Köldridå till lösdrift?

TinyWiny

Trådstartare
Vad har ni? Fungerar det som tänkt, dvs. håller vind, regn och insekter ute? Vad tyckte hästarna om det?
Jättegärna bilder!

(Till ligghall ska det ju stå i rubriken :angel:)
 
Bor ni väldigt långt norr ut? Så det blir kallt. Som boende i Halland har jag inte ens tänk tanken på att det skulle behövas 🙈
 
Bor ni väldigt långt norr ut? Så det blir kallt. Som boende i Halland har jag inte ens tänk tanken på att det skulle behövas 🙈
Nej det gör jag inte. Det är inte därför jag funderar på köldridå. Jag bor där vinden bor och 90% av dagarna blåser vinden åt "rätt håll" men de övriga dagarna blåser det in i ligghallen och regnar det då också blir stora delar av ligghallen blöt och jag hade gärna kommit runt det på ett smidigt sätt. Jag vill ju att mina hästar ska kunna ha skydd mot väder och vind 100% av dagarna. Inte bara 90%.
 
Jag har två köldridåer i ligghallen, som är en ombyggd väldigt gammal byggnad där öppningarna sitter lite dumt till ur drag-synpunkt. Dvs utan köldridå blir det för dragigt när det blåser ordentligt, men med köldridåerna blir det helt ok. När de fladdrar till kan det fortfarande komma in små vindpustar, men det blir inte drag. Det är en ca 1,5m bred öppning som ligger 90 grader mot vindriktningen, där är köldridån alltid stängd. Sen har jag en öppning som är ca 4 m bred som ligger från vindriktningen 95 procent av dagarna (lite samma situation som dig). Där är halva köldridån fast och alltid stängd, medan den andra halvan sitter på en skjutbar skena. Den är öppen 95% av tiden, men när vinden ligger på därifrån drar jag för den. Jag tycker detta fungerar bra.
Jag har hellre öppet än stänger för insekter, upplever att det är minimalt med insekter i ligghallen ändå och det känns svalare om man inte stänger till.
När det stormar riktigt ordentligt lyfter de och fladdrar en del, men ganska sällan. Kommer inte ihåg hur tjocka remsor vi har (10 år gamla), men skulle gissa på ca 4mm? Man kan ju experimentera lite med överlappningen också. Dem vi köpte av avrådde från högre öppning än 2m har jag för mig. De första remsorna gjorde jag så att de slutar precis ovanför/i höjd med tröskeln för jag var rädd att de skulle trampa/snubbla på dem. De jag gjort senare har lite överappning mot tröskeln, vilket gör att de fladdrar mindre (och jag tror risken för att de ska trampa på dem är minimal).
De blir lite smutsiga på kanterna där hästarna går igenom, vilket ser lite trist ut. Men det funkar hyfsat att tvätta dem med diskmedel och skurborste. Högtryckstvätt är lite lurigt om man inte tar ner dem...
 
Skrev ju redan en hel roman, men kom på att jag glömde skriva vad hästarna tycker om dem. Mina är helt obrydda. En tidigare häst sov ute de två första veckorna (även med öppen köldridå) och tyckte det var obehagligt att gå igenom i början. Han var dock allmänt skeptisk till allt möjligt... Vande sig och slutade bry sig med tiden.
Jag har bara två hästar, men om man har många hästar tillsammans kan jag tänka mig att det kan vara lite obehagligt för ranglåga/nervösa hästar att gå igenom utan att veta exakt vilka hästar som står innanför och var.
 
Nej det gör jag inte. Det är inte därför jag funderar på köldridå. Jag bor där vinden bor och 90% av dagarna blåser vinden åt "rätt håll" men de övriga dagarna blåser det in i ligghallen och regnar det då också blir stora delar av ligghallen blöt och jag hade gärna kommit runt det på ett smidigt sätt. Jag vill ju att mina hästar ska kunna ha skydd mot väder och vind 100% av dagarna. Inte bara 90%.

Förstår. Vi väljer att bygga ett tak istället så att det inte blåser eller ja framförallt regnar in. Ligghallen är så pass stor att vinden inte stör, de kan alltid stå bra ändå. En av våra öppningar är placerad så att när det blåser så regnar det in. Men tak kändes som det bästa alternativet för just oss :) men då förstår jag varför!
 
Förstår. Vi väljer att bygga ett tak istället så att det inte blåser eller ja framförallt regnar in. Ligghallen är så pass stor att vinden inte stör, de kan alltid stå bra ändå. En av våra öppningar är placerad så att när det blåser så regnar det in. Men tak kändes som det bästa alternativet för just oss :) men då förstår jag varför!
Ja, min fundering är vilket som blir bäst, att förlänga taket eller köldridå. Mina kan utan problem stå där det är torrt även när det regnar in men de går inte in i ligghallen när vinden och därmed också regnet ligger på åt fel håll utan står då hellre ute och det vill jag komma ifrån.
 
Tack så jättemycket @leia! Jag har aldrig sett eller tagit i en köldridå så jag ber om ursäkt för dumma frågor :angel: De rör sig i vinden skriver du, hur mycket? Ställer de sig rakt in i ligghallen vid storm? Här blåser det som sagt nästan alltid och det blåser mycket. När andra tycker att det "stormar" är det vad som är normal blåst här.
 
Vad har ni? Fungerar det som tänkt, dvs. håller vind, regn och insekter ute? Vad tyckte hästarna om det?
Jättegärna bilder!

(Till ligghall ska det ju stå i rubriken :angel:)

Det fanns i lösdrifter i stall där jag jobbade. Någon häst kunde väl reagera första dagarna. Men man gick fram och tillbaks lite genom dem och övriga hästar visade att det var noll problem. Så det var inga issues som höll i sig.
Vissa stod gärna och kikade ut med bara hals/huvud ute. De hade inga besvär av att ridåerna låg mot deras kropp.

Det stängde ute mkt insekter sommartid och höll det torrt och snöfritt andra årstider. Och givetvis höll det vinden ute.
Hörde väldigt sällan(om ens öht) fladdra i vinden trots att stallet låg mitt bland platta åkrar och hagar. Dock var det en stor byggnad och vinden kom oftast från riktningar som inte påverkade köldridåerna.

Det var inte en isolerad byggnad och mycket högt i tak i vissa delar. Så det påverkade ju inte värmen på ngt vis.
 
Jag har köldridå i en dörr till min lösdrift och jag har en dörr till där det är tänkt att också komma upp köldridå (det jag redan satt upp var sådant jag hade kvar sedan tidigare inköp). I mitt fall är det på grund av att jag har två öppningar i lösdriften som ligger mitt emot varandra, så köldridån ska förhoppningsvis hjälpa till att minska vinden inne i lösdriften. Utöver det var det även tänkt att hjälpa till att hålla bort insekter på sommaren (vilket är hästarnas favorittid för att vara i lösdriften).

Det var inga större problem med att vänja hästarna vid plasten, till en början satte jag bara upp några remsor och sedan ökade jag på så att hästarna efter någon dag var van vid en full vägg av plastremsor. Efter det kan hästarna fara in genom dörren i full fart, eller stå med huvudet utanför - de är helt obrydda.
 
Jag hade köldridå. Remsor satta så nr 1, 3 och 5 delvis överlappande av nr 2 och 4 osv.

Köpte en tjockare modell med mer tyngd. Funkade utmärkt. I storm flappade de en del men skillnaden var som natt och dag jmf med utan. Blåste i oväder in snö kanske 50 cm jmf med överallt.

Hästarna var jävligt skeptiska i början men vande sig fort och brydde sig inte ens vid storm sen. Som bonus så superstor skillnad mot insekter med. Kommer tveklöst ha köldridå I framtiden med.
 
Tack så jättemycket @leia! Jag har aldrig sett eller tagit i en köldridå så jag ber om ursäkt för dumma frågor :angel: De rör sig i vinden skriver du, hur mycket? Ställer de sig rakt in i ligghallen vid storm? Här blåser det som sagt nästan alltid och det blåser mycket. När andra tycker att det "stormar" är det vad som är normal blåst här.
Vid riktig storm (typ när tegelpannorna ramlat ner) skulle jag vilja säga att nederdelen blåser in drygt en meter. Fladdra är nog fel ord, de är ju rätt tunga (beroende på tjocklek, vi har nog medel-tjocka) och blåser liksom inåt ett tag tills de vrider sig och faller tillbaka igen... (Hmm rätt svårt att förklara inser jag.) Hur mycket de blåser in beror förutom tjocklek också på höjd och överlappning. Vi har inte max överlappning utan ca 1/3.
Vi har också ett förtak utanför 4m-öppningen, så det regnar inte in eller så, men har köldridån för vindens skull. Däremot skulle jag nog inte vilja ha heltäckande köldridå 100% av tiden om det bara är 10% av dagarna som det blåser från det hållet... Även om hästarna inte bryr sig tycker jag själv att det är lite opraktiskt att gå igenom (de är som sagt rätt tunga), speciellt om man bär på hö eller mockar eller så. Så i ditt fall skulle jag nog isf rekommendera nåt som går att skjuta på (väldigt smidigt) eller kanske fästa upp på sidorna. Eller skulle det funka med ett vindskydd eller häck en bit framför?
 
Tack så jättemycket för alla bra svar! Toppen! Nu ska jag klura vidare :)

Tyvärr fungerar det inte med ett vindskydd framför @leia det blir trångt där då då ligghallens ena kortsida ligger mot en staketsida som sedan fortsätter en bit.
 
Jag har köldridå till mina minigrisar :D så mitt svar är kanske inte jättehjälpsamt. Men mina grisar har en stor box och de har valt att ha sin sovhörna i hörnet som ligger rakt framför köldridån vilket känns som ett väldigt bra betyg till köldridån, iom att de har två andra hörn som är betydligt mer skyddade i boxen. Och grisar hatar dåligt väder ;)
Remsorna är iaf i väldigt bra skick fortfarande trots att de hängt uppe året runt i ca 5 år.
 
Vad har ni? Fungerar det som tänkt, dvs. håller vind, regn och insekter ute? Vad tyckte hästarna om det?
Jättegärna bilder!

(Till ligghall ska det ju stå i rubriken :angel:)

Har köldridå av genomskinlig plast. Haft de älsta uppe i 15 år. Har köpt den vanliga inga extra tjocka eller extra breda.
Hängt upp mellan två 5 cm breda plankor. Skruvat upp Planklisten över ingången och sen skruvat Köldridån Lite om lott med två skruvar med platt huvud, Sedan skruvat upp yttre plankan på utsidan så den klämmer åt fästpunkterna. Har fungerat utmärkt och aldrig behövt byta nån del.

De hästar som varit skeptiska har jag hängt köldridån till sidan med grimskaft och var noga att det inte skär in i köldridån. Fällt ner nån remsa i taget. Och de vänjer sig aty det kan skrapa/komma i mot hästen på sidorna.

De flesta hästarna har gått i genom utan nått större problem. super bra mindre insekter mindre blåst osv haft i boxdörrarnas öppningar också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Acto
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp