Kön på föl beroende på hingst

elle12

Trådstartare
Nu har jag har i några år försökt avla fram ett sto, men jag får bara hingstar. Jag har använt mig av olika ston och hingstar, så det är väl i mitt fall min otur. Naturligtvis blir man väldigt glad om man överhuvudtaget får ett friskt föl, men jag skulle vilja ha ett sto som jag fött upp själv att avla vidare på.
Vissa ston ger bara antingen hingst eller stoavkommor, men jag blev nyfiken på hur det är med hingstarna och gick därför in och kollade avkommestatistiken 2004/2005. De flesta hingstarna gav ungefär 50/50, men det fanns ett par som utmärkte sig. Briar gav 66% ston och 34% hingstar av totalt 62 avkommor, Camaro M gav 33% ston och 67% hingstar av totalt 42 avkommor och en hingst som inte betäckt så mycket i Sverige, Argentinus, fick 89% ston. Argentinus fick endast 9 föl här, men 8 av dem var ston, på honom kanske det inte är så hög signifikans i statistiken, men ändå anmärkningsvärt tycker jag. Är det någon som reflekterar över detta när ni väljer hingst? Tyvärr passar varken Briar eller Argentinus alls mitt stora grova sto som jag har nu, annars hade jag nog haft med dem på listan över kandidater till mitt sto nästa gång.
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

elle12 skrev:
Nu har jag har i några år försökt avla fram ett sto, men jag får bara hingstar. Jag har använt mig av olika ston och hingstar, så det är väl i mitt fall min otur. Naturligtvis blir man väldigt glad om man överhuvudtaget får ett friskt föl, men jag skulle vilja ha ett sto som jag fött upp själv att avla vidare på.
Vissa ston ger bara antingen hingst eller stoavkommor, men jag blev nyfiken på hur det är med hingstarna och gick därför in och kollade avkommestatistiken 2004/2005. De flesta hingstarna gav ungefär 50/50, men det fanns ett par som utmärkte sig. Briar gav 66% ston och 34% hingstar av totalt 62 avkommor, Camaro M gav 33% ston och 67% hingstar av totalt 42 avkommor och en hingst som inte betäckt så mycket i Sverige, Argentinus, fick 89% ston. Argentinus fick endast 9 föl här, men 8 av dem var ston, på honom kanske det inte är så hög signifikans i statistiken, men ändå anmärkningsvärt tycker jag. Är det någon som reflekterar över detta när ni väljer hingst? Tyvärr passar varken Briar eller Argentinus alls mitt stora grova sto som jag har nu, annars hade jag nog haft med dem på listan över kandidater till mitt sto nästa gång.
:smirk: Jag har också studerat exakt samma sak med fördelningen mellan hingstar och ston när jag har setat och räknat statistik. Tyvärr så har jag kommit fram till samma resultat som du.

Däremot så funderar jag på om det inte skulle gå att få tag på ett fint avelssto nedfallen i rakt nedstigande led u. ston som har benägenhet att lämna högklassiga stoavkommor :confused:

Gissar att det är svårt att få tag på ett sådant här sto men brukar ibland söka runt lite - då jag också har en benägenhet att få hingstföl på våren här hemma...

Helen
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Det är ju i hingstens sperma som X- resp y-kromosomerna finns, så det ÄR hingsten som styr fölets kön. Sen påstås det att man till viss del kan styra fölets kön genom att betäcka stoet tidigt i brunsten om man vill ha ett sto, för att sto-spermierna tenderar att leva något längre. Fast detta är kanske inte riktigt lika tillämpningsbart vid semin med transportsperma... Såvitt jag kan förstå så har stoet inget med fölets kön att göra.
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

ameo skrev:
Det är ju i hingstens sperma som X- resp y-kromosomerna finns, så det ÄR hingsten som styr fölets kön. Sen påstås det att man till viss del kan styra fölets kön genom att betäcka stoet tidigt i brunsten om man vill ha ett sto, för att sto-spermierna tenderar att leva något längre. Fast detta är kanske inte riktigt lika tillämpningsbart vid semin med transportsperma... Såvitt jag kan förstå så har stoet inget med fölets kön att göra.
:idea: Där ser man - då kan jag nog sluta leta nu :smirk:

Helen
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Precis som Ameo skriver har jag fått beskrivet för mig att det är med människor. Så även med hästar tydligen då.

Jag är gravid nu och enligt MVC så är det mannens sperma som avgör vilket kön det blir på barnet.
Jag tyckte det var rätt typiskt då det i vissa kulturer finns stackars kvinnor som blir mkt dåligt behandlade pga av att de föder sina män flickor. Och så är det faktiskt männen det kommer an på.
Sen så hörde jag också att mannens sperma kan ligga kvar i kvinnan flera dygn och blir det ägglossning då först något dygn efter själva samlaget så blir det en flicka eftersom de spermierna lever längre.

Annars så tror jag på ett slags öde. Förra året ville jag ha ett sto och fick en hingst. I år ville jag ha en hingst och fick ett sto. Typiskt.
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Man jag har hört att man även kan skilja på ston och hingst "simmare" genom värmen på sperman, är det för varmt så gynnas sto "simmarna" och är det lite kallare så gynnas hingst "simmarna".

Men om man i sådana fall vill ha sto så bör man värma upp sperman (ex den frusna) nån liten grad mer, på så viss skulle st "simmarna" få övertaget.

Hur pass mkt sanning det ligger i det hela det vet jag inte.
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Om det nu skulle vara skillnad på överlevnad i värme dvs att "hingstspermierna" överlever sämre i värme än "stospermierna" så kanske det även gäller för hur länge de olika spermierna lever. Om man t ex tittar på en hingst som For Feeling så har hans avkommor med AI blivit 37% ston och 63% hingstar, totalt 49 avkommor på AI. Med TAI fick han 49% ston och 51% hingstar, totalt 110 avkommor på TAI. Om AI sperman är färskare än TAI sperman så stämmer det, TAI sperman skulle ju också kunnat blivit något varmare än AI under transporten. Detta stämmer även med t ex Cardento , 37% ston på AI (totalt 27 föl) och 59% ston på TAI ( totalt 56 föl). Jag har tittat på några av hingstar som har tillräckligt många avkommor för att det ska kunna bli någon slags signifikans i bedömningen.

Oddsen är då emot mig för att jag ska få ett sto nästa år, mitt sto seminerades på hingstens hemmastation med sperma som var tappat ca 1 1/2 timme innan semineringen i förra veckan...
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Mitt sto har lämnat flest hingstar , och ganska stora sådana, lite tyngre modell, men i år efter att ha betäckt med chess förra året, blev det ett lätt och högrest stoföl med supertemprament.. har sett i statistiken att han också lämnat flest stoföl. Jag tycker om typen han lämnar också.
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Don Primero lär ge många sto-föl, jag har inget riktigt statistiskt underlag, men jag har sett en rackarns massa fina ston efter honom på resultatlistor på treårstest mm (och lagt märke till att det är just ston)
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Jag har uppmärksammat samma sak. Min hingsts andra fölomgång "håller på" att födas as we speak, och hittills har det kommit 4 eller 5 hingstar och 2 ston. Förra året blev det 6 hingstar och 4 ston. (Någon dog, minns ej kön.) Så han verkar få flest hingstavkommor. Tycker det är jätteintressant, och ser fram emot slutet på säsongen då jag kan räkna ihop årets statistik. Han har också nedärvt en stor procent skäckar (mer än 50 procent just nu) och en mycket mindre procent svart, fux och black, detta trots att han betäckt nästan bara enfärgade ston. (Har jag hört, kan ha fel...?) Jag blir helt lyrisk när det fötts en ny fölunge, som ändrar om statistiken helt! :D
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

ameo skrev:
Det är ju i hingstens sperma som X- resp y-kromosomerna finns, så det ÄR hingsten som styr fölets kön. Sen påstås det att man till viss del kan styra fölets kön genom att betäcka stoet tidigt i brunsten om man vill ha ett sto, för att sto-spermierna tenderar att leva något längre. Fast detta är kanske inte riktigt lika tillämpningsbart vid semin med transportsperma... Såvitt jag kan förstå så har stoet inget med fölets kön att göra.
Mina föräldrar hade under många år ett skäcksto som fick totalt 16 föl, alla utom ett var efter *Flyingehingstar*, av dom var 12 stoföl och 4 hingstföl, av fölen blev 9 skäckar (4 hingstföl, 5 stoföl). Hade vi bara tur (otur) som fick så många stoföl, alla fölen var tillverkade på naturlig betäckning? Eller var det för att stoet inte hade gröna papper.....:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

poloplayer skrev:
Mina föräldrar hade under många år ett skäcksto som fick totalt 16 föl, alla utom ett var efter *Flyingehingstar*, av dom var 12 stoföl och 4 hingstföl, av fölen blev 9 skäckar (4 hingstföl, 5 stoföl). Hade vi bara tur (otur) som fick så många stoföl, alla fölen var tillverkade på naturlig betäckning? Eller var det för att stoet inte hade gröna papper.....:confused: :confused: :confused:

Jag har någonstans läst/hört att fribetäckning ger fler ston än hingstar då detta var det som behövdes för artens överlevnad i frihet. Det kan ligga något i det... Min gamla welshhingst som främst fribetäckte fick till övervägande del stoföl.
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Hmm, fast min hingst fribetäcker också, och som jag skrev ovan så har han övervägande flest hingstavkommor...
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Men oavsett vad hingsten har fått för avkommer tidigare är det väl alltid 50/50% att det blir ett sto eller en hingst?! Hingsten har ju både en X-kromosom och en Y-kromosom och vilken det blir fölet får avgör slumpen. Har aldrig, i den genetik jag läst, hört att man kan påverka om det ska bli sto eller hingst eller att vissa hingstar teoretiskt sett skulle ge fler av det ena.:confused: Att det blir så i praktiken är ju en sak..
Skulle vara intressant att se om det finns vetenskapliga bevis för att vissa hingstar kan ge mer av det ena eller det andra. *nyfiken*
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Men det kan ju vara så att t ex Y kromosomen är känsligare för värme eller att den har kortare överlevnadstid än X kromosomen. Vet ej om det har forskats på det, men om det skulle vara så skulle man kunna påverka vilket kön det blir i någon av riktningarna.
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Enligt vad vissa beskrivit i den här tråden så verkar det ju finnas belägg för att vissa hingstar får fler avkommor av det ena könet. Liksom min hingst hittills. Det behöver inte alltid finnas logik i genetiken.

Vetenskapliga bevis, förresten, räcker det inte med att titta på könsstatistiken? Det blir väl inte så mycket mer bevis än så, eller?
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Man måste nog se det hela på ett betydligt större antal avkommor än 2 betäckningssäsonger, ffa för dig och mig Gisburne, som har shettisar som int ehar så många ston.
Min förra hingst verkade länge ha övervägande hingstavkommor, men det har jämnat ut sig litegrann numera...
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Hej !

Redan nu kan man ju inom nötkreatursaveln ( som ligger mil före hästavel, te.x har ju semin används på kor i 50 år ! ) använda sig av könsorterad sperma. Alltså man beställer & köper det kön man vill ha på sin avkomma. Detta till ett lite dyrare pris än vanlig sperma men inte alls någon chockprissättning. Det som begränsar användningen av detta idag, är utbudet, det finns inte så många tjurar med könssorterad sperma att välja ibland ännu, men fler kommer väl.

Är övertygad att detta kommer komma inom hästaveln i framtiden oxå !

// connemarasenior
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Ja, fast nu pratade inte jag enbart om min egen hingst, utan om alla hingstar. Som det står i trådskaparens första inlägg så finns det bevisligen hingstar som har många fler avkommor av ett visst kön. Det måste väl ändå vara värt någonting som bevis?
 
Sv: Kön på föl beroende på hingst

Håller med, för även om en hingst betäcker väldigt mkt och under många säsonger tror jag inte det är tillräckligt "bevis".
Om du tex slår med en välbalanserad tärning och för statistik över vad du får för resultat kanske det efter 100 slag verkar som om du får mer av en siffra, kanske fortfarande efter 1000 eller 10000 slag, men skulle man slå ett oändligt antal slag skulle man närma sig en lika fördelning mellan de 6 siffrorna.
Ja, jag vet jag har pluggat för mkt och måste ha en logisk förklaring till allt:o Det jag ville få fram med exemplet med tärningen var dock att om en hingst betäcker ett oändligt antal sto under lika betingelser skulle antalet sto/hingstar närma sig 50/50..
Sen att man från sperman kan sortera ut spermier med endast X eller Y-kromosomer och inseminera är ju en annan sak. Kan ju också vara så, som någon sa, att den ena kromosomern är mer känslig för olika påverkningar och att man på så sätt när man använder transportsperma ser en ökad frekvens av det ena könet.
Jag tror i alla fall inte att den urspungliga sperman (om den innehöll ett oändligt antal spermier) hos en hings skulle innehålla fler spermier med den ena kromosomen..
Hmmm.. Hoppas jag fick fram min poäng.:crazy:
 

Liknande trådar

Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
1 989
Senast: sona
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 469
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp