Kön på kattunge

Liam96

Trådstartare
Hej, har tvivel på att kattungen jag hämtat hem inte är av det kön jag blev lovad. Tvyärr är jag inte bra på att se skillnad mellan hanar och honor så måste ställa frågan som nog många innan mig ställt. Om någon som är bra på det här skulle vilja hjälpa mig med med att se vilket kön det är så hade jag varit mycket tacksam!
Bifogar bild
20201027_144709.jpg
 
Hej, har tvivel på att kattungen jag hämtat hem inte är av det kön jag blev lovad. Tvyärr är jag inte bra på att se skillnad mellan hanar och honor så måste ställa frågan som nog många innan mig ställt. Om någon som är bra på det här skulle vilja hjälpa mig med med att se vilket kön det är så hade jag varit mycket tacksam!
Bifogar bildVisa bifogad fil 59194
Jag tycker det ser ut som en hona.
 
Hej, har tvivel på att kattungen jag hämtat hem inte är av det kön jag blev lovad. Tvyärr är jag inte bra på att se skillnad mellan hanar och honor så måste ställa frågan som nog många innan mig ställt. Om någon som är bra på det här skulle vilja hjälpa mig med med att se vilket kön det är så hade jag varit mycket tacksam!
Bifogar bildVisa bifogad fil 59194
Ovanligt med röda honor, de är nästan alltid hanar. Men detta är definitivt en hona!
 
Nej, hanar får sin färg från mamman.
Ah! Jag började läsa på lite så fort jag kommenterat, och du har helt rätt!

Förstår jag det rätt om:
- En röd hankatt MÅSTE ha en röd/sköldpaddsfärgad mamma
- En röd honkatt MÅSTE ha en röd/padda till mamma och en röd pappa.
- En sköldpaddsfärgad katt måste ha ANTINGEN en röd/padda till mamma eller en röd pappa, men KAN ha både en sköldpaddsfärgad mamma och en röd pappa

Jag tycker det här är så intressant, men så fort jag tror att jag fått grepp om det så är det ytterligare mer att lära sig.
 
Ah! Jag började läsa på lite så fort jag kommenterat, och du har helt rätt!

Förstår jag det rätt om:
- En röd hankatt MÅSTE ha en röd/sköldpaddsfärgad mamma
- En röd honkatt MÅSTE ha en röd/padda till mamma och en röd pappa.
- En sköldpaddsfärgad katt måste ha ANTINGEN en röd/padda till mamma eller en röd pappa, men KAN ha både en sköldpaddsfärgad mamma och en röd pappa

Jag tycker det här är så intressant, men så fort jag tror att jag fått grepp om det så är det ytterligare mer att lära sig.

Precis. Parar du en röd hona med en svart hane eller tvärtom, så blir alla honor sköldpaddor. Honor får sina färger från båda sina föräldrar. Färgen sitter på X-kromosomen kan man säga. Det är därför hanar bara kan ha en grundfärg (svart eller röd) medan honor kan ha 2.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: MissFideli
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 493
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
Svar
16
· Visningar
1 096
Senast: zuli
·
Övr. Katt Hej! Jag har misstankar om att kattungen vi precis hämtat inte är av det kön vi blev lovade. Jag själv är inte speciellt duktig på att...
Svar
6
· Visningar
1 681
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp