Köpa/äga hyresfastighet

Nar det kommer till hyresgaster vs hyresvardars rattigheter osv sa ar det ju en helt annan trad egentligen och jag vill inte ta TS trad OT, men min korta reflektion ar att alla typer av investeringar alltid medfor risk, och investeringen och avkastningar kan oka och minska i varde..

Hem/ratten till bostad ska vara battre skyddad an ratten till en bra avkastning
 
Hem/ratten till bostad ska vara battre skyddad an ratten till en bra avkastning
Det håller jag verkligen med om.
Men det måste samtidigt finnas en gräns för hur mycket hyresgäster skall kunna förstöra utan att åka ut. Jag tycker nog att Hyreslagen lägger nivån rätt men att den är svår att driva igenom rent praktiskt.
Och så tycker jag att det verkligen hör till den här tråden. Allting utom just konflikter med hyresgäster är tämligen rakt fram med hyresfastigheter.
Hyresgäster kan det bli hur tokigt som helst med.
 
En kort kommentar: ska man hyra ut, och i synnerhet om det kommer nya hyresgäster lönar det sig definitivt att kräva att hyresgästerna har hemförsäkring. Då finns det åtminstone en lite större chans att det finns pengar till betalning vid olika typer av större skador.
(En intressant länk: https://www.hemhyra.se/nyheter/stor-risk-att-bo-utan-forsakring/)

Att dra någon som inte har några pengar inför rätta för att få ersättning för t.ex en kran som glömts på och som orsakat en vattenskada är lönlöst, finns det inga pengar att betala för skadan så finns det inga pengar.

Det jag tror man måste förbereda sig på mentalt som hyresvärd är att vissa människor struntar totalt i hur de bor. Och boendet börjar se ut därefter.
 
Det håller jag verkligen med om.
Men det måste samtidigt finnas en gräns för hur mycket hyresgäster skall kunna förstöra utan att åka ut. Jag tycker nog att Hyreslagen lägger nivån rätt men att den är svår att driva igenom rent praktiskt.
Och så tycker jag att det verkligen hör till den här tråden. Allting utom just konflikter med hyresgäster är tämligen rakt fram med hyresfastigheter.
Hyresgäster kan det bli hur tokigt som helst med.

Jag tror vi nog ligger ganska lika - med undantaget att du kan hyreslagen mycket battre an vad jag kan!
Ar bara bitter efter att ha bott i manga ar i en ytterst oreglerad hyresmarknad, med massa undermaliga bostader och skrupellosa hyresvardar!
 
Åkte förbi och spanade på huset ordentligt igår utvändigt och det är fint iordning, fasaden är tiptop! Det som kan tänkas göra för att få det lite mer familjevänligt är ute på bakgården, den är uppväxt och lummig och borde gå att göra riktigt fin med en liten lekplats och små plattsättningar och nån liten pergola för fina sommarkvällar. Nu ser jag riktigt mycket fram emot visningen!
Är det rotat, är stammarna o s v fräscha? Det är tuffa krav på lekplatser, så en ny lekplats kan bli dyr.
 
Är det rotat, är stammarna o s v fräscha? Det är tuffa krav på lekplatser, så en ny lekplats kan bli dyr.
Rotat? Vad innebär det?
Stambyte ska vara gjort för ett par år sedan. Jag tänker mej såklart att inte nåt lekland utan ett par gungor och en sandlåda, att det blir en kostnad med godkända saker är jag medveten om.
 
En kort kommentar: ska man hyra ut, och i synnerhet om det kommer nya hyresgäster lönar det sig definitivt att kräva att hyresgästerna har hemförsäkring. Då finns det åtminstone en lite större chans att det finns pengar till betalning vid olika typer av större skador.
(En intressant länk: https://www.hemhyra.se/nyheter/stor-risk-att-bo-utan-forsakring/)

Att dra någon som inte har några pengar inför rätta för att få ersättning för t.ex en kran som glömts på och som orsakat en vattenskada är lönlöst, finns det inga pengar att betala för skadan så finns det inga pengar.

Det jag tror man måste förbereda sig på mentalt som hyresvärd är att vissa människor struntar totalt i hur de bor. Och boendet börjar se ut därefter.

Tyvärr är det lite lurigt. En hemförsäkring kan täcka ansvar, om en är vållande, men ingen mer än ägaren av en fastighet kan försäkra själva fastigheten. Däremot är det ju otroligt bra att ha en hemförsäkring i en hyresrätt just för de saker som en kan få förstörda eller stulna (lösöre).

På den tiden jag styrde en brf-cirkus krävde vi årligen in kopior på innehavarnas bostadsrättsförsäkringar. I en bostadsrätt ansvarar du ju som innehavare för bl a ytskikt, så då finns det liter mer att hämta ur en försäkring.
 
Rotat? Vad innebär det?
Stambyte ska vara gjort för ett par år sedan. Jag tänker mej såklart att inte nåt lekland utan ett par gungor och en sandlåda, att det blir en kostnad med godkända saker är jag medveten om.

Jag hade ärligt talat avstått. Du är skyldig att besiktiga och alla skador som orsakas av t ex att gungställningen börjar bli lös eller att någon gjort åverkan är du ansvarig för.

Att hyresgästerna möjligen kan få sätta dit på eget ansvar är en annan sak.

https://www.boverket.se/sv/byggande...och-personsakerhet/lekplatser-och-lekredskap/
 
Jag hade ärligt talat avstått. Du är skyldig att besiktiga och alla skador som orsakas av t ex att gungställningen börjar bli lös eller att någon gjort åverkan är du ansvarig för.

Att hyresgästerna möjligen kan få sätta dit på eget ansvar är en annan sak.

https://www.boverket.se/sv/byggande...och-personsakerhet/lekplatser-och-lekredskap/
Får kolla på det, vet inte om det bor barnfamiljer i huset heller ännu så det kanske inte finns någon vits alls och jag vill inte att det ska bli nåt tillhåll för obehöriga.
 
Får kolla på det, vet inte om det bor barnfamiljer i huset heller ännu så det kanske inte finns någon vits alls och jag vill inte att det ska bli nåt tillhåll för obehöriga.

Nej, det är hela tiden en balansgång. Om du först sätter dit grejor och sedan tar bort dem kan det ses som en standardsänkning också. Vilket kan komma att påverka en hyreshöjning.

Jag har t ex en situation där hyresgästen satt dit ett lektorn i trädgården. Enda platsen är nära planket. Nu har barnen rundat plinten till staketet så många gånger, och hållt i staketet så mycket att det har gett med sig och behöver platsgjutning. Grannen har klagat, och det kommer att ta rätt mycket tid och pengar att åtgärda.

Möjlighet att få ut något av hyresgästen: mellan 0 och minus 10. Att gå till rätten kommer att kosta mer än det smakar. Bara att plocka upp plånboken och betala.
 
Senast ändrad:
Nej, det är hela tiden en balansgång. Om du först sätter dit grejor och sedan tar bort dem kan det ses som en standardsänkning också. Vilket kan komma att påverka en hyreshöjning.

Jag har t ex en situation där hyresgästen satt dit ett lektorn i trädgården. Enda platsen är nära planket. Nu har barnen rundat plinten till staketet så många gånger, och hålla i staketet så mycket att det har gett med sig och behöver platsgjutning. Grannen har klagat, och det kommer att ta rätt mycket tid och pengar att åtgärda.

Möjlighet att få ut något av hyresgästen: mellan 0 och minus 10. Att gå till rätten kommer att kosta mer än det smakar. Bara att plocka upp plånboken och betala.
Har du ett större hyreshus eller är det ett enfamiljshus du har och hyr ut?

Jag inser ju att arbetsbördan kommer bli rätt stor och tack och lov är vi ju händiga själva och har mkt maskiner/verktyg eftersom vi bor på gård och har snickrat och renoverat konstant de senaste 17åren.
Har man inte kunskap ork och maskiner utan måste hyra allt och även köpa int tjänster för allt så blir det ju såklart jäkligt kostsamt och tungrott.
 
Har du ett större hyreshus eller är det ett enfamiljshus du har och hyr ut?

Jag inser ju att arbetsbördan kommer bli rätt stor och tack och lov är vi ju händiga själva och har mkt maskiner/verktyg eftersom vi bor på gård och har snickrat och renoverat konstant de senaste 17åren.
Har man inte kunskap ork och maskiner utan måste hyra allt och även köpa int tjänster för allt så blir det ju såklart jäkligt kostsamt och tungrott.
Just nu har vi enfamiljshus och industrifastighet.

Vi gör det mesta själv via anställda, ett av företagen har bygg, anläggning etc i verksamheten. Det är inte gratis för det, det är ju bara en annan prislapp. Eftersom fastighetsbolaget till majoritet har privatbostäder är vi inte beviljade momsregistrering vilket ju också ökar kostnaderna för alla åtgärder.
 
Har du ett större hyreshus eller är det ett enfamiljshus du har och hyr ut?

Jag inser ju att arbetsbördan kommer bli rätt stor och tack och lov är vi ju händiga själva och har mkt maskiner/verktyg eftersom vi bor på gård och har snickrat och renoverat konstant de senaste 17åren.
Har man inte kunskap ork och maskiner utan måste hyra allt och även köpa int tjänster för allt så blir det ju såklart jäkligt kostsamt och tungrott.
Sambon har haft ett hus med runt 6-8 lägenheter. Tips på utomhusmiljö: gräsmatta och/eller stenläggning. Inte en pryl till. Så får hyresgästerna själv ta dit utemöbler osv. Annars kommer de bara bli förstört. På sambons tomt fanns ett äppelträd och det var på riktigt tjafs om det. En del gillade det och en del gillade det inte. 🤷
 
Sambon har haft ett hus med runt 6-8 lägenheter. Tips på utomhusmiljö: gräsmatta och/eller stenläggning. Inte en pryl till. Så får hyresgästerna själv ta dit utemöbler osv. Annars kommer de bara bli förstört. På sambons tomt fanns ett äppelträd och det var på riktigt tjafs om det. En del gillade det och en del gillade det inte. 🤷
Ja jisses.. Tror jag låter allt se ut som det gör till en början om vi köper det :rofl:
 
tänk också kring det mer dagliga kring fastigheten, inte bara renoveringar eller glödlampor i tvättstugan utan också hur ni ska lägga upp skottning, sandning sophanteringgräsklippning etc
Gräs-Robot
Skottning-Tjänst vi får köpa in. Huset ligger i stort sätt på trottoaren intill asfaltvägen och infarten ca 20*15 meter framför garage/parkering. Antar att nuvarande ägare har ett fungerande system som man kanske kan överta. Sophantering står sopsorteringskärl i trädgården så det bör väl bara vara att ta över det.
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp