Könsneutrala ord

Sryoqwe

Trådstartare
Ni som är ickebinära (på något sätt) och inte bekväm med ord som son, matte osv, vad föredrar ni? Eller om det är någon som känner en sådan person och vet vad denne föredrar.

Jag är inte bekväm med att bli kallad dotter, matte osv men inte heller son och husse. Vilket blir lite av ett problem när min mamma nämner mig, hon säger gärna dotter då. Hon är egentligen accepterande, det är inte det som är problemet, men inte jätteengagerad heller. Därav att jag söker tips på andra ord att använda istället.
 
Ni som är ickebinära (på något sätt) och inte bekväm med ord som son, matte osv, vad föredrar ni? Eller om det är någon som känner en sådan person och vet vad denne föredrar.

Jag är inte bekväm med att bli kallad dotter, matte osv men inte heller son och husse. Vilket blir lite av ett problem när min mamma nämner mig, hon säger gärna dotter då. Hon är egentligen accepterande, det är inte det som är problemet, men inte jätteengagerad heller. Därav att jag söker tips på andra ord att använda istället.
Jag gillar verkligen när Jackson Galaxy använder ordet "guardian" om kattägarna i sina videos, men jag vet inte riktigt om det finns någon vettig svensk motsvarighet. :)
 
Ni som är ickebinära (på något sätt) och inte bekväm med ord som son, matte osv, vad föredrar ni? Eller om det är någon som känner en sådan person och vet vad denne föredrar.

Jag är inte bekväm med att bli kallad dotter, matte osv men inte heller son och husse. Vilket blir lite av ett problem när min mamma nämner mig, hon säger gärna dotter då. Hon är egentligen accepterande, det är inte det som är problemet, men inte jätteengagerad heller. Därav att jag söker tips på andra ord att använda istället.
Din mamma kanske kan tala om sin avkomma? :D
 
Ni som är ickebinära (på något sätt) och inte bekväm med ord som son, matte osv, vad föredrar ni? Eller om det är någon som känner en sådan person och vet vad denne föredrar.

Jag är inte bekväm med att bli kallad dotter, matte osv men inte heller son och husse. Vilket blir lite av ett problem när min mamma nämner mig, hon säger gärna dotter då. Hon är egentligen accepterande, det är inte det som är problemet, men inte jätteengagerad heller. Därav att jag söker tips på andra ord att använda istället.
Istället för son/dotter - barn
Istället för husse/matte - människa. Passar kanske bättre eller sämre beroende på situationen
 
Ni som är ickebinära (på något sätt) och inte bekväm med ord som son, matte osv, vad föredrar ni? Eller om det är någon som känner en sådan person och vet vad denne föredrar.

Jag är inte bekväm med att bli kallad dotter, matte osv men inte heller son och husse. Vilket blir lite av ett problem när min mamma nämner mig, hon säger gärna dotter då. Hon är egentligen accepterande, det är inte det som är problemet, men inte jätteengagerad heller. Därav att jag söker tips på andra ord att använda istället.
Kan inte din mamma använda sig av ditt namn?
Jag vet ju om familjer där barnen inte kallar sina föräldrar mamma och pappa utan ska använda namnen istället, då kan det väl fungera tvärtom tänker jag.
Ska hon tala om dig med någon annan så antingen använda ditt namn eller referera dig som sitt barn.
Vad skulle du helst bli kallad för?
 
Kan inte din mamma använda sig av ditt namn?
Jag vet ju om familjer där barnen inte kallar sina föräldrar mamma och pappa utan ska använda namnen istället, då kan det väl fungera tvärtom tänker jag.
Ska hon tala om dig med någon annan så antingen använda ditt namn eller referera dig som sitt barn.
Vad skulle du helst bli kallad för?
Mitt namn är både könstypat (planerar att byta till ett neutralt, men är hittils bara hon som vet vilket och jag är inte säker på om jag vill att min mammas kunder är några av de första som får veta) och alldeles för ovanligt för att vara det minsta anonymnt. Hade varit bra också om hon kunde nämna mig på ett sätt så att folk förstår att det är hennes avkomma som pratas om också utan alltför mycket förklarande.
 
Tja, jag vet flera som omnämnt sina barn så? Sedan skulle man såklart kunna säga "mitt barn", men det skulle jag själv skulle ha föredragit "avkomma" som ungdom/ung vuxen. :)
Håller med, ser avkomma som ett djurs ej åldersbestämda ungar och det passar ju bra. Människa eller annat djur är lite sak samma enligt mig. Jag är liksom inte riktigt något barn så det känns lite fel.
 
Tja, jag vet flera som omnämnt sina barn så? Sedan skulle man såklart kunna säga "mitt barn", men det skulle jag själv skulle ha föredragit "avkomma" som ungdom/ung vuxen. :)
Jag vet också flera som gör det här på buke. Har aldrig hört det IRL förutom om djur. Som sagt tycker jag det känns märkligt att använda om människor. På samma sätt skulle jag tycka det var märkligt om man sa att man var dräktig istället för gravid eller att man diade istället för ammade sina barn. Men om TS är fine med det så är det ju inga problem, dock verkade inte mamman tycka det kändes bra.
 
Senast ändrad:
Kan inte din mamma använda sig av ditt namn?
Jag vet ju om familjer där barnen inte kallar sina föräldrar mamma och pappa utan ska använda namnen istället, då kan det väl fungera tvärtom tänker jag.
Ska hon tala om dig med någon annan så antingen använda ditt namn eller referera dig som sitt barn.
Vad skulle du helst bli kallad för?
Såg att jag missat svara på vad jag helst vill bli kallad. Och det vet jag inte heller, därför jag frågar :)
 
Håller med, ser avkomma som ett djurs ej åldersbestämda ungar och det passar ju bra. Människa eller annat djur är lite sak samma enligt mig. Jag är liksom inte riktigt något barn så det känns lite fel.

Någons barn är man ju hela livet tänker jag. Jag har aldrig tänkt att det skulle vara konstigt att använda det även om barnen är vuxna. Men man kan ju säga "mitt vuxna barn" om man tycker det låter bättre.
 
Någons barn är man ju hela livet tänker jag. Jag har aldrig tänkt att det skulle vara konstigt att använda det även om barnen är vuxna. Men man kan ju säga "mitt vuxna barn" om man tycker det låter bättre.
Det tycker jag var bra!
Funderat fram och tillbaka efter att ha läst trådstarten. Men TS är väl tonåring och då tycker jag man kan säga "min tonåring".
 
Jag vet också flera som gör det här på buke. Har aldrig hört det IRL förutom om djur. Som sagt tycker jag det känns märkligt att använda om människor. På samma sätt skulle jag tycka det var märkligt om man sa att man var dräktig istället för gravid eller att man diade istället för ammade sina barn. Men om TS är fine med det så är det ju inga problem, dock verkade inte mamman tycka det kändes bra.
Barn diar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 798
Senast: jemeni
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 610
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp