Köp och sälj - gnälltråd II

Jag är likadan 😅. Rätt kräsen när jag köper begagnat.

Nu har jag jättemycket grejer att sälja efter att jag fått ta bort min ena häst. Jag tänker mest "vem vill köpa den här skiten?". Det är ju hela och fina grejer, men det känns som mycket besvär att sälja. Jag själv skulle troligen aldrig köpa ett begagnat träns eller fleecetäcke om det inte var något speciellt märke eller modell jag suktat efter. Kanske får skänka bort mina 🙈
Kolla med närmsta ridskola annars! Där gör sakerna nytta iaf!
 
Kolla med närmsta ridskola annars! Där gör sakerna nytta iaf!
Vi har två ridlärare i stallet, så det billigaste tjafset ska jag nog höra med dem om de vill ha till sina jobb. Hellre det än att stå med en massa grejer som kommer förstöras i något förråd.

Frakten ställer ju till det endel prismässigt. Köper man en vara till ett bra pris så går ofta frakten på minst 60kr. Helt plötsligt var inte den där grejen så billig längre…
Så är det absolut. Tycker själv att det måste vara värt ett par 100 och ändå vara tillräckligt billigt med frakt för att jag ska tycka att det är värt att köpa det 😊
 
Vi har två ridlärare i stallet, så det billigaste tjafset ska jag nog höra med dem om de vill ha till sina jobb. Hellre det än att stå med en massa grejer som kommer förstöras i något förråd.


Så är det absolut. Tycker själv att det måste vara värt ett par 100 och ändå vara tillräckligt billigt med frakt för att jag ska tycka att det är värt att köpa det 😊
Jag tycker "billigare" grejer är enklare att sälja med enbart upphämtning. Jag har dock en komplett sadelkammare och har varit hästlös i fyra år. Sadeln och kvalitetstäcken är sålda, allt "smått" är väldigt svårtsålt tycker jag. Och jag tycker grejerna är alldeles för fina för att ge bort. Så jag har tyvärr massor :laugh: men köper jag häst om 10-20 år är det många grejer som kommer gå fint att använda.
 
Var just i kontakt med en säljare som säljer en luva, svart otvättad, märkesklös för 50kr. Undrade om hon kunde skicka. Jo då, men hon skickar bara spårbart. Jag skrev att det inte behövs för att jag inte vill betala mer i frakt än vad luvan kostar. Men hon vägrar skicka utan spårningsnummer så det blev ingen luva 😲
Då köper jag hellre en ren och oanvänd för några kronor till.
Man kan ju iofs förstå att folk inte vill riskera att sakerna kommer bort på posten och sen bli beskyllda för att vara bedragare..
Förstår dig också, jag köper inget begagnat om jag inte tjänar iaf ett gäng hundralappar med frakt medräknat.
 
Man kan ju iofs förstå att folk inte vill riskera att sakerna kommer bort på posten och sen bli beskyllda för att vara bedragare..
Förstår dig också, jag köper inget begagnat om jag inte tjänar iaf ett gäng hundralappar med frakt medräknat.
Absolut, dock jag skrev att jag tar på mig ansvaret och inte kommer att kräva ersättning av säljaren om varan inte skulle komma fram.
Dyrare varor vill jag att de skickas spårbart, men inte en luva för 50kr.
 
Jag försöker ofta svara på olika sökes annonser. Men fan vad trött jag blir när jag har prylar som matchar deras skrivna kriterier och sen får ett svar att ”nä, jag söker efter y sak från märke z”. Men skriv då det i din egen annons :banghead:

Jag har slutat att annonsera på Hästnet och väljer istället Tradera och får några hundra mindre. Tycker mest det är veliga människor på Hästnet som antingen ska pruta, ställa frågor som de redan har svar på eller samlar på bilder. Jag tror faktiskt att en del människor bör köpa saker nya med tanke på att de vill köpa i princip nya saker för inga pengar alls. Sjukast var nog människan som ville ha bilder på varje silikonplopp på ett par ridbyxor för att själv kunna avgöra skicket :confused: svarade snällt att den människan gör nog bäst i att köpa ridbyxan av företaget istället.

Nu har jag bytt från hoppsadel till dressyrsadel och har ett gäng schabrak som ska säljas. Får se hur det går och hur knäpp jag kommer bli…
 
Jag har slutat att annonsera på Hästnet och väljer istället Tradera och får några hundra mindre. Tycker mest det är veliga människor på Hästnet som antingen ska pruta, ställa frågor som de redan har svar på eller samlar på bilder.
Upplever att tjejer är mycket veligare än killar!
Annonserar en del på marketplace och killar som svarar på annonsen skriver "jag köper!" Hämtar typ omgående och betalar utan frågor.
Tjejer däremot har frågor, vill ha bilder, kan hämta om 14 dagar, dyker inte upp osv osv
 
Jag är likadan 😅. Rätt kräsen när jag köper begagnat.

Nu har jag jättemycket grejer att sälja efter att jag fått ta bort min ena häst. Jag tänker mest "vem vill köpa den här skiten?". Det är ju hela och fina grejer, men det känns som mycket besvär att sälja. Jag själv skulle troligen aldrig köpa ett begagnat träns eller fleecetäcke om det inte var något speciellt märke eller modell jag suktat efter. Kanske får skänka bort mina 🙈
Jag lämnade in allt till en begagnat butik! Hon säljer ju massor av grejer som jag aldrig pallat sälja själv.
 
Upplever att tjejer är mycket veligare än killar!
Annonserar en del på marketplace och killar som svarar på annonsen skriver "jag köper!" Hämtar typ omgående och betalar utan frågor.
Tjejer däremot har frågor, vill ha bilder, kan hämta om 14 dagar, dyker inte upp osv osv
Jag har inte sålt så mycket hästsaker utan mer annat, men jag håller inte med - de enda gångerna jag varit med om att det ska hållas på och försöka pruta en massa så har det varit män. Någon gång var det en man som sagt att han skulle komma och köpa ett stort metallskåp, och sedan när han kom sa han att det var för stort - men alla måtten hade stått i annonsen... Och någon annan gång så sålde jag en gräsklippuppsamlare billigt - massa män i kö som ville köpa, och det slutade med att det var typ fjärde personen i kön som fick den eftersom de tre första aldrig kom eller liknande... Kvinnor däremot har jag hittills mest varit med om ganska enkla och smidiga köp :D
 
Jag lämnade in allt till en begagnat butik! Hon säljer ju massor av grejer som jag aldrig pallat sälja själv.
Det hade ju varit det smidigaste. Dock finns inget sådant i mina krokar. ☺️

Kan ändå vara nöjd idag när jag lyckades sälja två flugtäcken utan att ens annonsera. Svarade på en sökes-annons, knappt inga frågor och hämtat och betalat 45 min senare ☺️👍. Det är affärer i min smak!
 
Blev upprörd ikväll . Letade nya barfota boots och kollade då i en facebook grupp. Fick inga svar så beställde nya, då hörde en tjej av sig med nästan nya och jag kollade då priset- som låg för högt då jag redan beställd så med retur frakt etc på dom jag hade beställd redan ville det bli typ samma pris ändå. Så tackade pänt nej tack, vilket dock verkade landa sådär...

Sen idag kom annonsen upp på samma boots och ser då det är fel storlek! Så dom hade varit helt fel storlek för min häst om jag hade köpt dom. Då blev jag fan sur. Man kollar väl sånt innan man svarar på folks sökes annons 🤬

Och desutssom begär nästan ny pris.

Detta gjorde mig faktiskt helt enormt osugen på att handla begagnat någonsin igen! Då hade jag stått med ett par dyra boots som jag inte ville kunna använda. Usch bara tanken gör mig arg. Kan bara tänka mig hur man då skulle få krångla med säljaren och få betala massor pengar i frakt och retur frakt etc. 😮‍💨
 
Det hade ju varit det smidigaste. Dock finns inget sådant i mina krokar. ☺️

Kan ändå vara nöjd idag när jag lyckades sälja två flugtäcken utan att ens annonsera. Svarade på en sökes-annons, knappt inga frågor och hämtat och betalat 45 min senare ☺️👍. Det är affärer i min smak!
Det finns ett företag som fungerar som Sellpy ungefär, fast för hästsaker. Kanske kan vara ett alternativ? :)
 
Blev upprörd ikväll . Letade nya barfota boots och kollade då i en facebook grupp. Fick inga svar så beställde nya, då hörde en tjej av sig med nästan nya och jag kollade då priset- som låg för högt då jag redan beställd så med retur frakt etc på dom jag hade beställd redan ville det bli typ samma pris ändå. Så tackade pänt nej tack, vilket dock verkade landa sådär...

Sen idag kom annonsen upp på samma boots och ser då det är fel storlek! Så dom hade varit helt fel storlek för min häst om jag hade köpt dom. Då blev jag fan sur. Man kollar väl sånt innan man svarar på folks sökes annons 🤬

Och desutssom begär nästan ny pris.

Detta gjorde mig faktiskt helt enormt osugen på att handla begagnat någonsin igen! Då hade jag stått med ett par dyra boots som jag inte ville kunna använda. Usch bara tanken gör mig arg. Kan bara tänka mig hur man då skulle få krångla med säljaren och få betala massor pengar i frakt och retur frakt etc. 😮‍💨
Men jösses. Du skall väl vara glad när du slapp att hamna där?

Sedan kan man tycka att säljaren var en stövel ändå, för nu blir någon annan kanske lurad.

Men vissa saker tycker jag är svåra begagnade. Det är tex boots, för dessa måste man ju veta passar.
 
Det finns ett företag som fungerar som Sellpy ungefär, fast för hästsaker. Kanske kan vara ett alternativ? :)
Såg också det nyligen och tänkte fråga om någon testat?
Eller kommer ihåg vad det heter? Har en kasse med grejer jag inte fått sålt själv och vet inte om jag orkar lägga ut allt igen..
 
Men jösses. Du skall väl vara glad när du slapp att hamna där?

Sedan kan man tycka att säljaren var en stövel ändå, för nu blir någon annan kanske lurad.

Men vissa saker tycker jag är svåra begagnade. Det är tex boots, för dessa måste man ju veta passar.
Ja är super glad att jag slap hamna där. Men gör ju tyvärr att mitt förtroende för att handla begagnat är noll. 😶 Men det positiva är att jag fick kanon service från hovbalans som vanligt 😄
 
Ja är super glad att jag slap hamna där. Men gör ju tyvärr att mitt förtroende för att handla begagnat är noll. 😶 Men det positiva är att jag fick kanon service från hovbalans som vanligt 😄
Det varierar ju verkligen. En del är jättesmidiga och andra krångliga. Man kan ju alltid dubbelkolla kring storlek osv innan man betalar, eller be om foton.
 
Såg också det nyligen och tänkte fråga om någon testat?
Eller kommer ihåg vad det heter? Har en kasse med grejer jag inte fått sålt själv och vet inte om jag orkar lägga ut allt igen..
Utrustning på engelska samt ett extra e i mitten ungefär 😅 Skicka PM annars.

Har inte prövat men fick en påse i handen på senaste tävlingen. Enligt infon på hemsidan verkar det rätt smidigt och tycker de presenterar snyggt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 869
Senast: Valle
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 429
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 766
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp