Köpa akvarie och fiskar

Guldponnyn

Trådstartare
Hej, jag sparar just nu ihop för att köpa ett akvarium med fiskar (tillbehör också såklart). Som nybörjare har jag då ett gäng frågor.
1, vilka är bra nybörjarfiskar och vad är lämpligt antal/kön osv. till 120L akvarie? Bör man mixa olika arter/raser eller bara ha en?

2, vad är viktigast att inhandla i ett akvarie, levande/plast växter, stenar, rötter osv?

3, hur ofta ska man städa sitt akvarie och hur gör man det? Vilka produkter ska man använda?
jättetacksam för svar! 🙂
 
Hej, jag sparar just nu ihop för att köpa ett akvarium med fiskar (tillbehör också såklart). Som nybörjare har jag då ett gäng frågor.
1, vilka är bra nybörjarfiskar och vad är lämpligt antal/kön osv. till 120L akvarie? Bör man mixa olika arter/raser eller bara ha en?

2, vad är viktigast att inhandla i ett akvarie, levande/plast växter, stenar, rötter osv?

3, hur ofta ska man städa sitt akvarie och hur gör man det? Vilka produkter ska man använda?
jättetacksam för svar! 🙂

Kolla om det finns en akvarieförening där du bor, där kommer du få all hjälp du behöver och lite till
Varningens ord, om man går med i en förening tenderar antal akvarier föröka sig 😱 :rofl:
 
Hej, jag sparar just nu ihop för att köpa ett akvarium med fiskar (tillbehör också såklart). Som nybörjare har jag då ett gäng frågor.
1, vilka är bra nybörjarfiskar och vad är lämpligt antal/kön osv. till 120L akvarie? Bör man mixa olika arter/raser eller bara ha en?

2, vad är viktigast att inhandla i ett akvarie, levande/plast växter, stenar, rötter osv?

3, hur ofta ska man städa sitt akvarie och hur gör man det? Vilka produkter ska man använda?
jättetacksam för svar! 🙂

Det viktigaste med akvariet är att få det i balans, så att du slipper algproblem. Balans får man när man har tillräckligt bra förutsättningar för växterna så att de använder upp all näring i akvariet så att det inte blir något kvar till algerna. För att växterna ska trivas krävs bra ljus. Sen förenklar det tillvaron med en bra pump också - lite dyrare, men så mycket mer lättskött! Externt filter rekommenderas - tar inte plats i akvariet, och kräver i princip ingen skötsel alls. Jag gör rent mitt filter vartannat år ungefär

Fiskarna är, som jag ser det, den okomplicerade delen av akvarielivet. Mår växterna bra, så mår fiskarna prima. Fiskarnas bajs blir ju till gödning, så av den anledningen är det klokt att börja med några få fiskar, tills du ser att det stabiliserat sig. Räkna med att det kan ta ett år tills ett helt nytt akvarium är stabilt. När det gäller fiskar är väl det enda att det är dumt att köpa fiskar som blir jättestora (t ex guldfisk) eller som ynglar av sig väldigt mycket ( t ex guppy), i alla fall om du vill kunna kontrollera hur mycket fisk du har

Så det viktigaste är alltså växter, ljus, filter och sand. Köp sand snarare än grus, eftersom det är svårare att få växter att trivas i grus. Resten (fiskar, stenar, rötter etc) är mer dekoration.

När det gäller växter, satsa på snabbväxande arter. Hornsärv tycker jag personligen är det bästa, den växer otroligt snabbt och klarar sig i alla väder, så en utmärkt algmotare. Köp lite olika sorter, så ser du vilka som trivs just i ditt akvarium.

För att städa akvariet behöver du en hävert - - så att du kan suga upp vatten från bottnen och få upp bajs och matrester - och en hink. Själva städningen är alltså att man en gång i veckan suger upp kanske 40% av vattnet och häller i nytt rent vatten, samt ansar de växter som blivit för vildvuxna. Om akvariet växer igen gör det inget för fiskarna, men det blir kanske inte så roligt att titta på.
 

Liknande trådar

I
Övr. Djur Idag har jag fått ta över ett akvarie! :) Akvariet är nog ungefär 50 liter. Invånarna däri är sammanlagt runt 13 st guppy, 2-3...
Svar
14
· Visningar
1 739
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 915
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 083
Senast: aiquen
·
Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 316
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp