Köldtålig men ogiftig matskål - finns det?

skiesabove

Trådstartare
Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig.

Jag gör av med 3-4 tubtrugs per häst och vinter. När det är sådär kallt ute att jackor blir prassliga, så tål inte tubtrugsen minsta lilla hovpet utan att spricka. Jag står och vaktar och tar ut skålen så fort dom käkat upp men ibland är jag inte snabb nog. Ja, jag har testat reklamera. Dom hävdar att dom är köldtåliga, men det är dom inte, inte för riktig kyla iaf.

Är verkligen de stinkiga skålarna av vulkangummi det enda alternativet vi har? Jag tycker inte det känns rätt, jag vill inte själv handskas med material som stinker asfalt och det känns helt fel att servera hästens mat ur dom. Dessutom har dom inte en helt slät yta och är svåra att rengöra.

Tips emottages tacksamt. Kan tänka mig hinkar som jag tar av handtaget på, men dels så är dom ofta inte livsmedelsgodkända/ens i närheten av ogiftiga, och sist jag provade såna så dog dom ändå när tempen var under -20C. Men det kanske finns något märke jag inte provat som är bra?

Så, har någon ett tips på något som kan fungera som matskål för lösdriftshästar, är hyfsat ogiftigt, och som tål -20C och lägre utan att bli skört?

Annars får jag bygga små trähållare att sätta tubtrugsen i, då borde dom inte spricka av hovpet. Hoppas jag...
 
Inga tips tyvärr men har samma problem själv! Ett tillägg till gummibaljorna är att de dessutom blir väldigt tunga när man ska bära till flera hästar.
 
Funkar inte de mjuka Plastkorgarna som är till för tex löv?
Finns på typ clas ohlsson?
Jag tror i alla fall att de är till för trädgårdar, och luktar vad jag kan känna inget alls..

*Jenny *
 
Jag använder en degbunke, har haft samma sedan 2005 så hållbarheten kan jag inte klaga på, och den är i livsmedelsgodkänd plast och har inget handtag som kan skada hästen :-)
 
Funkar inte de mjuka Plastkorgarna som är till för tex löv?
Finns på typ clas ohlsson?
Jag tror i alla fall att de är till för trädgårdar, och luktar vad jag kan känna inget alls..

*Jenny *

Det är tubtrugs det :). Dom är jättebra ner till -15C, sen blir dom sköra.
 
En tanke som slog mig: Finns det matbaljor för kor, grisar, får, som kan fungera?
Tyvärr inte.

De är endera stora, eller ska hängas på en grind, eller av metall, eller för tunga....

Här används snarare de där gummikrubborna för häst till fåren, eftersom de är lagom tunga och inte välter så lätt, om någon liten grupp ska ha specialfoder.
 
Jag ger ju i stort sett aldrig uppblött foder till hästar. Utan de får t.ex. strålusern, pelleterade mineraler, linfrökaka och liknande.

Jag använder de där gummibaljorna, både utomhus och i kallstallet. Lukten försvinner efter ett rätt kort tag. Så svårdiskade är de väl ändå inte? Lite varmt vatten och diskmedel bara.

De är dessutom hållbara, även om en häst vänder upp-och-ner och trampar på gummikrubban så håller de för de mesta.
 
Gummibalja då? Alltså, de där som är i mycket tjockare gummi än vanliga tubtrugs? De borde väl funka?
 
Kanske tomma mineralbaljor? Såna där låga för 10 kg.
Beror så klart på hur mycket foder du ger, och de är lite otympliga att bära.
Olika kvalite från olika fabrikat också kanske.
 
Det är inte naturgummi dom är gjorda av, dom stinker bildäck. Inget jag vill handskas med eller servera mat i.
Dom stinker bara ett kort tag när de är nya, möjligen börjar de lukta en aning igen om man ställer dom i solen under högsommaren när det är 35 grader varmt.

Jag har använt gummikrubbor i drygt 10 år. Har väldigt friska hästar, och ägnar mig åt avel.

Tänk om runt gummikrubborna, och ge dom en chans, jag tycker dom är toppen, om än lite tunga.
 
Gummibaljorna är gjorda av återvunnet gummi från bildäck.
Kanske tomma mineralbaljor? Såna där låga för 10 kg.
Beror så klart på hur mycket foder du ger, och de är lite otympliga att bära.
Olika kvalite från olika fabrikat också kanske.
Det blir engångsbaljor i så fall. Materialet blir jättehårt och sprött i kyla, och splittras så att det blir vasst vid minsta påverkan.

Inget jag ger mina hästar på vintern.

Till fåren återanvänder jag ofta baljorna från mineralslickbaljan. Men de är snällare med saker än hästar.
 
Inga tips tyvärr men har samma problem själv! Ett tillägg till gummibaljorna är att de dessutom blir väldigt tunga när man ska bära till flera hästar.
Nu förstår jag att man inte vill ha gummibaljorna, men angående att de är tunga. Jag har mina står ute och bär min mat i sk kalv hinkar av väldigt tålig plast som jag häller i maten ifrån...
 
Nu förstår jag att man inte vill ha gummibaljorna, men angående att de är tunga. Jag har mina står ute och bär min mat i sk kalv hinkar av väldigt tålig plast som jag häller i maten ifrån...

Mmmm nu börjar det snurra på lite i min hjärna... Det skulle ju faktiskt kunna vara nåt det. Om jag kan hitta såna gummibaljor med slät insida (de jag sett på min granngården hade ruggad yta, blir svinäckligt när man ger uppblött mat som jag gör)...

Det blir så dyrt att köpa nya tubtrugs hela tiden, så jag kanske borde ha asfaltsskålar till de dagarna som är såhär kalla. Även om det tar emot 😅.
 
Mmmm nu börjar det snurra på lite i min hjärna... Det skulle ju faktiskt kunna vara nåt det. Om jag kan hitta såna gummibaljor med slät insida (de jag sett på min granngården hade ruggad yta, blir svinäckligt när man ger uppblött mat som jag gör)...

Det blir så dyrt att köpa nya tubtrugs hela tiden, så jag kanske borde ha asfaltsskålar till de dagarna som är såhär kalla. Även om det tar emot 😅.
Mina måtte slicka ur sina bytte väldigt bra, för så äckliga blir de inte, trots att jag ger blöt mat. Men å andra sidan har jag sådana so äter allt. Inklusive rotar i jorden efter rötter att käka. Så jag tänker att de Inte lider mer av någon fryst matrest än det 😅😇.

Men jag hade också gärna haft helt släta, så du kan ju säga till om du hittar det.
 
Mina måtte slicka ur sina bytte väldigt bra, för så äckliga blir de inte, trots att jag ger blöt mat. Men å andra sidan har jag sådana so äter allt. Inklusive rotar i jorden efter rötter att käka. Så jag tänker att de Inte lider mer av någon fryst matrest än det 😅😇.

Men jag hade också gärna haft helt släta, så du kan ju säga till om du hittar det.

Ja mina slickar rent med, just därför vill jag inte att dom ska få i sig gummismul som dom sen bajsar ut som sen hamnar i mina odlingar...

Jag har kretslopp på gården, har varit supernoga i fyra år och har fått mycket trevliga och roliga resultat från det. Som en liten oas av artrikedom mitt ute på klöverprärien 😛. Om jag måste avmaska kemiskt så mockar jag i säck och slänger i brännbart, jag använder ingen pälsglans med silikoner eller parfym, inga insektsmedel utom tjärsalva (har eksemtäcken vid behov), på den nivån är det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp