Köp och sälj - gnälltråd II

Ska snart lägga ut mina hästsaker till försäljning, men nojjar mig lite efter allt jag läst i den här tråden.
Vilket tillvägagångssätt är bäst?
Jag tycker Hästnet fungerar bra, men även FB. Tradera var det länge sedan jag använde, men det har också fungerat bra. Relativt små grejer har jag sålt och skickat (typ bett, träns, grimmor) medan jag sålt täcken lokalt (ofta billigt till någon i stallet eller så). De kostar så mycket att skicka att det tagit emot.
 
Ja då är de ju bara att lägga ut i lokala grupper på Facebook. Du förlorar ju massvis med människor som kan vara intresserade.
Alternativt försöka va med på nån loppis, men här i krokarna säljer jag betydligt mer på att lägga färre timmar på att packa o skicka än att stå vid loppisbordet.

Det kan vara knöligt att skicka men i slutänden är det värt det om man har saker som man får lite betalt för.
Smågrejer/saker folk inte vill ha kör jag ner på ridskolan så får de kolla om de vill ha nått gratis. Sen slänger jag resten.
För mig är det jobbigare att skicka. Har inget hemma att skicka i ändå, då ska det skaffas, nää. Fått sålt lite via stallet, kollar intresset lokalt först. Ger det inget napp, då får jag gå vidare.
 
För mig är det jobbigare att skicka. Har inget hemma att skicka i ändå, då ska det skaffas, nää. Fått sålt lite via stallet, kollar intresset lokalt först. Ger det inget napp, då får jag gå vidare.
Jobbigare än vad? Loppis? Jag blir inte av med mycket på en loppis på 4h. De mesta är sålt på 1h på Facebook till samma pris. Lägger 1h på att packa o skicka. I sopsäckar.
Men testa sälj hemmavid först du. Har du tur krånglar det inte :D
 
Jobbigare än vad? Loppis? Jag blir inte av med mycket på en loppis på 4h. De mesta är sålt på 1h på Facebook till samma pris. Lägger 1h på att packa o skicka. I sopsäckar.
Men testa sälj hemmavid först du. Har du tur krånglar det inte :D
Ofta tycker jag det går åt mer tid (och energi) och krångel på att möta upp någon intressent än att sälja via Tradera där jag bara behöver packa och lämna in till ombud.

Nu sköter ju Tradera både betalning och betalningspåminnelser, himla smidigt faktiskt.
 
Ofta tycker jag det går åt mer tid (och energi) och krångel på att möta upp någon intressent än att sälja via Tradera där jag bara behöver packa och lämna in till ombud.

Nu sköter ju Tradera både betalning och betalningspåminnelser, himla smidigt faktiskt.
Ja precis! Skickar till 10 olika människor på en kväll. Möta upp 10 olika personer är en veckas jobb.
Tradera är toppen men jag har inte använt det på ett tag nu. Kanske dags igen. Säljer märkesschabrak bra?
 
Ja precis! Skickar till 10 olika människor på en kväll. Möta upp 10 olika personer är en veckas jobb.
Tradera är toppen men jag har inte använt det på ett tag nu. Kanske dags igen. Säljer märkesschabrak bra?
Märkesschabrak tycker jag verkar gå bra i FB-grupperna.
 
Ja precis! Skickar till 10 olika människor på en kväll. Möta upp 10 olika personer är en veckas jobb.
Tradera är toppen men jag har inte använt det på ett tag nu. Kanske dags igen. Säljer märkesschabrak bra?
Vet inte, men lägg ut med det pris du vill sälja för.
Ibland kan det ta ett tag innan bud men ofta verkar tradera ge mer betalt än lokala köp och sälj - gruppen.

Det har hänt ett antal gånger att jag lagt ut något på Facebook och får det inte sålt.
Men får bud på Tradera trots att totalkostnaden för köparen blir högre i och med frakten.
 
Märkesschabrak tycker jag verkar gå bra i FB-grupperna.
Ja det är min erfarenhet också. De mesta med ett populärt märke verkar ifs ha ett bra andrahandsvärde just nu. Köper man begagnat får man ofta igen pengarna om man säljer det vidare senare. :)
 
Är i begagnad köpartagen.
Alla annonser jag är intresserad av vill säljaren inte att man ringer, okej inga problem jag skickar mejl som önskas och inget svar, vill ju veta så fort som möjligt om jag ska leta vidare eller inte.

Varför lägga ut annons om det inte ens bemödas med att svara eller skriva på annonsen att varan är såld.
 
Är i begagnad köpartagen.
Alla annonser jag är intresserad av vill säljaren inte att man ringer, okej inga problem jag skickar mejl som önskas och inget svar, vill ju veta så fort som möjligt om jag ska leta vidare eller inte.

Varför lägga ut annons om det inte ens bemödas med att svara eller skriva på annonsen att varan är såld.

Och jag är på andra hållet. Försöker sälja en massa hästprylar, får frågor om saker finns kvar, och efter jag svarat ja hör jag inget mer. Eller ännu värre, man vill ha fler foton och efter jag skickat det hör jag inget mer.
 
Och jag är på andra hållet. Försöker sälja en massa hästprylar, får frågor om saker finns kvar, och efter jag svarat ja hör jag inget mer. Eller ännu värre, man vill ha fler foton och efter jag skickat det hör jag inget mer.
Värdelöst:rage:.

Lämnar alltid nummer i mejlet, en jag skrev till igår ringde idag så blev affär.
Tur för mig att det var den säljaren som bor närmast👍
 
Sådant gör mig galen, resultat:Jag kan gödsla med utrustning som jag inte ids sälja

Det som irriterar mig mest är folk som tycker jag ska sänka priset för portot blir så högt. Snacka om att ha otur när man tänker. Jag vill sälja något nästan helt oanvänt för halva inköpspriset, säg 150:-, och portot går på 63:-, då vill man att priset ska vara inkl porto så att jag får 87:- för något jag köpt för 300:- och använt fem gånger. Då får det hellre ligga kvar hemma alternativt någon kommer förbi och hämtar det.
 
Jag laddar för att fylla en Ikeakasse med allehanda pryttlar, från olika tidsåldrar och i varierande prisklasser, och ställa mig på en hästloppis vid nåt lämpligt tillfälle. Jag vet ju att jag har en massa grejer som jag aldrig använder och det är ändå så himla synd att de ligger här oanvända, om nån annan skulle kunna tänka sig att vilja ha dem...
 
Det som irriterar mig mest är folk som tycker jag ska sänka priset för portot blir så högt. Snacka om att ha otur när man tänker. Jag vill sälja något nästan helt oanvänt för halva inköpspriset, säg 150:-, och portot går på 63:-, då vill man att priset ska vara inkl porto så att jag får 87:- för något jag köpt för 300:- och använt fem gånger. Då får det hellre ligga kvar hemma alternativt någon kommer förbi och hämtar det.

Ja, sjukt irriterande faktiskt. Såg apråpå det igår en annons i en köp&sälj-grupp där någon säljer PS tyglar. Kostar 649 kr nya. De var i fint skick och säljaren ville ha 100 kr. Då frågar någon om priset är inkl. frakt. :meh:
 
Jag är lite lätt frustrerad och ledsen.
Har fått ett negativt omdöme på tradera utan att köparen kontaktat mig innan eller skrivit varför affären var negativ.
Så nu har jag 1400+ positiva och ett negativt. Det röda sticker verkligen ut och jag tycker det är jättetrist för jag försöker verkligen vara en bra säljare och köpare.
 
Jag är lite lätt frustrerad och ledsen.
Har fått ett negativt omdöme på tradera utan att köparen kontaktat mig innan eller skrivit varför affären var negativ.
Så nu har jag 1400+ positiva och ett negativt. Det röda sticker verkligen ut och jag tycker det är jättetrist för jag försöker verkligen vara en bra säljare och köpare.
Jag har också två negativa. Samma sak, köparen kontaktade mig aldrig. Den ena kan jag förstå, jag hade dumt nog använt tidningspapper att slå in ett klädesplagg i, så det behövde en tvätt när det kom fram. Den andra hade inte ens läst annonsen och var därför missnöjd med varan... Puckon finns överallt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 755
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 864
Senast: Valle
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 426
Senast: Squie
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp