"Könade" varor och andra specialindelningar

Jag stör mig på att jackor i dam-modell nästan alltid är insvängda i midjan och figursydda, medan herrmodellerna är rakare och rymligare. Jag avskyr friluftsjackor som är insvängda och figursydda! Jag vill ha mer rörelsefrihet och mer plats för tröjor etc. Och varför ska jag som kvinna behöva visa min kroppsform via min jacka??? Detsamma gäller t.ex. fleecetröjor (ok, jag vet att fleece är miljöovänligt men ändå) som alltid är figursydda i dammodellerna. Jag vill ha raka tröjor! Skidjackor och -overaller är likadana - figursydda (gärna med snävt skärp i midjan) för kvinnor.


Jag är precis tvärtom, jag hatar alltför påsiga kläder.

Just nu är alla kappor och damjackor stora, raka schabrak, så passa på!
 
Jag stör mig på att jackor i dam-modell nästan alltid är insvängda i midjan och figursydda, medan herrmodellerna är rakare och rymligare. Jag avskyr friluftsjackor som är insvängda och figursydda! Jag vill ha mer rörelsefrihet och mer plats för tröjor etc. Och varför ska jag som kvinna behöva visa min kroppsform via min jacka??? Detsamma gäller t.ex. fleecetröjor (ok, jag vet att fleece är miljöovänligt men ändå) som alltid är figursydda i dammodellerna. Jag vill ha raka tröjor! Skidjackor och -overaller är likadana - figursydda (gärna med snävt skärp i midjan) för kvinnor.
Men vad hindrar dig från att köpa raka modellen då? Att den hänger på herravdelningen? Förlåt, men jag förstår inte problemet.
 
Det var inte ens du som skrev inlägget jag syftade på, så den attityden och din passivt aggressiva ledsna emoji kan du behålla för dig själv. Jag lägger ner diskussionen nu eftersom du ändå verkar helt inställd på att missförstå vad jag försöker få fram.


Låter som du tillskriver mig en massa saker som jag inte har skrivit, är det en tävling i mest passivt agressiv, eller?
Jag vet att det inte var jag som skrev inlägget om klänningen. Så då behövde du inte dra med mig i det.


Har inga problem med att någon skulle komma på fest i samma klänning som mig.
Man kvinna eller vilket som. En snygg klänning är en snygg klänning, och sitter den bra så gör den det.
 
Men vad hindrar dig från att köpa raka modellen då? Att den hänger på herravdelningen? Förlåt, men jag förstår inte problemet.

Oftast är de för stora i övrigt eller för långa i ärmarna.


Men som sagt, passa på nu, alla kappor och jackor är spikraka i år också (det var de förra året med)
 
Här tycker jag att du går till överdrift. Det skulle gå att införa universala kodord som står i titeln, om man nu måste haka upp sig på att all info ska stå där. Onlinebutiker har i regel beskrivningar av plaggen, så där löser det sig själv. Etiketter som rent fysiskt sitter på plaggen skulle kunna utrustas med symboler som ger en fingervisning om detaljerna. Kan storlek, material och tvättråd stå där så kan det mycket väl stå något annat. Ja, till och med om plagget är utformat för personer med eller utan pung. :cool:

Vad gäller unisex så är i alla fall mitt ideal att alla kläder skulle höra dit, inte att det ska vara någon slags neutrum som inte passar någon, vilket oftast är fallet nu. Det är klart att det inte går att göra något som passar precis alla i världen men det kan absolut förbättras och bara för att det är svårt så betyder det inte att man inte ska försöka.
Jag tänker inte ens gå in på diskussionen om fysiska attribut, för då halkar vi förmodligen bara in i att det ska vädras transfobiska tankar. Det räcker med att någon i tråden redan tyckt att det vore usch med en man som bär samma klänning... :down:
Jag undrar (obs, undrar) om detta också är av ekonomiska skäl? Det är enklare att kategorisera kläder och klädmodeller efter den stora massans kvinna resp man. Oavsett individuella olikheter så är det ändå i stora drag ett mått som passar fler än inte. Jag som själv är lite insyltad i klädesvärlden vet hur hopplöst det är att t.ex. ta fram t-shirts av en viss design i storlekar som passar alla. Många ropar efter riktigt stora storlekar, men när företaget tar fram dessa (och det krävs i allmänhet x antal tusen av varje storlek) säljer de inte i tillräckligt stor mängd och man går back på affären. Det är lätt att önska modeller till alla figurer men hopplöst dyrt. Då är det lättare med standardmodeller som passar "de flesta". Trist men sant.
 
Javisst. Det är det jag menar i mitt inlägg här ovan, #65. Trist men verkligheten.
Ja, klädindustrin dikterar ju utbudet om inte folk talar om vad man vill ha.

Gick igenom citykärnan nu i rusningstid. Alla 20-åringar ser identiska ut. Eller, alla 20åriga tjejer ser likadana ut, och alla 20åriga killar ser likadana ut. Tjejerna har typ samma frisyr, tajta byxoor, ofta höga i midjan och korta jackor, långa klor och en handväska på axeln. Killarna går i, om inte adidasbyxor, trasiga jeans, nån top och en hoodie och jacka ovanpå. Det är som två homogena armér. Individualistiska tider - not so much.
 
Min dotter (21) älskar t.ex. mäns hoodies och sweatshirts just pga att de INTE är figursydda, insvängda och korta i modellen. Men går hon på herravdelningen är de å andra sidan orimligt långa (ner till knävecken ungefär) och väldigt axelbreda. Det är ett detektivarbete att hitta snygga hoodies/sweatshirts för kvinnor, plagg som inte är väldigt könstypiska (kortkort midja, insvängda, med nåt käckt tryck på, etc.)
 
Jag stör mig på att jackor i dam-modell nästan alltid är insvängda i midjan och figursydda, medan herrmodellerna är rakare och rymligare. Jag avskyr friluftsjackor som är insvängda och figursydda! Jag vill ha mer rörelsefrihet och mer plats för tröjor etc. Och varför ska jag som kvinna behöva visa min kroppsform via min jacka??? Detsamma gäller t.ex. fleecetröjor (ok, jag vet att fleece är miljöovänligt men ändå) som alltid är figursydda i dammodellerna. Jag vill ha raka tröjor! Skidjackor och -overaller är likadana - figursydda (gärna med snävt skärp i midjan) för kvinnor.
Herrmodeler rymligare, bara runt magen för mig medan brösten och rumpan har det redigt tajt.😅
 
Låter som du tillskriver mig en massa saker som jag inte har skrivit, är det en tävling i mest passivt agressiv, eller?
Jag vet att det inte var jag som skrev inlägget om klänningen. Så då behövde du inte dra med mig i det.


Har inga problem med att någon skulle komma på fest i samma klänning som mig.
Man kvinna eller vilket som. En snygg klänning är en snygg klänning, och sitter den bra så gör den det.

Men för f... Nej, det gör jag inte. Att jag ens nämnde transfobi är för att det är något som tyvärr ofta kommer fram i den här typen av diskussioner. Oftast inte medvetet eller utstuderat på något sätt, men internaliserat som kommer ut när sånt som tangerar kön och/eller genus diskuteras. Det gör lika ont att se oavsett. Tråkigt att du valde att tolka det som ett personligt angrepp istället för vad det faktiskt var och är, en genuin önskan om att slippa se diskussionen halka iväg ditåt pga ingående snack om biologi, kroppsdelar, och liknande.
 
Just det här med att dammodeller (även på vissa Arbetskläder (!)) saknar fickor är helt vansinnigt. Få saker gör mig så frustrerad i vardagen som plagg utan fickor. Jag upplever också som storbystad att jag inte kan använda dammodeller i många arbetsuniformer på grund av att de blir för korta. Boobsen tar liksom upp för mycket tyg så att det blir en mag eller rygg-glipa istället när jag arbetar. Frågar alltid efter uniform i herrmodell.

Sedan finns det ju hemskt många totaltöntiga prylar som "könas". Allt från skruvmejslar i rosa eller leopardtryck till handdukar, hudkrämer och diverse. Tandkräm nämndes tidigare.
 
Senast ändrad:
Just det här med att dammodeller (även på vissa Arbetskläder (!)) saknar fickor är helt vansinnigt. Få saker gör mig så frustrerad i vardagen som plagg utan fickor. Jag upplever också som storbystad att jag inte kan använda dammodeller i många arbetsuniformer på grund av att de blir för korta. Boobsen tar liksom upp för mycket tyg så att det blir en mag eller rygg-glipa istället när jag arbetar. Frågar alltid efter uniform i herrmodell.

Sedan finns det ju hemskt många totaltöntiga prylar som "könas". Allt från skruvmejslar i rosa eller leopardtryck till handdukar, hudkrämer och diverse. Tandkräm nämndes tidigare.


Jag blir mest arg för att de prylarna som " könas" till kvinnor är liksom som en skämtartikel.

Jag vill ha rosa skruvmejslar, men det ska vara kvalitetsgrejer, inte i samma kvalitetsklass som lekskruvmejsel till barn. Samma med skruvdragare och andra maskiner.

Som att lite färg annan än illgrönt skulle suga ur all kvalitet ur grejerna.
 
Jag blir mest arg för att de prylarna som " könas" till kvinnor är liksom som en skämtartikel.

Jag vill ha rosa skruvmejslar, men det ska vara kvalitetsgrejer, inte i samma kvalitetsklass som lekskruvmejsel till barn. Samma med skruvdragare och andra maskiner.

Som att lite färg annan än illgrönt skulle suga ur all kvalitet ur grejerna.
Fast det är väl oftast samma vara? Bara dyrare och med annan förpackning. Framför allt borde det helt enkelt märkas som "skruvmejselset. Rosa. " inte någonting fånigt som " :heart För henne! :heart" tycker jag.
 
Bortsett från att jag har för mig att att det handlar om nått fluff om att 'män röker och snusar' (för det gör ju inte kvinnor...ehh...), så undrar jag om den smakar t-bonesteak eller öl eller raklödder? Smakar den bacon vill jag också ha! :D
https://www.notino.se/signal/white-...IEUZ-4fVHkQramSIt9kdt6vZtICTtF7RoCbsUQAvD_BwE Tyvärr verkar det som att du får leta i djurhyllan på apoteket då. Där finns åtminstone tandkräm för hund och katt med leversmak.
 
Bortsett från att jag har för mig att att det handlar om nått fluff om att 'män röker och snusar' (för det gör ju inte kvinnor...ehh...), så undrar jag om den smakar t-bonesteak eller öl eller raklödder? Smakar den bacon vill jag också ha! :D

https://www.notino.se/signal/white-...IEUZ-4fVHkQramSIt9kdt6vZtICTtF7RoCbsUQAvD_BwE Tyvärr verkar det som att du får leta i djurhyllan på apoteket då. Där finns åtminstone tandkräm för hund och katt med leversmak.

Det finns i alla fall i USA, men det är väl ingen förvånad över. 😅 Kan inte tänka mig mycket äckligare pryl att stoppa i käften klockan sex en tidsdagmorgon faktiskt. :wtf::D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp