Könssjukdomar?

snöstorm

Trådstartare
Vart går man för att testa sig? Och vad testar man mot?

Man borde antagligen veta detta men jag har haft ett längre förhållande och innan det gick man till ungdomsmottagningen vilket jag är för gammal för. Nu det sista har jag dock dejtat en del och känner att det kanske vore bra att göra ett test. Eller hur ofta borde man göra det?
 
Här i Göteborg går det att beställa självtest för klamydia annars går jag till barnmorskemottagningen. Vc och gynekologimlttagningen har också testat mot könssjukdomar när jag varit där av olika skäl.
 
Vart går man för att testa sig? Och vad testar man mot?

Man borde antagligen veta detta men jag har haft ett längre förhållande och innan det gick man till ungdomsmottagningen vilket jag är för gammal för. Nu det sista har jag dock dejtat en del och känner att det kanske vore bra att göra ett test. Eller hur ofta borde man göra det?
Finns väl tester att beställa hem annars kanske i samband med cellprov eller helt enkelt gå till gynekologen för ett test? :). Vanligaste är nog att testa för klamydia men även gonorré, herpes, kondylom antar jag.

Tycker nog att man bör testa sig efter varje sexuell partner. Jag har själv testat mig för klamydia i samband med ett cellprov men var bara för min käre sambo inte var nytestad när vi träffades (han förväntades dock inte bära på nått vilket han heller inte gjorde) men jag är nitisk med sånt (fast han är min enda).
 
Jag gick alltid till barnmorskan, testade för de vanliga som klamydia och gonorré tror jag det var.
 
Här finns det lättillgänglig information på 1177 om var man ska gå i länet. Vilket för mig skulle vara en speciell mottagning då även jag är för gammal för UMO. Skulle säga testa mellan varje partner helst.
 
Jag har antingen beställt hem test (klamydia och gonorré) eller gått till barnmorskan på min vc :) hur ofta beror lite på. Använder kondom, men med en mer stadig partner kan den skippas och då brukar jag testa mig efter relationen tar slut för säkerhets skull, även om båda är rena innan.
 
Man kan gå till "vanlig" barnmorska, men i vissa städer finns särskilda mottagningar för sexuell hälsa :)

Jag testar typ hela tiden, de måste vara trötta på mig på min klinik haha! Jag är supernojig efter att en pojkvän var otrogen och gav mig klamydia, inte någon superkul upplevelse direkt. Testar alltså mellan partners men också då och då när jag bara ligger med en person. Jag tar det med en stor nypa salt när killar säger att de testat sig/inte ligger med någon annan. Tar sådant "vanligt" test för klamydia och gonorré. Har också tagit blodprov en eller två gånger, skadar ju inte att vara säker!
 
Man kan gå till "vanlig" barnmorska, men i vissa städer finns särskilda mottagningar för sexuell hälsa :)

Jag testar typ hela tiden, de måste vara trötta på mig på min klinik haha! Jag är supernojig efter att en pojkvän var otrogen och gav mig klamydia, inte någon superkul upplevelse direkt. Testar alltså mellan partners men också då och då när jag bara ligger med en person. Jag tar det med en stor nypa salt när killar säger att de testat sig/inte ligger med någon annan. Tar sådant "vanligt" test för klamydia och gonorré. Har också tagit blodprov en eller två gånger, skadar ju inte att vara säker!
Lite OT, men vet inte hur många gånger jag varit med om snubbar som bara "nä jag använder inte kondom för det är oskönt/får inte stånd/annan dålig förklaring" och när man frågar hur ofta dom testar sig får man svaret att dom aldrig gjort det 🤦🏼‍♀️🤯
 
Lite OT, men vet inte hur många gånger jag varit med om snubbar som bara "nä jag använder inte kondom för det är oskönt/får inte stånd/annan dålig förklaring" och när man frågar hur ofta dom testar sig får man svaret att dom aldrig gjort det 🤦🏼‍♀️🤯
det kan inte bara vara jag som blir helt osugen av ett sånt uttalande. jag vill inte ligga med folk som inte värdesätter min hälsa.
 
det kan inte bara vara jag som blir helt osugen av ett sånt uttalande. jag vill inte ligga med folk som inte värdesätter min hälsa.
Nä, det var bara några veckor sedan jag dissade en match pga det (nu sa han iof att han testade sig ofta men han blev kränkt över att jag ändå ville ha kondom om vi skulle träffas och ligga 🙄 har börjat ta upp den frågan ganska omgående för att slippa slösa tid).
 
Alltså HIV existerar fortfarande i hög grad. Blir tokig på kidsen på jobbet. Dom testar sig för klamydia för dom har symptom. Men HIV finns liksom inte på deras horisont. Jag hoppas UMO tar det på mer allvar än kidsen och att det faktiskt testas men att dom inte pratar om det. Inte lika coolt som "klamme". 😒 Kondom? Hahaha. Men jag slutar inte tjata.
 
Hos de barnmorskemottagningar jag har varit på (ett antal olika) så har de sagt att HIV är MYCKET ovanligt om man inte tillhör en särskilt utsatt grupp. Jag har testat mig ändå men det är inget de gör särskilt ofta.

Den jag var hos sist tyckte att det var en god poäng att testa sig då och då för klamydia och gonorré.
 
Alltså HIV existerar fortfarande i hög grad. Blir tokig på kidsen på jobbet. Dom testar sig för klamydia för dom har symptom. Men HIV finns liksom inte på deras horisont. Jag hoppas UMO tar det på mer allvar än kidsen och att det faktiskt testas men att dom inte pratar om det. Inte lika coolt som "klamme". 😒 Kondom? Hahaha. Men jag slutar inte tjata.
Jag har aldrig fått testa mig för HIV när jag begärt test för könssjukdomar. Dom har bara sagt att det är onödigt.
 
Hos de barnmorskemottagningar jag har varit på (ett antal olika) så har de sagt att HIV är MYCKET ovanligt om man inte tillhör en särskilt utsatt grupp. Jag har testat mig ändå men det är inget de gör särskilt ofta.

Den jag var hos sist tyckte att det var en god poäng att testa sig då och då för klamydia och gonorré.
Ja, jag blev nästan korsförörd och det blev en stor grej när jag tä ville göra ett. Mycket konstigt faktiskt
 
Jag har aldrig fått testa mig för HIV när jag begärt test för könssjukdomar. Dom har bara sagt att det är onödigt.

Ja, jag blev nästan korsförörd och det blev en stor grej när jag tä ville göra ett. Mycket konstigt faktiskt

Så trist attityd av dem :( På min klinik har de erbjudit mig att ta blodprov när jag ändå är igång, trots att jag inte tillhör någon högriskgrupp. Det är ju dessutom inte bara HIV de kan testa för då, även syfilis och hepatit. Man kan ju tycka att de borde vara positivt inställda till att folk faktiskt vill testa sig.
 

Liknande trådar

Fordon Jag kollar aldrig oljan. Vet att det antagligen vore bra att ha koll men det händer ju aldrig. Bara när bilen larmar har jag insett...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 244
Senast: AraSlei
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
1 990
Senast: Ramona
·
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 700
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Dejtar en kille som inte vill använda kondom. den blir helt slak.. Har dejtat en del och detta verkar väldigt vanligt, killar vill inte...
2
Svar
36
· Visningar
4 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp