Köpa barnponny

Ondsint? Vad är det för shettisar du träffat? Om du bor i Skåne är du välkommen att hälsa på mina. De är endast hanterade av vuxna och alla stallägare har tyckt att de är fantastiskt snälla. Har några stallägare som försök köpa dem faktiskt :)

Har t.ex. en valack på 110-115 cm som både kan gå på barnkalas med ungar hängandes i haserna, samtidigt som han är pigg och framåt för att det ska vara kul för en vuxen att köra. Anpassar sig helt efter ryttaren, pigg och framåt för den som vill men även en oerfaren ryttare kan rida honom ”själv” ute, dvs utan att en vuxen behöver hålla honom. Har under de 10 år jag haft honom aldrig rymt, är rädd för elen i tråden.

Det finns guldkorn i form av shettisar. Problemet är snarare att folk inte är villiga att betala. Inte ovanligt att man ser köpesannonser från folk som vill ge max 5000:-, och då ska utrustning ingå.
Ja alltså, jag skojade lite, men jäklar vad jag blivit avkastad, gnagd på och trampad på av shettisar... :D En särskilt charmig liten rackare som skavde av oss barn under staketet för att sen kuta hem minns jag extra väl. Men, vi lärde oss rida och intresset prövades och bestod.

Jag vet att det finns fina shettisar, men tror ändå att det blir väl kämpigt utifrån förutsättningarna jag har.
 
Jag vet att det finns fina shettisar, men tror ändå att det blir väl kämpigt utifrån förutsättningarna jag har.
Absolut, det tror jag också, därför avråder jag från att skaffa ponny och tycker du ska köpa dig en storhäst istället :) Är själv inackorderad och enda anledningen till varför det fungerar väldigt bra för mig är för att jag har flera stycken shettisar, dvs de har samma behov.
 
Absolut, det tror jag också, därför avråder jag från att skaffa ponny och tycker du ska köpa dig en storhäst istället :) Är själv inackorderad och enda anledningen till varför det fungerar väldigt bra för mig är för att jag har flera stycken shettisar, dvs de har samma behov.
Förstår din tanke, men tänker att det finns ju ponnies i stallet så rimligen borde det funka. Hagarna är ju likadana typ och alla får samma mängd käk i hagen. Men, och det är ju viktigt, alla hagar har gräs året om, så får ju inte finnas ngn förhöjd fångrisk. Tänker inte ge upp om tanken riiiktigt än, tycker ungen förtjänar en ponny. ;)
 
Nej, visst är det ju så, och kanske blir hon karatefrälst eller hockeytjej - men ändå... vill inte behöva hålla på och byta ponny, mamman fäster ju sig. Och så tänker jag att en liiite större ponny pallar ”vanligt” hagliv bättre och är lite mindre ondsint än en shettis?

Min shettis klarar vanligt hagliv alldeles utmärkt. Han har varit flockfostrare åt ett gäng hingståringar och då gick han på gödslad vall hela sommaren - inga problem alls. Han är den bästa barnuppfostraren av både fyrbenta och tvåbenta, just nu har han en liten tjej på fyra (tror jag) som hans människa. Han är både riden och körd och ungen kan göra allt själv med honom, självklart är en vuxen alltid med. Du kan kolla på #bästaeddie på instagram så ser du honom.
 
Haha ja, det är ju betydligt roligare för mig iaf, samtidigt som jag vill ha ngt tryggt som ungen kan åka runt på och ptja, den ev häst nr 2 som jag i så fall kommer köpa lär inte vara i varken size eller lynne som passar henne på måååånga år. Och då känner jag mig lite väl egoistisk, när hon nu konstant tjatar om att åka till Pricken (min häst), pussar på sina leksakshästar och drar runt på gunghästen. Jag var ju själv likadan i den åldern men fick fan ingen ponny förrän låååångt senare så tänker att jag kan vara en bussigare morsa. ;)


Fast var du verkligen 3 år då och det verkligen handlade om hästintresset?

Jag förstår att det är så man kan minnas det men jag har svårt att se det i sak.
3 åringar fastnar vid olika favoritämnen och håller fast vid dem .

Det är inte ekvivalent med att ett starkt intresse som håller i sig uttrycks av det unga barnet .
 
Jag brukar, med en dåres envishet, hävda att små barn ska ha små ponnyer att lära sig hästeriet med. En ponny i rätt storlek att lära sig att borsta och sadla själv.
Jag är glad att jag har shetlandsponnyer i många storlekar, så att barnen kunnat börja med en mindre variant (gammelgubben är ca 93 cm) och sen byta upp sig vartefter.
1548011940335.png

Min shettis klarar vanligt hagliv alldeles utmärkt. Han har varit flockfostrare åt ett gäng hingståringar och då gick han på gödslad vall hela sommaren - inga problem alls. Han är den bästa barnuppfostraren av både fyrbenta och tvåbenta, just nu har han en liten tjej på fyra (tror jag) som hans människa. Han är både riden och körd och ungen kan göra allt själv med honom, självklart är en vuxen alltid med. Du kan kolla på #bästaeddie på instagram så ser du honom.
Han borde klonas...! (han bodde hos mig i ett antal år innan han flyttade till nuvarande stall)
Här med min unge, ca 5 år, på ryggen

Och vad gäller hagar och bete och sånt, så finns det massor av shetlandsponnyer som inte rymmer och som kan gå i vanliga gräshagar. (särskilt om de motioneras!)
 
Jag brukar, med en dåres envishet, hävda att små barn ska ha små ponnyer att lära sig hästeriet med. En ponny i rätt storlek att lära sig att borsta och sadla själv.
Jag är glad att jag har shetlandsponnyer i många storlekar, så att barnen kunnat börja med en mindre variant (gammelgubben är ca 93 cm) och sen byta upp sig vartefter.
Visa bifogad fil 24273

Han borde klonas...! (han bodde hos mig i ett antal år innan han flyttade till nuvarande stall)
Här med min unge, ca 5 år, på ryggen

Och vad gäller hagar och bete och sånt, så finns det massor av shetlandsponnyer som inte rymmer och som kan gå i vanliga gräshagar. (särskilt om de motioneras!)

Ja han borde verkligen klonas! Jag hoppas att han lyckas hålla sig vid liv tills mina eventuella barnbarn behöver en ponny.
 
Fast var du verkligen 3 år då och det verkligen handlade om hästintresset?

Jag förstår att det är så man kan minnas det men jag har svårt att se det i sak.
3 åringar fastnar vid olika favoritämnen och håller fast vid dem .

Det är inte ekvivalent med att ett starkt intresse som håller i sig uttrycks av det unga barnet .
Nej, jag var kanske lite äldre, men red på allt som kunde låtsas vara häst väldigt länge. Hade jag inte haft en ensam häst som jag gärna skaffar sällis till ändå så hade det inte varit aktuellt med egen ponny förrän om några år. Å andra sidan, köper jag en by ungis till mig nu så finns det inga pengar till en tredje häst om några år heller, med mindre än en trissvinst...
 
Jag brukar, med en dåres envishet, hävda att små barn ska ha små ponnyer att lära sig hästeriet med. En ponny i rätt storlek att lära sig att borsta och sadla själv.
Jag är glad att jag har shetlandsponnyer i många storlekar, så att barnen kunnat börja med en mindre variant (gammelgubben är ca 93 cm) och sen byta upp sig vartefter.
Visa bifogad fil 24273

Han borde klonas...! (han bodde hos mig i ett antal år innan han flyttade till nuvarande stall)
Här med min unge, ca 5 år, på ryggen

Och vad gäller hagar och bete och sånt, så finns det massor av shetlandsponnyer som inte rymmer och som kan gå i vanliga gräshagar. (särskilt om de motioneras!)
Ja, kunde jag garanterat få en sådan så hade jag köpt en imorgon, det är risken att den inte är sån som avhåller mig. ;)
 
Ja, kunde jag garanterat få en sådan så hade jag köpt en imorgon, det är risken att den inte är sån som avhåller mig. ;)
Då är mitt svar - leta tills du hittar det du söker.
Köp INTE första bästa, i grannbyn, för att den är billig!
Det finns hyfsat välutbildade shetlandsponnyer som både stannar i hagen och kan gå på gräs, som sagt. Men de är ju inte gratis... (och ska inte heller vara!)
 
Nej, jag var kanske lite äldre, men red på allt som kunde låtsas vara häst väldigt länge. Hade jag inte haft en ensam häst som jag gärna skaffar sällis till ändå så hade det inte varit aktuellt med egen ponny förrän om några år. Å andra sidan, köper jag en by ungis till mig nu så finns det inga pengar till en tredje häst om några år heller, med mindre än en trissvinst...


Lycka till oavsett vad du landar i 😄👍
 
78FE1571-EE68-4425-80B5-E931E0119C06.jpeg


Supersnäll, välriden, välkörd, motor om man ”kan” och bombsäker. Enda nackdelen är att han inte vill stå på box. Inget problem här. Är pensionär köpt från ridskola, van att åka iväg själv och tävla osv. Tror tom han fått typ 40p på utställning också :D

Men har man bara tid och inte pytteliten plånbok så kommer de ju i alla storlekar :)

Jag hade mest tur som hittade den här på lämpligt avstånd och dessutom mkt prisvärd. Ryttaren har ju lite att växa i.
 
Då är mitt svar - leta tills du hittar det du söker.
Köp INTE första bästa, i grannbyn, för att den är billig!
Det finns hyfsat välutbildade shetlandsponnyer som både stannar i hagen och kan gå på gräs, som sagt. Men de är ju inte gratis... (och ska inte heller vara!)
Nej, ngn gratisponny blir det inte tal om (ponnyer är ju så galet billiga ändå, i jämförelse med vad jag tittar på åt mig själv). Skulle du sitta på ngn bra kontakt tar jag gärna tips, är så himla rädd att bli stående med ngt som inte alls funkar.
 
Förstår din tanke, men tänker att det finns ju ponnies i stallet så rimligen borde det funka. Hagarna är ju likadana typ och alla får samma mängd käk i hagen. Men, och det är ju viktigt, alla hagar har gräs året om, så får ju inte finnas ngn förhöjd fångrisk. Tänker inte ge upp om tanken riiiktigt än, tycker ungen förtjänar en ponny. ;)
Det finns absolut shettisar som kan gå på gräs. Det kan rent krasst mina också, men jag vill inte ha dem överviktiga. Så de går på begränsat med gräs. Har grav fångest, så det speglar givetvis mina svar :) Även att jag tycker många håller sina shettisar i för högt hull.

Min profilbild är min ene valack under sommaren. Då flyttade vi trampstolp 2-3 gånger om dagen för att begränsa gräset och ge det istället för fodringar. Fungerade bra :) Denna sommaren var det dessutom väldigt bra ur ett sparapågräset-perspektiv.
 

Bifogade filer

  • 6EBAE8FB-E8D1-478D-B44B-88C3FACEC653.jpeg
    6EBAE8FB-E8D1-478D-B44B-88C3FACEC653.jpeg
    543,7 KB · Visningar: 77
Jag skulle köra på något större och mer varmblodigt, t.ex. en welsh, sec B. En vuxen snäll individ, som man vet funkar med barn och klarar av någorlunda normala mängder mat/gräs.

Skulle aldrig orka försöka ha en shettis ihop med ett stort varmblod, och sannolikheten att storhästen inte ens kommer uppskatta en shettis som kompis är relativt stor....
 
Finns riktiga guldkorn bland A ponny, skode på en ridskola som hade 7 shettisar, 2 russ och 1 åsna, inga problem att 3 åringar hanterade dom.
Den svåraste hade tävlat LA/LA hop/dre, hon tog inte det klassiska sista galoppsteget i hoppning om hon kom stort på hindren utan hoppade av stort istället.
 
Jag skulle satsa på en till stor häst till dig själv istället. En 2 åring är så liten ändå att de inte blir någon vettig ridning och ponnyer behöver ju motion dom med. Skulle satsa på att bli skötare åt någon annans ponny som barnet får åka på ibland.
 
Jag tror den stora skulle uppskattat typ en b-ponny mer. Visst är det kanske idealiskt om barnet får en mindre och jag gillar shettisar! Men för att få ihop kombon tror jag en b-ponny är bättre.
 
Jag skulle satsa på en till stor häst till dig själv istället. En 2 åring är så liten ändå att de inte blir någon vettig ridning och ponnyer behöver ju motion dom med. Skulle satsa på att bli skötare åt någon annans ponny som barnet får åka på ibland.
Två storhästar uppstallade på ett stall innebär noll utrymme för att åka till ett annat stall och vara skötare - tyvärr. Även om en till storhäst lockar pga tycker det är väldigt roligt att se unghästar utvecklas, så innebär ju ett sådant köp att dörren till ponny stängs. Två hästar uppstallade på fullservice är vad ekonomin (knappt) mäktar med, och jag är inte så duktig på att sälja (läs: säljer aldrig)... Hmm. Svårt beslut. Hoppas på inflytt av lämplig kompis till storhästen så länge, så att jag inte känner mig pressad att lösa situationen på egen hand.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 599
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: ylvalill
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 068
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp