Köpa/äga hyresfastighet

Lazy Lady

Trådstartare
Jag och maken går i planerna på att bli ägare till en hyresfastighet, vi har hittat ett hus i grannkommunen (där jag också arbetar och har barnen i förskola) Huset har 4 lägenheter, alla uthyrda och fastigheten är i bra skick och beräknat på lån/hyresintäkter så går fastigheten plus med god marginal.

Nu funderar vi på hur krångligt det är att ha hyreshus? Biter man sig själv i arslet? Både jag och maken är händiga och har erfarenhet av renoveringar, maken jobbar inom rör/svets och kan fixa sådant utan att vi behöver ta in firmor utifrån och det vi inte kan själva har vi stort kontaktnät inom.

Lånemässigt så har vi lånelöfte på mer än vad fastigheten kostar.

Ska man köra eller fega ur?
 
Jag och maken går i planerna på att bli ägare till en hyresfastighet, vi har hittat ett hus i grannkommunen (där jag också arbetar och har barnen i förskola) Huset har 4 lägenheter, alla uthyrda och fastigheten är i bra skick och beräknat på lån/hyresintäkter så går fastigheten plus med god marginal.

Nu funderar vi på hur krångligt det är att ha hyreshus? Biter man sig själv i arslet? Både jag och maken är händiga och har erfarenhet av renoveringar, maken jobbar inom rör/svets och kan fixa sådant utan att vi behöver ta in firmor utifrån och det vi inte kan själva har vi stort kontaktnät inom.

Lånemässigt så har vi lånelöfte på mer än vad fastigheten kostar.

Ska man köra eller fega ur?

Vill en vara hyresvärd - köp det. Tycker en att det är djäkligt att behöva köra ut alt. fixa elektriker midsommarafton när elen plötsligt fallerar, eller besiktning när hyresgästerna bestämt sig för att trasha fastigheten - backa ur.

Mina första fyra år som hyresvärd var hyggligt lugna. Sedan visade det sig att två av hyresgästerna fullständigt ballat ur och m e m förstört grunden i fastigheten. Och det går inte att lugga en skallig.
 
Jag och maken går i planerna på att bli ägare till en hyresfastighet, vi har hittat ett hus i grannkommunen (där jag också arbetar och har barnen i förskola) Huset har 4 lägenheter, alla uthyrda och fastigheten är i bra skick och beräknat på lån/hyresintäkter så går fastigheten plus med god marginal.

Nu funderar vi på hur krångligt det är att ha hyreshus? Biter man sig själv i arslet? Både jag och maken är händiga och har erfarenhet av renoveringar, maken jobbar inom rör/svets och kan fixa sådant utan att vi behöver ta in firmor utifrån och det vi inte kan själva har vi stort kontaktnät inom.

Lånemässigt så har vi lånelöfte på mer än vad fastigheten kostar.

Ska man köra eller fega ur?
Jag skulle inte tveka om det är ett bra hus med bra hyresgäster i en bra stad. Hyreslägenheter känns ganska safe, folk kommer alltid att behöva bo och just nu är det ju högt tryck på bostäder i nästan alla städer. Om ni inte redan har koll på Hyreslagen o s v, så rekommenderar jag er verkligen att utbilda er, det är superviktigt, t ex BFAB har jättebra juridikkurser.
 
Sambon har ägt hyreshus med några kompisar. De kunde fixa "allt" själv så huset var det inga problem med. De hade dock några besvärliga/gnälliga hyresgäster(inget speciellt, bara jobbigare personer än man önskar) och det var helt klart den största nackdelen. Ekonomiskt var det en bra affär, trots att de la mycket pengar och tid på stora renoveringar.
 
En kompis till mig är hyresvärd. Och jag har förstått att det är otroligt viktigt att välja sina hyresgäster med omsorg om man inte vill ha en massa extra krångel.

Och ja, det är en bra idé att sätta sig in lagstiftning och bokföring ifall man inte har så bra koll på de sakerna.
 
Vill en vara hyresvärd - köp det. Tycker en att det är djäkligt att behöva köra ut alt. fixa elektriker midsommarafton när elen plötsligt fallerar, eller besiktning när hyresgästerna bestämt sig för att trasha fastigheten - backa ur.

Mina första fyra år som hyresvärd var hyggligt lugna. Sedan visade det sig att två av hyresgästerna fullständigt ballat ur och m e m förstört grunden i fastigheten. Och det går inte att lugga en skallig.
Jag har varit sugen på att ha hyreshus en längre tid och letat fastighet ett bra tag, har kollat på ett par förut men en krävde enorma renoveringar och läget va inte bra. Denna ligger ett stenkast ifrån busstation inne i centrum. Lägenheterna är stora, hyrorna är relativt höga så jag misstänker att det sållar bort ett visst klientel.
 
En kompis till mig är hyresvärd. Och jag har förstått att det är otroligt viktigt att välja sina hyresgäster med omsorg om man inte vill ha en massa extra krångel.

Och ja, det är en bra idé att sätta sig in lagstiftning och bokföring ifall man inte har så bra koll på de sakerna.
Alla lägenheter är uthyrda och när man kollar bilder på insidan av lägenheterna så ser det ut att vara folk som har det ordnat i livet.
Bokföring har jag inga problem med, jobbar bla med bokföring sedan många oår och min arbetsplats bokför åt flertalet bostadsbolag så jag har massor av Insidehjälp.
 
Vill en vara hyresvärd - köp det. Tycker en att det är djäkligt att behöva köra ut alt. fixa elektriker midsommarafton när elen plötsligt fallerar, eller besiktning när hyresgästerna bestämt sig för att trasha fastigheten - backa ur.

Mina första fyra år som hyresvärd var hyggligt lugna. Sedan visade det sig att två av hyresgästerna fullständigt ballat ur och m e m förstört grunden i fastigheten. Och det går inte att lugga en skallig.
Nej, det är ju det som är en mardröm.. Få in ett rikspucko som bara är ute efter att gnälla och förstöra.
 
Utifrån det du skriver så hade jag satsat och köpt faktiskt. Visst, även välbeställda personer kan krångla och ställa till det, men är lägenheterna sådana att hyran är relativt hög så är nog sannolikheten mindre att folk slår sönder sina lägenheter och förstör fastigheten.
 
Då är det väl dags att räkna ut vilken avkastning det ger att vara hyresvärd, om det är värt det ekonomiskt. Vilken direktavkastning vill du ha för att du känner att investeringen ska vara värd besväret? Kring 4-5 % har jag för mig är vanligt men jag kan mycket väl ha fel!
 
Utifrån det du skriver så hade jag satsat och köpt faktiskt. Visst, även välbeställda personer kan krångla och ställa till det, men är lägenheterna sådana att hyran är relativt hög så är nog sannolikheten mindre att folk slår sönder sina lägenheter och förstör fastigheten.
Ja, så är det ju! Och fastigheter är ju oftast ingen superrisk att köpa eftersom allt har en tendens att öka i värde och bara för att man köper så behöver man ju inte behålla resten av livet tänker jag.
 
Har du siffror på den här fastigheten så du kan göra beräkningar för att kolla så att du kan fylla badkaret med mynt och sedlar efter köp? 😁

Hur ser siffrorna ut jämfört med liknande fastigheter?
 
Jag tycker det låter som en bra idé, enda saken jag tycker du ska fundera på är att i.om att det är stora lägenheter så tenderar hyran/m2 att vara lägre jämfört med vad du skulle kunna få om det var mindre lägenheter.
Små lägenheter är i allmänhet mer lönsamma för hyresvärden om man bara ser till hyran man kan få ut för dem.

Å andra sidan bor folk längre tid i stora lägenheter, så risken för tomma månader (= 0 kr i intäkt) är mindre. Och slitaget som uppstår vid täta flyttar minskar om folk bor länge.

Jag skulle räkna igenom allt en gång riktigt ordentligt, se om siffrorna verkar bra. Är det den avkastning som du vill ha och behöver för att kunna betala lånet på fastigheten. Om allt ser bra ut kan du slå till!
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp