Köpa barnponny

SaraMara

Trådstartare
Tanken på en ponny till dottern har börjat växa till sig, både för att möjliggöra ponnytid för henne förstås, men också för att lösa sällskapshäst till mitt halvblod.
Dottern blir tre till hösten och det är väl ungefär då det kan komma att bli aktuellt också, tänker vi.

Men: vad ska man köpa? Supersnäll och tålmodig, trygg, väl grundriden är givetvis krav (hur man nu ska kunna testa det, inte direkt så att jag kan provrida). Dottern är lång, vid 2,5 års ålder redan 1 m lång ca, och lär dra vidare i längd. Tänker därför att kanske skippa a-ponny och gå direkt till b-ponny. Korkat?

Vill också kunna ha den i hage med gräs, alltså inte en fångponny eller extra risk för fång. Finns det ponnyraser som klarar att gå på gräs? Shettisar får ju inte att stänga in, så det känns inte aktuellt. Den ska hålla sig inne i en vanligt stängslad hage.

Vad ska vi leta efter och tänka på? Jag har noll koll på ponny...
 
Shettisar går att stänga in ;)

Men en lite större ponny äter ju lite mer mat men inte som ett genomsnittligt halvblod, så det kan man behöva fundera lite över hur man löser.

Vi köpte en supersnäll rutinerad äldre shettis från en ridskola men min tvååriga avkomma är typ 80cm och lär väl inte bli jättelång. Har ju även ponny till mig så maten matchar hyfsat.
 
@SaraMara om motiveringen i par med själva barnet är att ändå ha sällskap till din stora häst så hade jag köpt en liten väldigt genomsnäll ponny som är etablerat lugn och trygg allmänt runt barn.

Ett treårigt barn är för liten för att ha ett konstant genuint intresse av att pyssla och rida osv så det spelar ingen roll ang storlek på ponnyn alls. Även om barnet är långt så väger den ju inget .
 
@SaraMara om motiveringen i par med själva barnet är att ändå ha sällskap till din stora häst så hade jag köpt en liten väldigt genomsnäll ponny som är etablerat lugn och trygg allmänt runt barn.

Ett treårigt barn är för liten för att ha ett konstant genuint intresse av att pyssla och rida osv så det spelar ingen roll ang storlek på ponnyn alls. Även om barnet är långt så väger den ju inget .
Ja, ditt första stycke är så klart viktigast, eller ja, ihop med att den ska klara att gå i normal gräshage och käka typ 2 kg silage i hagen, för att vara lämplig sällskapshäst. Men sen vill jag ju att OM dottern fattar tycke och vill rida mer regelbundet så ska hon ändå kunna ha med sig ponny på ridskola, och kunna ha samma ponny några år. Jag satt själv och red för små ponnies hela min barndom pga lång och smal, men det ställde till det med sits, ångest över att se för lång ut osv så tänker att man kanske kan hitta ngt som hon i vart fall kan ha i fyra-fem år? Men det kanske är för optimistiskt...
 
Shettisar går att stänga in ;)

Men en lite större ponny äter ju lite mer mat men inte som ett genomsnittligt halvblod, så det kan man behöva fundera lite över hur man löser.

Vi köpte en supersnäll rutinerad äldre shettis från en ridskola men min tvååriga avkomma är typ 80cm och lär väl inte bli jättelång. Har ju även ponny till mig så maten matchar hyfsat.
Jag har hittills aldrig träffat en shettis som aldrig rymt och har jagat för många i mina dagar för att våga chansa. Står inackorderad så ointresserad av att bygga hagar också, får liksom funka med två tråd på normalhöjd. Annars får det kanske bli en häst till för mamman istället...
 
@SaraMara fast en 3 åring är ändå för liten 💕 Skaffa en ponny som är genomsnäll och funkar som sällskap till din häst helt enkelt som barnet kommer kunna rida på .

Det är knappast aktuellt med annat än att knalla runt vid intresse för en så liten tjej oavsett i minst ett par år till, och då är det ingen ridning som öht påverkar ang för lång/balans osv för barnets del.
 
Även om barnet är långt så räcker shettis länge. En större ponny dröjer jättelänge innan hon kan pyssla med. Vår 10- åring på 143 cm o 34 kg kan fortfarande rida shettis på 105 även om han ser lite lång ut. Sjuåringen på 125 cm/24 kg är perfekt lagom stor på den.
 
Jag har hittills aldrig träffat en shettis som aldrig rymt och har jagat för många i mina dagar för att våga chansa. Står inackorderad så ointresserad av att bygga hagar också, får liksom funka med två tråd på normalhöjd. Annars får det kanske bli en häst till för mamman istället...
Med tanke på att de flesta ponnys faktiskt behöver begränsad tillgång på gräs och foder så hade jag skaffat en till storhäst. Storhästar och ponnys matchar inte varandra behovsmässigt när det gäller foder helt enkelt. Det är mer jobb med en ponny än en storhäst enligt mig. Är man inackorderad kan det vara svårt att anpassa.

/Kolblakkur, shetlandsägare vars ponnys inte rymmer ;)
 
@SaraMara fast en 3 åring är ändå för liten 💕 Skaffa en ponny som är genomsnäll och funkar som sällskap till din häst helt enkelt som barnet kommer kunna rida på .

Det är knappast aktuellt med annat än att knalla runt vid intresse för en så liten tjej oavsett i minst ett par år till, och då är det ingen ridning som öht påverkar ang för lång/balans osv för barnets del.
Nej, visst är det ju så, och kanske blir hon karatefrälst eller hockeytjej - men ändå... vill inte behöva hålla på och byta ponny, mamman fäster ju sig. Och så tänker jag att en liiite större ponny pallar ”vanligt” hagliv bättre och är lite mindre ondsint än en shettis?
 
Nej, visst är det ju så, och kanske blir hon karatefrälst eller hockeytjej - men ändå... vill inte behöva hålla på och byta ponny, mamman fäster ju sig. Och så tänker jag att en liiite större ponny pallar ”vanligt” hagliv bättre och är lite mindre ondsint än en shettis?

Det viktiga är som sagt en snäll ponny som är van vid barn. Inte höjden på ponnyn utifrån att barnet är så väldigt ungt .

Du kan inte aspirera på att kombinera allt och inte garanterat behöva byta ut den inom några år.

Därav tidigare reflektioner 👍
 
Med tanke på att de flesta ponnys faktiskt behöver begränsad tillgång på gräs och foder så hade jag skaffat en till storhäst. Storhästar och ponnys matchar inte varandra behovsmässigt när det gäller foder helt enkelt. Det är mer jobb med en ponny än en storhäst enligt mig. Är man inackorderad kan det vara svårt att anpassa.

/Kolblakkur, shetlandsägare vars ponnys inte rymmer ;)
Haha ja, det är ju betydligt roligare för mig iaf, samtidigt som jag vill ha ngt tryggt som ungen kan åka runt på och ptja, den ev häst nr 2 som jag i så fall kommer köpa lär inte vara i varken size eller lynne som passar henne på måååånga år. Och då känner jag mig lite väl egoistisk, när hon nu konstant tjatar om att åka till Pricken (min häst), pussar på sina leksakshästar och drar runt på gunghästen. Jag var ju själv likadan i den åldern men fick fan ingen ponny förrän låååångt senare så tänker att jag kan vara en bussigare morsa. ;)
 
Det viktiga är som sagt en snäll ponny som är van vid barn. Inte höjden på ponnyn utifrån att barnet är så väldigt ungt .

Du kan inte aspirera på att kombinera allt och inte garanterat behöva byta ut den inom några år.

Därav tidigare reflektioner 👍
Nej, garantier finns ju aldrig, men aspirera påt tänker jag nog. ;)
 
Har ett par vänner som köpt supersnälla c-ponnyer. Gamla, men tar bra hand om barnen. Ställer upp på det mesta, men inga fräsiga hoppponnier. Går med de vanliga hästar på gräs. Har man möjlighet att reglera intaget en del så går det nog bra.
Är man snart 3 så har man ett par år där man bara ska åka runt och hitta balansen. Bästa hästarna är ju de som inte tycker det är obehagligt om ryttaren åker lite på sniskan, utan går på mammas röst. ;)
Lite meck får man nog vara inställd på om man ska ha en ponny med storhäst, men inte mer än att det borde gå att lösa.
Jag tänker på sommaren t.ex, halva dagen på gräs och på natten i mindre hage bredvid, som sällskap. På vintern om de står inne så halm i hagen och hö på natten, eller tvärtom. Kan du dessutom ha med den ett par gånger i veckan som handhäst om du rider ut (utan dottern) så får den ju röra på sig mer ordentligt.
 
Nej, garantier finns ju aldrig, men aspirera påt tänker jag nog. ;)


Jag tycker som sagt att det viktiga är att ponnyn funkar för det sällskap du tänkt till din vuxna häst samt då också är genomsnäll med barn . 👍

Att inte behöva byta ut den senare är ju rätt oundvikligt OM sen ditt barn vill träna och rida vidare osv. Men eftersom barnet nu är 3 år så känns det tänket lite för långsiktigt s.a.s .
 
Jag tycker som sagt att det viktiga är att ponnyn funkar för det sällskap du tänkt till din vuxna häst samt då också är genomsnäll med barn . 👍

Att inte behöva byta ut den senare är ju rätt oundvikligt OM sen ditt barn vill träna och rida vidare osv. Men eftersom barnet nu är 3 år så känns det tänket lite för långsiktigt s.a.s .
Ja alltså, jag förstår ju hur du tänker, men tänker att man kan ju alltid börja med att leta efter det optimala. Framför allt som jag fortsatt inbillar mig att chansen till kompbilitet med storhästen ökar om lite större...
 
Har ett par vänner som köpt supersnälla c-ponnyer. Gamla, men tar bra hand om barnen. Ställer upp på det mesta, men inga fräsiga hoppponnier. Går med de vanliga hästar på gräs. Har man möjlighet att reglera intaget en del så går det nog bra.
Är man snart 3 så har man ett par år där man bara ska åka runt och hitta balansen. Bästa hästarna är ju de som inte tycker det är obehagligt om ryttaren åker lite på sniskan, utan går på mammas röst. ;)
Lite meck får man nog vara inställd på om man ska ha en ponny med storhäst, men inte mer än att det borde gå att lösa.
Jag tänker på sommaren t.ex, halva dagen på gräs och på natten i mindre hage bredvid, som sällskap. På vintern om de står inne så halm i hagen och hö på natten, eller tvärtom. Kan du dessutom ha med den ett par gånger i veckan som handhäst om du rider ut (utan dottern) så får den ju röra på sig mer ordentligt.
C känns ju lite väl stort, men annars låter det bra! Som jag nu står uppstallad så funkar reglerat intag ga bra, inget dygnet runt-bete som huvudregel tex. Sen hoppas jag på att ngn annan lite äldre unge kan få tillfälle att rida gratis, jag behöver ju inte hålla på resurserna liksom. Och så kanske lite tömkörning eller liknande för att bibehålla/bygga muskler, så förhoppningsvis får den göra lite mer meningsfullt än att vara klikompis åt en stor brun yrhätta.
 
Och så tänker jag att en liiite större ponny pallar ”vanligt” hagliv bättre och är lite mindre ondsint än en shettis?
Ondsint? Vad är det för shettisar du träffat? Om du bor i Skåne är du välkommen att hälsa på mina. De är endast hanterade av vuxna och alla stallägare har tyckt att de är fantastiskt snälla. Har några stallägare som försök köpa dem faktiskt :)

Har t.ex. en valack på 110-115 cm som både kan gå på barnkalas med ungar hängandes i haserna, samtidigt som han är pigg och framåt för att det ska vara kul för en vuxen att köra. Anpassar sig helt efter ryttaren, pigg och framåt för den som vill men även en oerfaren ryttare kan rida honom ”själv” ute, dvs utan att en vuxen behöver hålla honom. Har under de 10 år jag haft honom aldrig rymt, är rädd för elen i tråden.

Det finns guldkorn i form av shettisar. Problemet är snarare att folk inte är villiga att betala. Inte ovanligt att man ser köpesannonser från folk som vill ge max 5000:-, och då ska utrustning ingå.
 
Ja alltså, jag förstår ju hur du tänker, men tänker att man kan ju alltid börja med att leta efter det optimala. Framför allt som jag fortsatt inbillar mig att chansen till kompbilitet med storhästen ökar om lite större...

Ja alltså som sagt är ju prio ett att hitta en ponny som funkar för dig med storhästen och samtidigt är just en genomsnäll barnponny .

Jag har liksom inget mått utifrån det att den måste vara en a-ponny 😅
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 604
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 927
Senast: ylvalill
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp