Könsneutrala ord

Jag har faktiskt funderat på endel av din frågeställning länge och funderade på att starta en tråd om ett bättre ord för husse/matte eftersom det är vad som skaver för mig. (Kallar någon mig mamma till mina djur kräks jag ärligt talat i munnen 🤢 🤮) Husbonde och matmor liksom. Snacka om att 1700 talet ringde... Förare, tjänare, hjon eller dylikt känns inte alls bra för mig. Hjon mest pga dess senare betydelse och varken förare eller tjänare känns rätt eftersom det inte alls är så jag ser på mig själv eller som vår relation är. Jag vill ha något könsneutralt ord som inte klingar så negativt.

När mina barn var tonåringar sa jag just min tonåring. Jag har aldrig hållt på och könat mina barn i tid och otid någon gång och var det ett av barnen som menades så kallade jag hen vid namn i sammanhanget "mitt barn/min tonåring". Jag håller dock med dig om att det skaver att säga "mitt" barn precis som jag tycker att det skaver att säga "min" sambo för jag äger ju dem inte. Jag har dock fått höra att jag övertänker då men det är så jag känner.

Jag använder nog aldrig matte/husse heller. Men har egentligen inga problem med om någon refererar till hundarna som mina ungar.

Men kan person funka? Jag talar nog alltid om mina hundar via namn eller iaf den ena ”min bättre hälft”. Men alla som känner mig vet ju att mina hundar har en stor del i mitt liv.

Tror t.o.m. jag någon gång kallat min dotter för ”mitt tvåbenta barn” eller liknande för att få fram att just nu är det inte hundarna jag pratar om.

Tänkte på den här tråden idag! Min mamma ligger på IVA just nu och varje gång jag är där samtidigt som pappa säger han ”ja detta min dotter”. Fast att alla i personalen har träffat mig vid det här laget och vet vad jag heter. Hade nog aldrig lyckats få honom att kalla mig något annat om jag ville. Så cred till er för att ni försöker komma på alternativ ändå! :heart
 
Ni som är ickebinära (på något sätt) och inte bekväm med ord som son, matte osv, vad föredrar ni? Eller om det är någon som känner en sådan person och vet vad denne föredrar.

Jag är inte bekväm med att bli kallad dotter, matte osv men inte heller son och husse. Vilket blir lite av ett problem när min mamma nämner mig, hon säger gärna dotter då. Hon är egentligen accepterande, det är inte det som är problemet, men inte jätteengagerad heller. Därav att jag söker tips på andra ord att använda istället.
Så länge din mamma tilltalar dig på modern svenska så borde det inte vara något bekymmer eftersom vi inte har kön i språket längre.

"I standardsvenska har skillnaden mellan maskulina och feminina ord i praktiken upphävts och pronomina han och hon ersatts av ett enda pronomen, den. Genusgruppen utrum har därmed kommit att jämställas med realgenus, vilken även benämns reale"
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 418
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 770
Senast: jemeni
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 606
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp