"Könade" varor och andra specialindelningar

Jag ställde faktiskt en fråga. Om en enkel fråga är en härskarteknik och att ställa någon mot väggen så kommer nog inga diskussioner särskilt långt. Varför inte bara svara/förklara?
Jag har inte varit i diskussion om begreppet "könsstereotyp design" i argumentation, jag sa att efterfrågan styr tillgång gällande färgvariation på herrjackor, där anser du, som uppenbarligen har ett mycket större intresse i sakfrågan, att jag förenklade det hela så förklarade du mekanismer som är ganska självklara och jag har inte sagt emot dig i sakfrågan. Vad jag tycker, om könsstereotyp design har jag vad jag vet inte sagt något om. Det här käbblet är ganska ointressant för alla att läsa, och jag är ganska ointresserad av att delta i ditt käbbel som grundar sig i att du t o l k a r något jag inte argumenterat om.
 
Jag hade inte haft den blekaste aning om vad det innebar att köpa en "kvinnosovsäck" innan den här tråden. Hade helt enkelt tagit för givet att den var rosa eller något. Mycket enklare med mått.
Jag med, sen tycker jag att herravdelningen kunde få lite mer färg tack. :D . Men fasiken att det inte ska finnas ordentliga arbetskläder åt kvinnor!
 
Herrmodeler rymligare, bara runt magen för mig medan brösten och rumpan har det redigt tajt.😅
Ja, jag råkade köpa ett dykunderställ på blocket, längden passade bra men jag kunde inte sätta mig ned utan att spräcka sömmarna i grenen och sidorna - men en rejäl ölkagge hade jag fått plats med... Mycket märkligt i och med att det var ett så kort ställ så kunde jag inte tänka mig att det skulle vara anpassat för män (inte jättemånga sådan mellan 150-160 cm.
 
Jag håller helt med, förutom en sak. Varför skriva "rak", när man verkligen menar " De som har växt upp med manligt könshormon, och har manliga könsdelar som ska få plats i byxorna".

För mig så är inte en "rak" byxmodell samma sak som byxmodell med extra plats för manskön. Att man vrider och vänder på sig för att bortskriva det uppenbara- här finns det plats för pungen.
Även om jag som tjej som är tunn och lång (har varit det en gång i tiden också! 175/60) så behöver jag verkligen inte den där extra platsen i grenen. Men männen gör. Inte ens som lång och tunn så passade en "rak" mansmodell på jeans, det glappade alltid bak i ryggen på mansmodellerna. Männens höfter är mer rakt riktade, så de har en mindre sväng i svanken. Inte heller var frampåsen så tjusig.


Eller att man för den delen ska skriva " Kurvig". Det är då verkligen skillnad på en kurvig manskropp och en kurvig kvinnokropp i proportionerna. Större arbetskläder för män ex.vis blir bredare i axlarna och har betydligt större midjeomfång. Men fortfarande ingen nämnvärd plats för tuttar. Tro mig, jag vet, som har provat!
På min tid som verkstadsarbetare så fanns det bara de minsta storlekarna tillgängliga som "damstorlekar", resten fick herrmodell. Min jacka skulle kunna inhysa mig + två stora kuddar vid magen.

Jag tror man gör kvinnor en rejäl björntjänst med att försöka lingvistiskt arbeta bort kvinnliga könsattribut. Det är som att sopa under mattan att det faktiskt finns generella könskillnader i kroppsform, även om det finns varationer däribland, och däremellan.

Att segregera materialval, kvalite och pris mellan samma produkt och tillverkare för modeller riktade till olika kroppsliga attribut, det borde kunna anmälas för diskriminering, tycker jag.
Jag har herrmodell på mina gulkläder och måste ha en bamsefiffi för jag har ingen tom bula framtill på byxorna. De här kläderna ska ju inte sitta tight, då går det inte att röra sig när fickorna är fulla av verktyg. Snopputrymme finns mig veterligen bara i tighta manskläder. Har unisex stålhätteskor också, tror de finns i strl 37-45.
 
Fast är det inte heltokigt att man ska veta vilken könsavdelning man ska gå in på för att hitta ett visst tryck eller en viss färg på barnkläder? Kan det inte vara bara "barn" och färgindelning istället i så fall, med modeller som passar alla ungar.
Jag förstår att många tycker det, men mig gör det inget att det är uppdelat. Färgindelning skulle möjligtvis vara bra. Däremot skulle jag bli irriterad om jag letar efter en mörkblå tröja till en pojke och måste gå igenom mörkblåa tröjor med puffärm, volanger i sömmarna mm. Om alla kläder vore i samma snitt spelar det ju ingen roll. Däremot tycker jag att olika tryck eller motiv bör finnas till både tjejer och killar, det är ofta hopplöst att hitta "pojkkläder" med hästar på utan att dom är rosa, eller "flickkläder" med traktor eller grävmaskin på.
 
Ja, jag råkade köpa ett dykunderställ på blocket, längden passade bra men jag kunde inte sätta mig ned utan att spräcka sömmarna i grenen och sidorna - men en rejäl ölkagge hade jag fått plats med... Mycket märkligt i och med att det var ett så kort ställ så kunde jag inte tänka mig att det skulle vara anpassat för män (inte jättemånga sådan mellan 150-160 cm.

Fick mig av någon anledning att direkt att tänka på denna (00:53-1:20). Ingen kommentar i övrigt :D (OBS inte menat som en diss, bara humor)
 
Löparskor är ett elände. Jag har breda fotblad och MÅSTE ha herrmodellerna ... men de är så urtrista i färgen!! Bara svart/vitt/grått och så lite orange eller illgrönt i bästa fall. Jag vill ju ha rosa, lila, vanilj, turkos.... SUCK! Men det finns bara bland de smala dam-modellerna...
Och jag behöver en smal sko i storlek 42 🙄 det är helt omöjligt. Lägg därtill att jag behöver extra stabila skor. Blir tråkiga herrskor och en frsmfot som halkar runt.
 
Just för skor och kängor (och tex pjäxor) finns ytterligare en aspekt. Hur vadmuskeln fäster in i hälen skiljer på män och kvinnor och där kan det faktiskt vara vettigt att ha "könade" varianter.

Även tex sovsäckar och i vissa fall ryggsäckar är skönt, tycker jag, då jag haft svårt att hitta saker som stämmer annars.

Det jag blir galen på är när det är olika pris på de olika "könade" sakerna. Då spelar det roll. Skiljer det inte annars bryr jag mig knappt. Men tyvärr är ju trenden att allt det står "för kvinnor" på är mycket dyrare.
Vad är det för skillnad på en herrsovsäck och en damsovsäck? 🤔
 
  • Gilla
Reactions: Sel
För mig blir det jättekonstigt när man ska ta bort kvinnligt/manligt där det faktiskt för den stora gruppen spelar roll.
Ta de där sovsäckarna. Om 99 av 100 kvinnor är mer frusna än 99 av 100 män så blir det rätt logiskt att man skapar en kvinnlig sovsäck som dessutom troligen är bredare över höfterna än mannens är.
Det gör ju att 99 av 100 kvinnor troligen köper rätt sovsäck utan att behöva fundera på ifall hon ska räkna ut ifall märkningen "varm" betyder att hon ska jämföra sig med sina 20 kvinnliga vänner eller sina 5 manliga. Det blir helt enkelt lättare för större dlen av befolkningen att köpa rätt sovsäck utan att vara expert på kroppstemperatur under sömn, generellt kroppstyp hos den egna kroppen osv osv.
Ja för några blir det lite svårare men de vet troligen redan att de är med "varmblodiga" än sina systrar eller har en annan kroppstyp. Varför ska man göra det svårt för de flesta utan att egentligen förenkla ens för de få?
/Shaggy som nästan alltid köper herrskor.
Men jösses, innan jag läste den här och den andra tråden som den här kommer från så hade jag aldrig ens hört talas om att kvinnor skulle vara mer frusna och behöva andra sovsäckar och liggunderlag än män. Jag är 57 år och har aldrig i hela mitt liv hört något om det innan idag! För mig är det betydligt troligare att marknaden tjänar pengar på att könsindela produkter, precis som barnkläder, inte för att kunderna efterfrågar det utan för att marknaden skapar en efterfrågan, precis som det mesta annat ingen ens visste att vi behövde innan marknaden talade om det för oss! :crazy:
 
Jag har herrmodell på mina gulkläder och måste ha en bamsefiffi för jag har ingen tom bula framtill på byxorna. De här kläderna ska ju inte sitta tight, då går det inte att röra sig när fickorna är fulla av verktyg. Snopputrymme finns mig veterligen bara i tighta manskläder. Har unisex stålhätteskor också, tror de finns i strl 37-45.


Nej nej, herrbrallorna i arbetsbyxa är bra! Det är mer utrymme runt om, sitter de för löst i midjan kan man beställa en modell i mindre storlek med längre ben. Det finns liksom lite häng om man inte drar upp de hela vägen upp till naveln. Det blir luftigt och bra när man jobbar.

Jag har precis fått en ny dammodell på mina nya arbetsbyxor. De går upp över naveln. Jag kan inte ens böja mig ner, dessutom så har de gjort storleken mindre, så att de ska sitta tightare.
Ska prova samma byxa i herrmodell, den här går ju inte att jobba i....

Annat är det med andra herrbyxor. Genom året så har jag provat nära på *samtliga* chinos och cargobyxor som finns i klädhandeln i fysiska butiker. Alla blev pösiga framtill, om än inte exakt direkt, men så fort man rörde sig lite, eller stod upp. Alla blev jättetighta över rumpan och låren, samt väldigt stora i midjan. Som de ska vara egentligen, inget problem, de är inte sydda efter min kroppsform.

Det som stör mig är att inga cargobyxor i dammodell fanns i liknande tyg och snitt, nej för kvinnor skulle de vara heltight som plåster och i nåt blankt tunt tyg gärna också.

Men jag får tydligen inte säga att som kvinna, att jag har problem med att hitta kläder som är anpassade till den generella kvinnokroppsformen och funktionella och av samma kvalitet som herrkläderna, för att det är transfobiskt.
 
Men jösses, innan jag läste den här och den andra tråden som den här kommer från så hade jag aldrig ens hört talas om att kvinnor skulle vara mer frusna och behöva andra sovsäckar och liggunderlag än män. Jag är 57 år och har aldrig i hela mitt liv hört något om det innan idag! För mig är det betydligt troligare att marknaden tjänar pengar på att könsindela produkter, precis som barnkläder, inte för att kunderna efterfrågar det utan för att marknaden skapar en efterfrågan, precis som det mesta annat ingen ens visste att vi behövde innan marknaden talade om det för oss! :crazy:

Men exakt. Hade inte heller någon aning om att sovsäckar är könsindelade och det framstår fortfarande som helt absurt, varmare eller ej. Min sambo som är kort och frusen får väl förpassas till en rosa kvinnosovsäck så får jag ta en blå för män. :laugh:
 
Jag förstår att många tycker det, men mig gör det inget att det är uppdelat. Färgindelning skulle möjligtvis vara bra. Däremot skulle jag bli irriterad om jag letar efter en mörkblå tröja till en pojke och måste gå igenom mörkblåa tröjor med puffärm, volanger i sömmarna mm. Om alla kläder vore i samma snitt spelar det ju ingen roll. Däremot tycker jag att olika tryck eller motiv bör finnas till både tjejer och killar, det är ofta hopplöst att hitta "pojkkläder" med hästar på utan att dom är rosa, eller "flickkläder" med traktor eller grävmaskin på.
Jag är mamma till två killar och undviker att nätshoppa på sidor som INTE har avdelningar uppdelat på kille/tjej. Varför ska jag behöva sitta och scrolla igenom 368 glittriga toppar och tröjor med puffärmar när jag inte är ute efter det?
 
Jag är mamma till två killar och undviker att nätshoppa på sidor som INTE har avdelningar uppdelat på kille/tjej. Varför ska jag behöva sitta och scrolla igenom 368 glittriga toppar och tröjor med puffärmar när jag inte är ute efter det?

Ja hujeda mig, pojkar med puffärmar. Ack.

300px-After_Hans_Holbein_the_Younger_-_Portrait_of_Henry_VIII_-_Google_Art_Project.jpg


:angel:
 
Men jösses, innan jag läste den här och den andra tråden som den här kommer från så hade jag aldrig ens hört talas om att kvinnor skulle vara mer frusna och behöva andra sovsäckar och liggunderlag än män. Jag är 57 år och har aldrig i hela mitt liv hört något om det innan idag! För mig är det betydligt troligare att marknaden tjänar pengar på att könsindela produkter, precis som barnkläder, inte för att kunderna efterfrågar det utan för att marknaden skapar en efterfrågan, precis som det mesta annat ingen ens visste att vi behövde innan marknaden talade om det för oss! :crazy:
Det är långt ifrån bara ett marknadtrick för att få folk köpa mer. Det har gjorts omfattande vetenskapliga undersökningar och även utarbetats en internationell standard för hur sovsäckar skall utformas för att klara olika temperaturer för män och kvinnor.
 
Fast jag vet ju inte att jag behöver en varm säck iom att jag jämför med Lisa, Stina, Anna och Maria när jag funderar på den saken. Vi har alla ungefär samma konfortzon så jag skulle få gissa= troligen köer jag fel säck iom att någon av dem kanske är mer frusen än jag så jag tror att jag behöver den kallare säcken.
För mig blir det där att ta bort kvinna/man i situationer där det är en tydlig skillnad mellan könen på en generell nivå att krångla till livet för massor av människor helt i onödan
Jag tror på att få bort massor av könsstereotyper men det behov som idag finns av att säga att det inte finns några skillnader alls mellan könen på generellnivå tror jag kommer slå tillbaka. Det är i min värld bättre att tala om att det är just en generell nivå vi talar om och att det finns massor av individuella skillnader inom denna nivå istället för att kasta ut alla i en totalförvirrad värld där man måste bli expert på detaljer inom allt för att kunna hanka sig fram.
Fast man vet väl om man är frusen som person eller inte? Det behöver jag inte Lisa, Stina, Anna eller Maria för att avgöra själv. Köpte jag en "för kvinnor" utan att veta att det innebar "extra varm" hade jag förmodligen kokat ihjäl - varför kan man inte bara beskriva vad varan är och gör istället?
 
Jag är mamma till två killar och undviker att nätshoppa på sidor som INTE har avdelningar uppdelat på kille/tjej. Varför ska jag behöva sitta och scrolla igenom 368 glittriga toppar och tröjor med puffärmar när jag inte är ute efter det?
Ja, jag har faktiskt gjort precis så jag också, när jag har handlat presenter till småbarn. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp