Köp av häst

Hej! Är väldigt intresserad av en häst, den har alla kriterier, men fick just info om att den inte är försäkrad, kan man begära lägre pris pga de och hur tänker ni i övrigt om att köpa en oförsäkrad häst? Tacksam för svar.

Jag har köpt flera oförsäkrade (ung)hästar. Aldrig prutat. För mig är en frisk häst värd lika mycket oavsett om den är försäkrad eller inte.
 
Jag tänker så här. Om tanken är att jag absolut ska få tillbaka mina satsade pengar via en försäljning eller efter en eventuell avlivning via försäkringsbolag så hade jag inte köpt någon häst alls. Är det pengar jag kan "förlora" så hade jag köpt. Det känns som en dålig investering rent pengamässigt att köpa hästar, men det är en väldigt bra investering för mitt välbefinnande.
 
Jag hade nog inte prutat på grund av att hästen är oförsäkrad. Jag hade vela ha en förklaring till varför den är oförsäkrad. Orsaken hade intresserat mig inför köpet. Det skulle inte vara avgörande, men intressant. Sen hade jag lagt ihop alla intryck av hästen, ägaren, miljön som hästen befinner sig i och därmed bestämt för köp eller avstå köp.
 
Sålänge hästen är i en ålder som går att försäkra (under15 år brukar det vara tror jag) så är det inga problem att den är oförsäkrad innan. Du försäkrar den innan den åker från säljaren. Men du kommer att få karens mot allt utom akuta skador. Jag köpte nyss en ofördäkrad häst och på min försäkring är karensen det 20 dgr. Sen är hästen fullförsäkrad.
 
Sålänge hästen är i en ålder som går att försäkra (under15 år brukar det vara tror jag) så är det inga problem att den är oförsäkrad innan. Du försäkrar den innan den åker från säljaren. Men du kommer att få karens mot allt utom akuta skador. Jag köpte nyss en ofördäkrad häst och på min försäkring är karensen det 20 dgr. Sen är hästen fullförsäkrad.

Säger samma.
Om man däremot vill ny livförsäkra dyrare hästar kan bolagen kräva en egen/extra besiktning men annars räcker det bra som du skriver.

@Kristall10 en A2 i livförsäkring är enligt mig helt värdelös den täcker ju typ bara om hästen råkar träffas av blixten. Men oavsett det tror jag det mer handlar om köpare som inte kanske riktigt förstår försäkringsbolagens villkor allmänt, och tycker det är enklare och smidigare att bara ta över en existerande försäkring de anser är ok.
 
Säger samma.
Om man däremot vill ny livförsäkra dyrare hästar kan bolagen kräva en egen/extra besiktning men annars räcker det bra som du skriver.

@Kristall10 en A2 i livförsäkring är enligt mig helt värdelös den täcker ju typ bara om hästen råkar träffas av blixten. Men oavsett det tror jag det mer handlar om köpare som inte kanske riktigt förstår försäkringsbolagens villkor allmänt, och tycker det är enklare och smidigare att bara ta över en existerande försäkring de anser är ok.
Oj:eek:, där jag har mina försäkrade har en försäkring som heter katastrof och täcker brand, trafikolyckor drukning och säkert någon mer jag inte kommer ihåg. Så där är A2 betydligt mer omfattande.
Trodde ärligt inte det kunde vara så stor skillnad på en A2 i olika bolag.
 
Sålänge hästen är i en ålder som går att försäkra (under15 år brukar det vara tror jag) så är det inga problem att den är oförsäkrad innan. Du försäkrar den innan den åker från säljaren. Men du kommer att få karens mot allt utom akuta skador. Jag köpte nyss en ofördäkrad häst och på min försäkring är karensen det 20 dgr. Sen är hästen fullförsäkrad.
Minst ett bolag har tagit bort den övre åldersgränsen för att teckna ny försäkring.
Min kompis tecknade nyligen en ny försäkring för sin 27-åriga ponny, vars tidigare försäkring löpte ut medan de tidigare åldersreglerna gällde.
 
Oj:eek:, där jag har mina försäkrade har en försäkring som heter katastrof och täcker brand, trafikolyckor drukning och säkert någon mer jag inte kommer ihåg. Så där är A2 betydligt mer omfattande.
Trodde ärligt inte det kunde vara så stor skillnad på en A2 i olika bolag.

Jo det borde jag skrivit. Benämningen A2 i liv var för 10 år sedan i princip homogen. Men jag vet att det finns andra nyare försäkringar som även namnger den som A2 med andra villkor. Bland annat finns det många sk tilläggsförsäkringar med titeln ”katastrof” nu .

Summa summarum är det oavsett alltid det viktigaste att djurägaren förstår sin försäkring och vad den egentligen betyder/omfattar . Det är skrämmande många som INTE har koll på/förstår villkoren på försäkringen de har .
 
Minst ett bolag har tagit bort den övre åldersgränsen för att teckna ny försäkring.
Min kompis tecknade nyligen en ny försäkring för sin 27-åriga ponny, vars tidigare försäkring löpte ut medan de tidigare åldersreglerna gällde.

Stämmer, men du får ju dock betala rejält för det och vad försäkringen innehåller .
 
Jo det borde jag skrivit. Benämningen A2 i liv var för 10 år sedan i princip homogen. Men jag vet att det finns andra nyare försäkringar som även namnger den som A2 med andra villkor. Bland annat finns det många sk tilläggsförsäkringar med titeln ”katastrof” nu .

Summa summarum är det oavsett alltid det viktigaste att djurägaren förstår sin försäkring och vad den egentligen betyder/omfattar . Det är skrämmande många som INTE har koll på/förstår villkoren på försäkringen de har .
När jag täckande min fösta försäkring för 19 år sedan så ingick det mer i A2 än vad det gör i dagens katastrof försäkring, katastrof är inget tillägg utan den enklaste som finns på "mitt" bolag.

Håller med om att det finns folk som inte vet vad det är för försäkring dom tagit.
 
När jag täckande min fösta försäkring för 19 år sedan så ingick det mer i A2 än vad det gör i dagens katastrof försäkring, katastrof är inget tillägg utan den enklaste som finns på "mitt" bolag.

Håller med om att det finns folk som inte vet vad det är för försäkring dom tagit.

Ja som sagt är A2 benämningen rätt variabel beroende på f- bolag och vad de benämner försäkringen som .

Det största problemet är att folk inte riktigt vet/förstår sina försäkringar 👍
 
Minst ett bolag har tagit bort den övre åldersgränsen för att teckna ny försäkring.
Min kompis tecknade nyligen en ny försäkring för sin 27-åriga ponny, vars tidigare försäkring löpte ut medan de tidigare åldersreglerna gällde.
Det visste jag inte! Va bra! :)
 
Stämmer, men du får ju dock betala rejält för det och vad försäkringen innehåller .
Jag personligen har inga försäkringar alls på mina hästar, tycker inte det är värt pengarna...
Så, jag har inte tagit reda på vad det kostar, vet bara att det är möjligt.
Men generellt så är ju premien satt i förhållande till den risk försäkringsbolaget tar.
 
Jag personligen har inga försäkringar alls på mina hästar, tycker inte det är värt pengarna...
Så, jag har inte tagit reda på vad det kostar, vet bara att det är möjligt.
Men generellt så är ju premien satt i förhållande till den risk försäkringsbolaget tar.

Det var ett svar på ditt inlägg kort och gott.
 
Och jag hade inte köpt en häst som inte har en bra veterinärvårdsförsäkring. Alternativet är om en försäkring tecknas och köpet görs först efter karensen har gått ut samt att säljaren ej friskriver sig från dolda fel.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 415
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp