser ut?
 
@vilde Vi har kilsågade tak i ovanvåningen också och sen en kallvind på det. Ingen papp eller plast mellan innertaket på ovanvåningen och isoleringen, så det regnar ner lite sågspån mellan brädorna ibland 😅

Huset har vanligt sadeltak, isolerat med 20 cm gammalt sågspån, ovanpå det har tidigare ägare lagt gullfiberisolering vilket kanske inte är optimalt, men det har varit torrt och fint när vi varit uppe och tittat. Vi har försökt behålla det diffusionsöppet rakt igenom, så småningom ska gullfibern ut och bytas mot cellulosa eller linbaserade alternativ.
 
Vi har nu bokat köket :love: ! Jag är så taggad och hoppas verkligen att det kommer bli lika bra som det ser ut på pappret och i mitt huvud :D !

Vi har rivit ut hela köket, så nu har vi "kök" utomhus i ett tält där vi lagar mesta maten och inne i tvättstugan dit vi flyttat vitvarorna :D! Vi är klara med innertaket med belysning, har flyttat en dörröppning, och ska sätta in ett nytt fönster så vi inväntar leverans på detta. Tapet är vald, kakel är valt (hade ju planer på att sätta en stänkskiva i glas först men ändrade mig och kommer kakla en bit av väggen bakom spis/ho). Det enda som är kvar att bestämma sig för är vilket golv vi ska ha (svårt som fääään :D ).

Några beslut vi har tagit i köket;

  • Hörnskafferi som man kan kliva in i :love:
  • Köksö med vin/champagnekyl (det och skafferiet var mina två stora huvudmål med renoveringen :D )
  • Extra många eluttag typ överallt
  • Bänkskivor i kvartskomposit
  • Endast ett överskåp/vitrinskåp (om man inte räknar med de skåp som kommer ovanför kyl/frys), resten lådor förutom ett underskåp men där hyllorna i skåpet är utdragbara.
  • Hel diskho på 70 cm
  • Kran med utdragbar duschslang
Ska bli så kul med nytt, praktiskt och snyggt kök :banana: !
 
Senast ändrad:
Vi har nu bokat köket :love: ! Jag är så taggad och hoppas verkligen att det kommer bli lika bra som det ser ut på pappret och i mitt huvud :D !

Vi har rivit ut hela köket, så nu har vi "kök" utomhus i ett tält där vi lagar mesta maten och inne i tvättstugan dit vi flyttat vitvarorna :D! Vi är klara med innertaket med belysning, har flyttat en dörröppning, och ska sätta in ett nytt fönster så vi inväntar leverans på detta. Tapet är vald, kakel är valt (hade ju planer på att sätta en stänkskiva i glas först men ändrade mig och kommer kakla en bit av väggen bakom spis/ho). Det enda som är kvar att bestämma sig för är vilket golv vi ska ha (svårt som fääään :D ).

Några beslut vi har tagit i köket;

  • Hörnskafferi som man kan kliva in i :love:
  • Köksö med vin/champagnekyl (det och skafferiet var mina två stora huvudmål med renoveringen :D )
  • Extra många eluttag typ överallt
  • Bänkskivor i kvartskomposit
  • Endast ett överskåp/vitrinskåp (om man inte räknar med de skåp som kommer ovanför kyl/frys), resten lådor förutom ett underskåp men där hyllorna i skåpet är utdragbara.
  • Hel diskho på 70 cm
  • Kran med utdragbar duschslang
Ska bli så kul med nytt, praktiskt och snyggt kök :banana: !

Det låter som en dröm 😍
 
Vi har kommit en bra bit i renoveringen nu. Rivit ut hela gamla köket, nytt innertak med ny belysning, flyttat en dörröppning, förberett för fönstret som kommer i nästa vecka, slipat och spacklat och småpillat ... och igår blev tapetseringen klar. Älskar den här tapeten 😍!

8EEB023E-FA85-4989-9491-E4F30210C0D1.jpeg
 

Liknande trådar

Hemmet Vi börjar närma oss projektet renovera kök efter att ha funderat på det sedan vi flyttade in för typ 6 år sedan :D Huset vi bor i har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 119
Senast: Magnum
·
Hemmet Jag försöker få inspiration till vårt turkos/ljusblå kök och har börjat inreda med lite småprylar i en smått retro känsla. Något som...
Svar
7
· Visningar
5 143
Senast: Cydonia
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 458
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp