Köp av Unghäst

N

Nattfari

Hej. Jag är en 18 årig tjej som har stor vana av islandshästar och har även haft två ston och tagit två för av dessa. Så jag har ganska stor vana av unghäst/hingst hantering. Nu är det såhär att jag har haft uppehåll i ridningen i två år och känner mig nästan som en nybörjare när jag sitter upp. Då är frågan till er. Tycker ni att jag kan vara redo för att köpa en unghäst? jag har nämligen hittat en 1 åring som jag är väldigt sugen på att köpa. Men tror ni att jag ger mig in i något som jag inte kan reda ut? För jag har lagt upp en plan såhär. Att jag ska ha min unghäst på bete och bara hantera honom tills han blir 5 år. Så ska jag samtidigt gå på ridlektioner hos en instruktör. Vad tror ni om det?
 
Sv: Köp av Unghäst

Nattfari skrev:
Hej. Jag är en 18 årig tjej som har stor vana av islandshästar och har även haft två ston och tagit två för av dessa. Så jag har ganska stor vana av unghäst/hingst hantering. Nu är det såhär att jag har haft uppehåll i ridningen i två år och känner mig nästan som en nybörjare när jag sitter upp. Då är frågan till er. Tycker ni att jag kan vara redo för att köpa en unghäst? jag har nämligen hittat en 1 åring som jag är väldigt sugen på att köpa. Men tror ni att jag ger mig in i något som jag inte kan reda ut? För jag har lagt upp en plan såhär. Att jag ska ha min unghäst på bete och bara hantera honom tills han blir 5 år. Så ska jag samtidigt gå på ridlektioner hos en instruktör. Vad tror ni om det?

Du har ju faktiskt gott om tid på dig att utbilda dig själv, mogna och bli säkrare och med stöd från andra kunniga så tror jag det kan gå bra. Dock, det beror mycket på din egen personlighet. Att hålla på med unghästar kräver mod, lugn och trygghet. En osäker ryttare som inte kan sätta gränser och inte kan vara en trygg ledare för sin häst, kommer ofelbart att skapa en problemhäst. En sådan ryttare kan för den delen göra en problemhäst av en trygg, inriden och äldre häst också! Hästen blir osäker och tappar självförtroendet eller fräck och skaffar sig olater. Man måste känna sig själv väl, inse att det tar tid och att man alltid stöter på något problemområde. Då måste man ha modet och tankeförmågan samt kunskapen och experimentlustan för att lösa det. Känner du att du i grunden är en trygg person med tålamod och ganska orädd, då är det ok. Men är du lättskrämd och osäker, då tar du dig med stor sannolikhet vatten över huvudet!
 
Sv: Köp av Unghäst

Det kostar ju mer att föda upp unghästen än att köpa en färdig om fyra år.

Och du ska göra INGENTING med den på bra länge....

Så smartast är att spara dina pengar du skulle lagt på hästen och köpa en som är färdig och som du vill ha den senare.

En 1-åring är en chansning, ni kanske inte alls passar ihop senare. Och du kanske om fyra år kommit på att du vill ha något helt annat med andra förutsättningar.
 
Sv: Köp av Unghäst

Og jeg som nettopp kjøpte Kurres lille Tindra som min første hest ;-)
 
Sv: Köp av Unghäst

kl

Jag tycker du ska köpa den om du fastnat för den! Kolla bara upp bakgrund med spatt och eksem!
Jag tycker sambaengi har skrivit ett bra svar till dig.

Min häst har varit hanterad under hela sitt liv och har utvecklats till en underbar individ!
Jag var 23 när jag köpte honom, han var 1,5.

Jag tycker att jag haft många förmåner genom att ha ägt honom från unga år - jag har varit med hela tiden och kunnat prägla honom på mig, vetat vad som hänt honom under uppväxten och uppfostrat honom som jag tycker är rätt.
Jag vet vidare vad för foder han fått under sitt liv och jag vet hur hårt han är tagen från början. Hittills bara positivt o nu är han 7år. Om jag råkar på ett problem kan jag dessutom gå tillbaka i tiden och se om någon händelse förekommit som orsakar problemet idag, felsök lixom...:cool:
 
Sv: Köp av Unghäst

Jag håller med dig Borkan! Detfinns inget härligare än at få vara med från början och forma sin häst själv. Det kostar kanske mer och tar mer tid men jag tycker själv det är värt det och ger mer för min egen utveckling och kontakt med hästen. Hittills har jag bara lyckats hitta 2 färdiga hästar som jag inte måste korrigera och lära om. Alla andra har varit mer eller mindre felridna, mer eller mindre fysiska problem pga felridningen, mer eller mindre olater eller osäkerhet som jag måst bearbeta och mer eller mindre hårda i munnen!

Är man en kräsen ryttare som vet precis vad man vill ha, som absolut vill ha en häst som mycket lyhörd och känslig och alltid försöker göra sitt bästa samt dessutom vill ha en djup kontakt med sin häst, så föredrar jag själv att hitta en unghäst som är det rätta råämnet och forma den själv. Men det krävs givetvis kunskap, "hästöga", rätt magkänsla och att man vet vad man vill och vad man skall söka efter. Känslan av att rida den häst man själv format och ridit in och som mamn själv känner bättre än någon annan och byggt upp ett förhållande med sedan tidiga år är så mycket större än att köpa en färdig häst, även om den är korrekt tillriden. Dessutom präglas unga hästar precis som unga hundar och den tiden missar man ju om man köper en färdig häst. Men visst kan man ändå få mycket starka band även till en färdig häst!

Mycket hänger på individen. Det är när tycke uppstår mellan två individer som man kan uträtta så mycket och komma långt! Jag skulle aldrig köpa en aldrig så bra häst om jag inte kände att den hade "det" som jag fastnar för och att det sa klick! Man lyckas alltid bättre med den häst det klickar med, även om den inte ser ut att ha samma förutsättningar rent fysiskt. Glöm inte att ridningen faktiskt är minst lika mycket själ, hjärta och känsla! Sedan är det också vad som är att lyckas. För mig är det att få ett samarbete och förtroende för varandra och bra kommunikation samt bra bärighet, samling, en liksidig häst och rena gångarter. Tävling och höga lyft är sekundärt men kan om det sker i rätt anda enligt ovan, vara pricken över i!
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 722
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 902
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp