Köpa/äga hyresfastighet

tänk också kring det mer dagliga kring fastigheten, inte bara renoveringar eller glödlampor i tvättstugan utan också hur ni ska lägga upp skottning, sandning sophanteringgräsklippning etc
Det är väldigt detaljerade driftskostnader i mäklarannonsen så flera "köptjänster" finns med, när jag jämför siffrorna med vad vi betalar privat känns det rimligt i alla fall.
 
Gräs-Robot
Skottning-Tjänst vi får köpa in. Huset ligger i stort sätt på trottoaren intill asfaltvägen och infarten ca 20*15 meter framför garage/parkering. Antar att nuvarande ägare har ett fungerande system som man kanske kan överta. Sophantering står sopsorteringskärl i trädgården så det bör väl bara vara att ta över det.
Kolla upp om ni behöver dra ut kärlen till trottoaren för att de ska bli tömda. Är det sopsortering kan det bli mycket dragande - typ tömning av pappersförpackningar och metall på tisdagar. Tömning av brännbart och matavfall torsdagar etc. 😃
 
Kolla upp om ni behöver dra ut kärlen till trottoaren för att de ska bli tömda. Är det sopsortering kan det bli mycket dragande - typ tömning av pappersförpackningar och metall på tisdagar. Tömning av brännbart och matavfall torsdagar etc. 😃
Efter att ha pratat med mäklaren så fick jag reda på att en som hyr lägenhet skött det och snöskottningen i 10års tid. Men det kan man ju inte räkna med i förlängningen.
 
Blir visning nästa vecka, fanns ett bud som blivit nekat då det va rätt lågt. Tydligen bor ägarna utomlands vintertid och i grannstaden sommartid men hade ägt det sedan 2005.
 
Efter att ha pratat med mäklaren så fick jag reda på att en som hyr lägenhet skött det och snöskottningen i 10års tid. Men det kan man ju inte räkna med i förlängningen.
Blanda inte in några hyresgäster i fastighetsskötseln. Det är inte helt ovanligt att man betalar hyresgäster svart för att de ska ta hand om viss skötsel och det är inte att rekommendera om man vill vara seriös.
 
Blanda inte in några hyresgäster i fastighetsskötseln. Det är inte helt ovanligt att man betalar hyresgäster svart för att de ska ta hand om viss skötsel och det är inte att rekommendera om man vill vara seriös.
Nej, det känns inte intressant. Bara för att dom gjort på detta sättet sedan 10år så behöver ju inte vi göra det.
 
Uppdateringsdax!

Igår va jag på visning (inte världens snabbaste mäklare..)
Huset är i riktigt fint skick utvändigt, nya fönster/tak/puts inga sprickor eller sättningar vad jag kunde se. Källaren va torr och luktade torrt och rent trots att den inte är målad sedan Jesus gick i kjol.

Lägenheterna är otroligt fina, STORA och byggda i fil med högt i tak och fint ljusinsläpp. Nya badrum. Köken-Katastrof.. 70tals kök med guld/glasknoppar och tråkiga träluckor.

Träffade 2 av 3 hyresgäster, trevliga kvinnor i övre medelåldern. De verkade dock aviga om det skulle bli hyresgästbyte och komma en barnfamilj tex, dom gillade lugn och ro. Och det kan jag väl köpa men har man för mkt krav ska man bo i eget hus.

Överlag så är det en väldigt fin fastighet, nackdelen är att det nog blir svårt att få bra ekonomi i köpet när det handlar om lånade pengar. Hyrorna ligger i lägsta laget men samtidigt kan man inte höja så mkt åt gången när det redan är uthyrt utan då får man nog passa på när det är byte av hyresgäst och det kan ju ta en väldig tid.
Bäst ekonomi skulle det ju vara att bo där själv i en lägenhet och hyra ut två. Men det är inte aktuellt.

Så just nu lutar det åt att avstå.
 
Uppdateringsdax!

Igår va jag på visning (inte världens snabbaste mäklare..)
Huset är i riktigt fint skick utvändigt, nya fönster/tak/puts inga sprickor eller sättningar vad jag kunde se. Källaren va torr och luktade torrt och rent trots att den inte är målad sedan Jesus gick i kjol.

Lägenheterna är otroligt fina, STORA och byggda i fil med högt i tak och fint ljusinsläpp. Nya badrum. Köken-Katastrof.. 70tals kök med guld/glasknoppar och tråkiga träluckor.

Träffade 2 av 3 hyresgäster, trevliga kvinnor i övre medelåldern. De verkade dock aviga om det skulle bli hyresgästbyte och komma en barnfamilj tex, dom gillade lugn och ro. Och det kan jag väl köpa men har man för mkt krav ska man bo i eget hus.

Överlag så är det en väldigt fin fastighet, nackdelen är att det nog blir svårt att få bra ekonomi i köpet när det handlar om lånade pengar. Hyrorna ligger i lägsta laget men samtidigt kan man inte höja så mkt åt gången när det redan är uthyrt utan då får man nog passa på när det är byte av hyresgäst och det kan ju ta en väldig tid.
Bäst ekonomi skulle det ju vara att bo där själv i en lägenhet och hyra ut två. Men det är inte aktuellt.

Så just nu lutar det åt att avstå.
Du kan inte heller höja hur mycket som helst mellan hyresgäster, det är lite trixigt med en fastighet, är föregående ägare med i (tappat namnet) "Hyresgästföreningen" är det svårt.
 
Om köken var icke-uppdaterade så kan ju en investering i form av köksrenovering göra så att hyran kan höjas med hänvisning till detta.
 
Om köken var icke-uppdaterade så kan ju en investering i form av köksrenovering göra så att hyran kan höjas med hänvisning till detta.
Absolut, men könsbytesoperationer i 3lägenheter är inte gratis.. Stora kök dessutom. Så nja. Hade vi varit i läget att barnen skulle flytta hemifrån och vi själva flytta ifrån gården hade det varit en grym chans! Men nu är ju läget ett annat.
 
Det låter som att det blir mer krångel än vad det är värt.
Om det vore en stor fastighet kunde man säkert få mängdrabatt vid en köksrenovering modell större, men tre kök är för få för att det ska bli stordriftsfördelar.

Tråkigt, men hoppas ni hittar något annat!
 
Det låter som att det blir mer krångel än vad det är värt.
Om det vore en stor fastighet kunde man säkert få mängdrabatt vid en köksrenovering modell större, men tre kök är för få för att det ska bli stordriftsfördelar.

Tråkigt, men hoppas ni hittar något annat!
Köken är fullt funktionsdugliga men snuskigt fula. Så det är mest en estetisk sak och för att kunna motivera hyreshöjningar. Sen bör man ju inte sätta in ett billighetskök heller utan välja ett som håller länge.
 

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp